جلسه هم اندیشی مسئولان استانی:
پتروشیمی ارومیه در 3 ماهه دوم سال 95 نسبت به 3 ماهه دوم سال 94 در حدود 200 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۴۱۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ 30 April 2017
به گزارش تابناك آذربايجان غربي:در جلسه هم اندیشی مسئولان مربوطه و صاحب نظران در رابطه با پتروشیمی ارومیه سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات انجام گرفته اظهار داشت: با همکاری کارخانه پتروشیمی ارومیه به نتایجی دست یافتم و فهمیدیم که در 20 سال اخیر این واحد تولیدی در همه سال ها یک واحد ضرر ده بوده است و نمی توانستیم به این واحد نام پتروشیمی را بگذاریم و با تصمیم آقای زنگنه و خانم شاهدایی این پتروشیمی در راستای پیشرفت قرار گرفته است و از سال گذشته نیز با عملکرد آقای دل جوان این مکان به پروژه ای سود ده تبدیل شده است.

بهادری ادامه داد: پتروشیمی ارومیه در 3 ماهه دوم سال 95 نسبت به 3 ماهه دوم سال 94 در حدود 200 درصد رشد داشته و در 9 ماهه گذشته یک میلیارد سوددهی داشته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خط انتقال خوراک از عسلویه به استان آذربایجان غربی تا شهرستان مهاباد آمده بود و با پیگیری ما از خانم شاهدایی که از نزدیک مشکلات استان را دیده بودند دستور را از آقای زنگنه دریافت کردیم و ایشان نیز به خانم شاهدایی ابلاغ نمودند و بعد از آن با دریافت نامه دستور نسبت به دریافت آن اقدام کرده ایم.

سید هادی بهادری در خصوص اهمیت این پروژه عنوان کرد: صرفا نباید به این پروژه فقط به عنوان خوراک و مسائل جزئی نگاه کرد و باید نگاه ویژه ای به آن داشت و نسبت به تولید محصولات زیادی در این بخش اقدام کرد و انواع بعد های آن را در نظر گرفت و به فکر صادرات و بازار فروش محصولات آن نیز بود.

این مقام مسئول افزود: ما میخواهیم در فرصت باقی مانده نهایت بهره را ببریم و نسبت به پیشرفت پتروشیمی ارومیه تمام سعی و تلاش خود را به کار می بریم و طبق فرموده های رهبر معظم انقلاب قصد ایجاد اشتغال برای جوانان را داریم.

در ادامه این جلسه دلجوان مدیر پتروشیمی ارومیه در خصوص این مرکز توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: پتروشیمی ارومیه در سال 72 به عنوان زیر مجموعه پتروشیمی تبریز شروع به کار کرد و به آن شکل بازدهی مفیدی نداشت اما در حال حاضر با تلاش های انجام شده موفق به تولید انبوه اسید سولفوریک شده ایم و بسیاری از پتروشیمی های کشور اسید سولفوریک خود را از پتروشیمی ارومیه تهیه می کنند؛ سولفات آمونیوم برای اولین در ایران بصورت گرانولی در پتروشیمی ارومیه تولید می شود و با این روش هرگز سولفات آمونیوم بصورت کلوخه نمی شود و با توجه به این تولید دیگر نیازی به وارد این محصول پتروشیمی از ازبکستان وجود ندارد.

مدیر پتروشیمی ارومیه ادامه داد: هم اکنون نیز پتروشیمی ارومیه در حد یک واحد تولیدی است زیرا که خوراک این پتروشیمی از خراسان و اوره آن از شیراز و محصولات این واحد نیز با تریلی جا به جا می شود، یک واحد خوب پتروشیمی باید به خط اتیلن وصل شود و با وصل شدن این خط لوله به تولید انواع محصولات پتروشیمی خواهیم پرداخت.

دلجوان تصریح کرد: واحدهای پتروشیمی کمتر از 300 هزار تن در دنیا مرسوم نیست و هیچ پتروشیمی زیر 300 هزار تن ساخته و بهره برداری نمی شود و پتروشیمی های مهاباد و میاندوآب نیز دارای 300 هزار تن هستند و ما نیز برای پتروشیمی ارومیه مجوز 150 هزار تنی را گرفته ایم و هدف را بر منصرف کردن بوکان برای ایجاد پتروشیمی 100 هزار تنی که عملا سود ده نخواهد بود را خواهیم گذاشت زیرا که زیر ساخت ها در بوکان وجود ندارد و بهتر است بوکان در تولید محصولات دست پایین پتروشیمی فعالیت کند.

مدیر پتروشیمی ارومیه در خصوص سرمایه گذاران پتروشیمی ارومیه اظهار داشت: در حال حاضر سرمایه گذار اصلی این واحد واحد ایرانیان است که زیر نظر هلدینگ خلیج فارس است و با توجه به سرمایه گذاری مجدد از سوی این شرکت، سرمایه گذاری دیگران ناچیز خواهد بود؛ اگر این واحد را به 250 هزار تنی تبدیل کنیم قطعا واحدی نو خریداری خواهد شد و دارای طراحی جدیدی خواهد بود.

وی در خصوص سود ده بودن یا ضرر دهی پتروشیمی ارومیه عنوان کرد: تا دو سال قبل هر سال ضرر زیادی را این واحد متحمل می شد چنانچه در سال 94 بالغ بر 6 میلیارد تومان ضرر دهی داشته است ولی در سال گذشته  5 میلیارد تومان سود آوری داشته است و نسبت به نو سازی تجهیزات این واحد اقدام کرده ایم.

منبع/باريش نيوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار