عزت‌الله بهشتی فر : برای حفاظت از هر 20 هزار هکتار جنگل این استان یک قرق بان وجود دارد درحالی که بطور استاندارد باید برای هر 2000 هکتار یک قرقبان داشته باشیم.
کد خبر: ۳۹۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷ 08 March 2017
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان با کمبود قرقبان مواجهیم بطوریکه برای هر 20 هزار هکتار جنگل استان یک قرقبان وجود دارد.

به گزارش ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد عزت‌الله بهشتی فر در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طیبعی با خبرنگاران افزود: برای حفاظت از هر 20 هزار هکتار جنگل این استان یک قرق بان وجود دارد درحالی که بطور استاندارد باید برای هر 2000 هکتار یک قرقبان داشته باشیم.

وی بیان کرد: 18 هزار هکتار از 34 هزار هکتار گیاهان دارویی کشت شده این استان در دولت تدبیر و امید انجام شده است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طی سالجاری در 2 هزار هکتار زمین مستعد کشت گیاهان دارویی انجام ‌شده و توسعه گیاهان دارویی یکی از اولویت های ماست.

بهشتی فرد تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جنگل‌کاری مشارکتی، کشت گیاهان دارویی و جلب مشارکت مردمی در حفاظت از منابع طبیعی سه رتبه برتر کشوری کسب کرد و بهره‌بردار نمونه کشوری در سال جاری از منطقه تنگ سرخ بویراحمد انتخاب شد .

وی ضمن تشکر از تلاش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی ادامه داد: نقش رسانه‌ها باعث افزایش مشارکت و هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی در صیانت از منابع طبیعی شده است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح تأمین آبگرمکن های خورشیدی در منطقه محروم "سیلاب کلوار" خبر داد و عنوان کرد: با این اقدام قطع درختان و جنگلها در این منطقه 30 درصد کاهش یافت .

بهشتی فر تاکید کرد: در این منطقه هر خانوار سالانه 2700 کیلوگرم چوب جنگلی برای سوخت مصرف می‌کردند که هم اکنون کاهش یافته است. منابع طبیعی پیشتاز طرح‌های اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد که این مهم در سایه حفظ منابع آب‌وخاک ممکن خواهد شد .

وی گفت: با همکاری دستگاه قضایی تصرفات عرصه‌های منابع طبیعی کاهش یافته اما هنوز به دلیل پراکندگی عرصه‌ها قطع درختان کاهش نیافته است . ریزگردها یک تهدید جدی برای طبیعت است و بیماری خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان براثر ورود ریز گردها صورت می‌گیرد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: بررسی کاهش قطع درختان و امحای کوره‌های زغالی در کوه حاتم و منطقه تشان در مرز با استان خوزستان در حال پیگیری است و مأموران منابع طبیعی بر این منطقه نظارت دارند و این امر نیازمند حمایت سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان خوزستان است .

بهشتی فر در خصوص برخی شایعات مبنی بر ویلاسازی مدیران تصریح کرد: این مساله صحت ندارد و ویلاسازی های منطقه سروک جزء زمین‌های کشاورزی و با امور اراضی است . با پروژه‌هایی که توجیه فنی و شرایط زیست محیطی ندارند، موافقت نمی‌شود .

وی خاطرنشان کرد: محدودیت‌های اعتباری و امکانات باعث شده که فعالیت‌های فرهنگی اولویت منابع طبیعی برای جلب مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی باشد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تأکید مقام معظم رهبری در خصوص داشتن پیوست زیست محیطی طرح‌های عمرانی راهگشای بخشی از مشکلات منابع طبیعی در فرآیند موافقت با اجرای برخی طرح‌های عمرانی شده است .

بهشتی فرد درباره برداشت گیاهان کوهی و دارویی در استان عنوان کرد: فقرمالی و بیکاری یک مساله جدی و تهدید حیات منابع طبیعی است . کمبود نیروی انسانی و امکانات و تأخیر چندماهه در پرداخت حقوق قرق بان ها که حدود 70 نفر هستند، از دیگر مشکلات منابع طبیعی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار