یک فوق تخصص درد با اشاره به اینکه وجود درد، بی حسی، سوزش و گزگز پس از جراحی کمر در اغلب موارد می تواند مربوط به ایجاد چسبندگی داخل کانال نخاعی باشد گفت: این عارضه در فاصله زمانی بلافاصله پس از عمل تا چند ماه و حتی سال ها پس از جراحی کمر خود را نشان دهد ولی عمل های اینترونشن روش هایی هستند که در اتاق عمل بدون نیاز به بیهوشی و به صورت سرپایی انجام می شوند که در این روش پوست بدن باز نمی شود و نیاز به برش چاقوی جراحی نیست و می توان مشکل چسبندگی را برطرف کرد.
کد خبر: ۴۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 27 May 2015
دکتر مجید حیدریان در گفت و گو با ایسنا  با بیان اینکه کمر درد بیماری شایع جامعه امروزی است گفت: در گروهی از این بیماران درد و مشکلات حرکتی سبب می شود تا تن به تیغ جراح سپارند و تحت عمل جراحی باز کمر قرار گیرند.

وی افزود: اغلب بیماران انتظار دارند تا پس از عمل زندگی بدون دردی را تجربه کنند ولی در گروهی از افرادی که به علت دیسک کمر یا سایر بیماری های ستون فقرات مانند لغزندگی و سرخوردگی مهره ها، تنگی کانال، شکستگی مهره و تومورهای نخاعی  تحت جراحی کمر قرار می گیرند؛ مشکلاتی مانند درد، بی حسی و محدودیت حرکتی باز هم ذهن بیمار را درگیر و وی را مجبور می کند تا جهت ادامه درمان به پزشک مراجعه کند.

علایم ایجاد این چسبندگی چیست؟

حیدریان گفت: وجود درد، بی حسی، سوزش و گزگز پس از جراحی کمر در اغلب موارد می تواند مربوط به ایجاد چسبندگی داخل کانال نخاعی باشد که در فاصله زمانی بلافاصله پس از عمل تا چند ماه و حتی سال ها پس از جراحی کمر خود را نشان دهد.

این فوق تخصص درد یادآور شد: به طور معمول  ایجاد چسبندگی سیر پیشرونده دارد و علایم ایجاد شده با گذشت زمان شدت می یابد به نحوی که محدودیت زیادی را برای بیمار به همراه می آورد.

علت ایجاد چسبنگی پس از جراحی کمر چیست؟

حیدریان با اشاره به اینکه چسیندگی یا اصطلاحا فیبروز قسمتی از مسیر ترمیم بافت های داخل کانال نخاع است گفت: پس از ایجاد برش بر روی هر قسمت از بدن مکانیسم ترمیم در آن منطقه فعال می شود که در نهایت سبب بهبود زخم می شود.

وی اضافه کرد: در برخی بیماران روند ترمیم سبب ایجاد بافت های سلولی اضافی در محل جراحی می شود که به آن بافت اسکار می گویند. این توده سلولی  در داخل کانال نخاع  مانند شبکه تار عنکبوت کلافی را ایجاد میکنند  که به آن چسبندگی می گویند.


 در چند درصد جراحی های ستون فقرات این اتفاق می افتد ؟

این فوق تخصص درد تاکید کرد: در بهترین مراکز جراحی  در 30 تا 40 درصد عمل های ستون فقرات چسبندگی بعد از عمل اتفاق می افتد.  وقوع این حالت را نمی توان به عنوان عارضه کار جراح دانست و بیشتر به خصوصیات فردی بیمار و نوع عمل وابسته است. در افرادی که چندین بار تحت عمل جراحی کمر قرار می گیرند شیوع این حالت بیشنر است.

روش درمان چسبندگی داخل کانال چیست؟

حیدریان گفت: با توجه به اینکه علت ایجاد این حالت جراحی باز است برای درمان آن باید سعی شود تا حد امکان جراحی باز انجام نشود. وجود کلینیک های فوق تخصصی درد توانسته اند در درمان این بیماران نقش موثری را ایفا کنند. در این کلینیک ها بیماران به دقت معاینه و کاندید انجام اینترونشن می شوند.

وی اضافه کرد: عمل های اینترونشن روش هایی هستند که در اتاق عمل بدون نیاز به بیهوشی و به صورت سرپایی انجام می شوند. در این عمل ها پوست بدن باز نمی شود و نیاز به برش چاقوی جراحی نیست.

این فوق تخصص درد گفت: وسیله ای شبیه یک سوزن باریک و بلند پس از بی حس کردن پوست در حالی که با فلورسکوپ تصویر زنده ای از ستون فقرات دیده می شود وارد فضای کانال در محل پسبندگی شده و در آن محل ترکیب دارویی خاصی که حاوی آنزیم مخصوص باز کردن چسبندگی است تزریق می شود.

حیدریان تاکید کرد: این کار به دقت بالایی نیاز دارد و باید توسط فوق تخصص درد در شرایط کاملا استریل انجام شود . بیمار یک ساعت بعد از عمل ترخیص و فعالیت های روزانه را چند روز بعد شروع می کند. این روش در بیش از 70 درصد بیماران مبتلا به چسبندگی سبب درمان می شود.

روش جلوگیری از چسبندگی

این فوق تخصص درد در پایان یادآور شد: انجام فعالیت های حمایتی آب درمانی و ورزش های پیشنهاد شده توسط پزشک می تواند بروز چسبندگی را کمتر کند. انجام عمل های بسته روی دیسک های کمر به جای جراحی باز با استفاده از ازن یا لیزر که در کلینیک های درد پیشنهاد می شود تعداد زیادی از بیماران مبتلا به دیسک کمر را از جراحی باز بی نیاز می کند.

گفتنی است علاقمندان جهت کسب اطلاع بیشتر می توانند با شماره تلفن 22971015 اطلاعات لازم را دریافت کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار