کد خبر: ۴۰۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ 04 April 2017
چند روز پیش، رسانه ملی گزارشی از واردات یک کالای شیرین به کشور داد؛ در سال گذشته و در حد فاصل فروردین تا بهمن 95 تنها 6.5 تن مربا وارد کشور شده است؛ هرچند حجم واردات مربا به کشور چندان قابل توجه نیست، این محصول تنها نمونه ای از هزاران محصولی است که در کشور تولید می شود و واردات آن ارز کشور را هدر داده است.

به گزارش «تابناک»، چند روز پیش بود که رهبری در سخنانی به موضوع واردات پرداختند و واردات محصولاتی را که در کشور تولید می شود، حرام شرعی و قانونی دانستند. البته پس از این سخنرانی، بسیاری بر این گفته ها صحه گذاشته و وارد نکردن محصولاتی که در کشور تولید می شود را واجب دانستند.

از سال 76 تا کنون، هر دولتی که بر سر کار آماده است، دست کم در مورد ممنوعیت کالاهایی که نمونه داخلی دارند، برای دستگاه های دولتی بخشنامه هایی صادر کرده اند؛ اما با وجود این بخشنامه ها، خرید این کالاها، حداقل در خود دستگاه های دولتی، همچنان ادامه دارد.

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در سخنرانی اعلام کرد: چیزی با عنوان مهم عدم ساخت در وزارت صنایع رایج است که مرکز بسیاری از مفاسد همین است و هر که آشنایی در این وزارت خانه دارد، می تواند به راحتی قوانین را دور بزند و هر میزان محصولی که بخواهد، وارد کشور کند؛ بنابراین، هنوز گلوگاه های بسیاری وجود دارد که به تعبیر رئیس جمهور، با امضاهای طلایی محصولات را وارد کشور می کنند.

نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اما همه تقصیرات را متوجه دولت نمی داند و بخشی از این مشکلات را متوجه ضعف های نظارتی می کند.

نادر قاضی پور در این باره گفته است: باید در زمینه واردات دقت بسیاری شود؛ اما گاهی به دلیل برخی موارد مجریان و ناظران از آن چشم پوشی می کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: خرید خارجی جذابیت هایی مانند، پورسانت و سفر خارجی و مأموریت، هدیه، پاداش و چندین مورد فاسد دیگر باعث می شود که از داخل خرید خود را انجام ندهند. گمرکات ما مجوز همه نوع واردات را می دهند، اکنون خودروهای چینی با کیفیت بسیار پایین داخل کشور کرده ایم و مملکت را به گورستان ماشین آلات چینی تبدیل کرده ایم. متأسفانه نظارت مجلس کم است و باید نظارت ها بیشتر شده تا با واردات بی رویه برخورد شود.

اما برخی دیگر از نمایندگان نیز دلیل این نابسامانی ها را در آمار می دانند و بر این باورند که هنوز کسی در کشور از نیاز و میزان تولید محصولات داخلی اطلاع دقیقی ندارد. یوسفیان ملا، عضو کمیسیون اقتصاد و عضو ناظر در ستاد مبارزه با مفاسد اقصادی، از جمله کسانی است که اعتقاد به نبود آمارها دارند.

وی با مثالی درباره برنج گفته است: نیاز سالانه کشور، حدود 2.5 میلیون تن برنج است که نزدیک دو میلیون تن آن در داخل تولید می شود؛ اما اکنون اگر کسی به بازار مراجعه کند، می تواند برنج سال 94 را پیدا کند. مشخص است، واردات باعث این میزان برنج در بازار شده است.

وی در ادامه یادآور شد: عملا آمار دقیقی در کشور وجود ندارد. نخست اینکه باید میزان دقیق تولید داخلی مشخص شود و بعد آمار مصرف داخلی را برآورد کنند و پس از آن به فکر واردات باشند.

با این حال، گویا با آغاز فصل بهار، بهارستان نشینان به فکر عیدی دادن به تولیدکننده ها افتاده اند و قرار است در روزهای آینده، طرحی برای حذف، تصویب و همه کالاهایی که نمونه آن در داخل تولید می شود را ممنوع کنند.

البته ممنوعیت واردات محصولاتی که نمونه داخلی دارند، می تواند فرصتی برای تولید کننده های داخلی باشد؛ به شرط آنکه لابی های پشت پرده، مانع از تصویب این قانون نشود، همچنین به گونه ای نشود که شرایط ایجاد شده فرصتی برای سو استفاده وتولید محصولات بی کیفیت ایجاد کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار