معاون فرهنگی دانشگاه یزد در نشست مشورتی بررسی مسائل و مشکلات فرهنگی با اعضای هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی، گفت: باید مسأله فرهنگی درمتن زندگی قرارگیرد و روز ایده ال را روزی دانست که فرهنگ آنقدرغنی شود که به معاونت فرهنگی اجتماعی هیچ احتیاجی نباشد.
کد خبر: ۴۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶ 28 May 2015
به گزارش تابناک یزد،در آغاز این گفت وشنود دکتر مهناز فرهمند عضو هیأت علمی دانشکده متبوع، با تاکید بر قابلیت ها و توانمندی های حوزه فرهنگی آن را یک نهاد پر مسؤولیت توصیف کرد و گفت: حوزه فرهنگی باید برای مسأله اطلاع رسانی اهمیت ویژه ای قایل شود و این اطلاع رسانی هم به صورت شفاهی وهم به صورت الکترونیک باید انجام گیرد.

 وی همچنین به جایگاه معاونت فرهنگی اجتماعی اشاره کرد و افزود: رسالت این معاونت در این است که خمودی و بی حالی را از دانشجویان و فضای دانشگاه دورکرده ونشاط و پویایی و سرحالی را جایگزین ان کند. دکتر فرهمند افزود: یک خلآ در دانشجویان و جوانان رخ داده که باعث آسیب های رفتاری، بی حالی، بی توجهی و رو آوردن هرچه بیشتر آنها به فضاهای مجازی می شود؛ باید آسیب شناسی کرد که چرا جوانان به این ابزارها رو می آورند و در رفتارها و ارزش ها و فرهنگ چه تغییری به وجود آمده است. وی اضافه کرد با برنامه ریزی برای جوانان و مسایل آنان باید دانشجویان را به اجتماع کشاند و شادی رابه آنان هدیه داد.

 دراین نشست دکتر سید حسن سعید مدنی پیشنهاد فعال کردن موزه مردم شناسی را مطرح و بر اهمیت آن در ارتقای امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تأکید کرد. وی با اشاره به تعطیل کردن موزه مردم شناسی دانشگاه در دوره قبل، گفت: موزه مردم شناسی، از افتخارات دانشکده و دانشگاه بود که با مشارکت دانشجویان رشته مردم شناسی تأسیس شده بود و ارایه آثارشان دراین موزه انگیزه مضاعفی به آنان می بخشید. وی تعطیلی این موزه را اقدامی نسنجیده  و دلسردکننده توصیف کرد و خواهان حمایت مسؤولان جدید دانشگاه از بازگشایی این موزه شد.

وی بحث فرهنگی وتحقیق را وابسته بهم دانست و یاداورشد متناسب باهرمنطقه و ناحیه ای که مردم زندگی می کنند باید با تحقیق درباره روش و مشی زندگی انان برای فرهنگ سازی برنامه ریزی کرد.
وی همچنین با بیان اینکه جوانان ما تفاوت فرهنگ های غربی مختلف را خیلی خوب می دانند اما تفاوت فرهنگ قومی و ملی خود را دربین استان های مختلف نمی شناسند افزود: باید هفته فرهنگ و استان ها راه اندازی شود که استان های مختلف با فرهنگ های مختلف را به دانشجویان بشناسانیم و این می تواند یک حرکت باشد که وزارتخانه برای تمام دانشگاه های کشورانجام دهد. وی خاطرنشان کرد زمانی که ما بتوانیم فرهنگ قومی و ملی خود را نشان دهیم موفقیت از آن ما خواهدبود.

دکتر عباس عسکری ندوشن، مدیر گروه مردم شناسی اردوها و بازدیدهای علمی را یک بستر مناسب برای شناساندن فرهنگ یک منطقه به بازدیدکنندگان دانست و حمایت بیش از پیش معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه را از برگزاری این اردوها و بازدیدها خواستارشد.

 

 

در ادامه این نشست مدیرگروه تعاون و رفاه اجتماعی فرهنگ را موضوع اصلی مورد مطالعه دراین دانشکده دانست و گفت: گاهی اوقات تلقی که از فرهنگ می شود یک مقوله فوق برنامه ای است که درحاشیه  قرار می گیرد. دکتر سیدعلیرضا افشانی دانشجویان وجوانان را دارای انرژی و شور و هیجان بسیار زیادی دانست و اندیشیدن تدابیری برای تخلیه انرژی و دورکردن کسلی از اعضای هیأت علمی ودانشجویان را امر مهمی برشمرد.

درادامه یکی ازاعضای هیات علمی این دانشکده سه عامل؛ مطابقت برنامه با دانشگاه و دانشجویان، آموزش مجری های برنامه وتعامل استادان و دانشجویان را برای موفقیت لازم دانست. دکترمحمدمبارکی درادامه افزود دانشکده علوم اجتماعی این توانمندی را دارد که یک آسیب شناسی کلی از فرهنگ و کارهای فرهنگی در دانشگاه داشته باشد که متناسب با آن برنامه ریزی شود.

دکتر حسین افراسیابی رییس دانشکده علوم اجتماعی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگ  نقد و گفتگو وجود ندارد، گفت: درحوزه فرهنگ باید مسأله  محور عمل کرد و چالش های فرهنگی کلان را در نظر گرفت و حل کرد.

در ادامه دکتر کاظم مندگاری با استقبال از توانمندی های این دانشکده در بررسی و تحلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی دانشگاه، اظهار داشت: برآنیم با تقویت ارتباطات میان این معاونت و دانشکده علوم اجتماعی از توانمندی های موجود برای حل مسائل دانشگاه استفاده کنیم.

وی گفت: باید مسأله فرهنگی درمتن زندگی قرارگیرد و روز ایده ال را روزی دانست که فرهنگ آنقدرغنی شود که به معاونت فرهنگی اجتماعی هیچ احتیاجی نباشد.

دکتر ماندگاری دانشگاه رامرکز آموزشی پژوهشی برشمرد و از فرهنگ به عنوان یک مسأله مهم  فکری و اساسی یادکرد و اظهارداشت: باید در مواجهه با مسایل فرهنگی اجتماعی درحوزه های مختلف انتظارهایی را که از مرکز تولید علم و دانشگاه و دانشگاهیان می رود برآورده کرد و پاسخگوی نیازها بود.

درادامه دکتر ابوالفضل مرشدی عضوهیات علمی دانشکده علوم اجتماعی بااشاره به اینکه معاونت فرهنگی باید نگاه انفعالی خود را به مقوله فرهنگ از بین ببرد گفت: معاونت های اموزشی پژوهشی نظارت بر حوزه های ذی ربط را انجام می دهند اما  معاونت فرهنگی اجتماعی علاوه بر نظارت باید راهکارهای مناسب برای مسائل را هم ارایه دهد.  وی ارتقای فرهنگی را در رصدکردن مستمر همه فعالیت های فرهنگی دانست.

درادامه دکتر سید رضا جوادیان مدیر امور فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه ما دست نیاز به سمت شما درازکرده ایم تصریح کرد: معاونت فرهنگی اجتماعی با کمک دانشکده علوم اجتماعی باید فرهنگ ایرانی اسلامی را مانند هوایی  که افراد آن را تنفس می کنند وارد جامعه کند تا فرهنگ درتمام زندگی افراد جاری و ساری شود. دکترجوادیان این امر مهم را محقق ندانستند مگر با اینکه همه احساس مسؤولیت کنند و فقط برعهده یک نفر و یا جمعی خاص قرار ندهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار