کد خبر: ۳۹۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰ 12 March 2017
به گزارش تابناک یزد،مراسم انعقاد قرارداد تولید سجاده زیلو در راستای توسعه صنعت زیلوبافی بین سازمان جهاددانشگاهی یزد و شرکت خودروسازان راین با حضور جمعی از مسئولان مربوط در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.
این قرارداد به‌منظور توسعه و احیای صنعت زیلوبافی به عنوان یکی از صنایع کشور که بیانگر صنعت و هنر نیاکان و نمایشگر ذوق، هنر و غنای فرهنگی است و همواره در اقتصاد آنها نقش داشته، منعقد شده است. براساس این قرارداد یکساله جهاد دانشگاهی استان یزد 5 هزار سجاده زیلو را برای این شرکت خودروسازی تولید خواهد کرد.
«مهدی باصولی» رئیس جهاددانشگاهی یزد در این مراسم گزارشی از فعالیت ‎‎‌های این سازمان در راستای احیای هنر صنعت زیلو ارائه کرد و یادآور شد: این سازمان با تاسیس خانه زیلو در شهرستان میبد، فعالیت تخصصی خود در زمینه زیلو را از سال ۱۳۸۸ آغاز کرد و در این مدت اقدامات شایسته‌ای در این زمینه انجام داده است. ایجاد خانه زیلو با توجه به روند رو به کاهش تولید و عرضه زیلو در عرصه تجارت کشور واحیای این هنرصنعت صورت پذیرفت و در طول هفت سال گذشته بیش از ۷۰۰ نفر زیلوباف توسط این نهاد آموزش دیده‌اند که تعدادی از آنها در حال حاضر با استفاده از این آموزش، به امر زیلوبافی اشتغال دارند. علاوه‌‌بر این با توجه به تک‌کاربره بودن زیلو، محصولات جدیدی از زیلو تهیه و ارائه شده است.
وی افزود: با مذاکراتی که از چند ماه پیش صورت پذیرفت، قرار شد در جهت توسعه و ترویج این هنرصنعت اصیل، تعدادی سجاده تولید شود و به عنوان هدیه در خودروهای محصول این شرکت قرار گیرد. این امر می‌تواند علاوه بر رونق مجدد صنعت، موجب ترویج استفاده از دستباف ایرانی اسلامی شود.
«حمیدرضا طیبی» رئیس جهاددانشگاهی نیز در ادامه، فعالیت ‎‎‌های واحدها و سازمان‌‎‎‌های این نهاد را در راستای رفع نیازهای ملی و استفاده از مزیت ‎‎‌های استانی خواند و از مجموعه فعالیت ‎‎‌های سازمان یزد به سرامیک ‎‎‌های صنعتی، مهندسی بافت، فرش، آموزش عالی، گیاهان دارویی، بذرهای هیبریدی، کاتالیست ‎‎‌ها و زیلوبافی اشاره کرد.
وی با بیان این که باید طراحی ‎‎‌های نوینی در بافت زیلو به کار گرفته شود، از زیلوبافی به‌عنوان یکی از صنایع فرهنگی با ارزش یاد کرد و تمرکز بر این گونه صنایع را خواستار شد.
«سید محمدحسین سجادی نیری» دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه با تاکید بر توسعه صنایع فرهنگی، نقش توسعه این صنایع را در تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه ملی مهم دانست.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار