تحلیل علی باقری از «چرخ سانتریفوژ تا چرخ زندگی مردم»
عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: ما در برجام از مجموع ۱۰۰ حقی که از خودمان بخشیدیم، ۴۸ حق را به‌طور الی‌الابد در ازای مذاکرات دادیم.
کد خبر: ۴۱۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ 03 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، برنامه‌ از «چرخ سانتریفوژ تا چرخ زندگی مردم» با سخنرانی علی باقری عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای عصر امروز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

باقری درباره پیشرفت‌ کشور در مسائل هسته‌ای و موشکی ایران اظهار داشت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که داشت، به یک پیشرفت علمی در تراز جهانی رسید. به‌عنوان مثال ما در عرصه‌ نظامی و موشکی در زمان جنگ حتی توانمندی تهیه سیم‌خاردار هم نداشتیم درصورتی‌که بعد از جنگ ما توانمندی موشکی داشتیم. این یک تحول کیفی است و ورود ایران را در عرصه‌ جهانی می‌بینیم.

وی با بیان مثالی از صنعت خودروسازی بیان کرد: صنعت خودروسازی ما بعد از صنعت نفت در رتبه دوم قرار دارد. در صنعت خودروسازی که از سال 48 فعالیت خود را آغاز کرده تا به الان به جز یک دوره‌ زمانی کوتاه هیچ معامله‌ای و توافقی با بیرون نداشتیم و مشکلی رخ نداده است، ولی اکثر افراد خودروی سال 76 را بیشتر از سال 96 ترجیح می‌دهند. این یعنی در این زمینه نه‌تنها رشد نداشتیم بلکه وضعیت ثابت هم نبوده است. این در حالی است که در صنعت هسته‌ای با آن ‌همه ممانعت و تحریم‌ها شاهد پیشرفت هستیم.

 عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: آنچه سبب شده ما در صنعت هسته‌ای و موشکی این میزان از پیشرفت را داشته باشیم، وجود انسان‌ها و تفکر حاکمی در این عرصه است که التزام به ارزش‌های دین دارند و وفادار به ارزش‌های انقلاب هستند؛ اما در صنعت خودروسازی این موضوع را مشاهده نمی‌کنیم بلکه تکنوکرات‌ها در آن حاکم‌اند، حاکمیت افرادی‌ که ارزش‌زدایی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از برجام روحانی به همه مسئولان دستور داد که در قراردادها، انتقال‌های تکنولوژی و سهم بازار را مدنظر داشته باشند. مثل آنچه در همه قراردادها انجام می‌شود. با این حال ما شاهد قراردادی برای موشکی و هسته‌ای نیستیم. کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید مانند کسانی باشند که در دوران جنگ، هنگام عملیات برای رسیدن به هدف، خودشان را فدا می‌کردند و از دل مین می‌گذشتند. ما باید به ارزش‌های اسلامی و انگیزه‌های دینی در مسائل مختلف اهمیت دهیم که نتایج آن حفظ و صیانت از منافع ملی ما است.

باقری با بیان اینکه شعار 38 ساله‌ ما استقلال است، خاطرنشان کرد: استقلال، شعاری است که برای مقابله با آمریکا بوده و الان هم دشمنی‌اش را با ایران نمایان می‌کند. آیا ما باید این شعار را نادیده گرفته و استقلال را کنار بگذاریم؟ در صحبت‌های اخیر برژینسکی در مجلس سنای آمریکا در جمع نظامیان از قول افرادی که اخیراً به ایران سفرکرده‌اند می‌بینیم که می‌گوید جوانان ایرانی می‌خواهند از نمونه‌های غربی الگو بگیرند و می‌گوید رابطه‌ بین نظام و مردم وابسته به مبناهای دینی است. اگر اعتقادات آن‌ها سست شود یا رژیم رو به اضمحلال می‌رود یا برای جلوگیری از اضمحلال به‌سوی ما آمده و وابسته می‌شوند.

وی درباره اینکه مذاکره در نهایت به معامله منجر شد، گفت: مذاکره تصمیمی بود که از قبل گرفته شد؛ اما ما مذاکره می‌کنیم که به نتیجه و هدف برسیم نه اینکه مذاکره کنیم برای به توافق رسیدن؛ در آن مقطع ما نگاهمان به تثبیت فعالیت هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بود ولی نگاه دولت این بود که خواسته‌ آمریکا برطرف شود.

معاون اسبق سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: گاهی اوقات هم باید معامله را انجام داد اما ما در هسته‌ای حقوق و منافع و دستاوردها را معامله کردیم که از این میان این موارد، حق قابل معامله نیست. این در حالی است که ما در برجام از مجموع 100 حقی که از خودمان بخشیدیم، 48 حق را به‌طور الی‌الابد در ازای مذاکرات دادیم. علاوه بر آن در توافقات نباید ابهامی در قراردادها باشد ولی در برجام کلمات مبهم بسیاری داشته‌ایم.

وی بیان کرد: تا سال 90 آمریکا خط قرمزش عدم حق ایران برای غنی‌سازی بود ولی بعد از آن خط قرمزش به عدم تولید سلاح هسته‌ای تغییر می‌کند. آنچه آمریکایی‌ها می‌گویند این است که آنچه ایران در توافقات به ما داد بیشتر از حد انتظار بود. ما در این توافق هسته‌ای هرچه طرف آمریکایی خواست دادیم.

باقری اضافه کرد: در سال 93 آمریکا اعلام می‌کند که ما توان مبارزه و جنگ با ایران را نداریم. این یعنی مسئولان ما بدانند اگر قرار است در مذاکره، معامله کنید امتیاز از آمریکا بگیریم نه اینکه امتیاز بدهیم. ما مخالف این رابطه‌ها نیستیم، مخالف رابطه و تعامل با بیرون و سایر کشورها نیستیم.

وی اظهار داشت: ما مخالف این هستیم که 4 سال از وقت ملت هدر رود و طرف مذاکره هیچ امتیازی نداده و به تعهداتش عمل نکند و شرط آخرشان پایبندی به روح برجام باشد که مشخص نیست چیست و هر چه بخواهند از آن تعبیر می‌کنند.

عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در خصوص انتخابات پیش رو گفت: در آینده‌ نزدیک با انتخاب سرنوشت سازی روبه رو هستیم. ما در انتخابات 29 اردیبهشت، انتخاب بین دو سلیقه نداریم؛ بلکه با یک بحث مبنایی روبه‌رو هستیم، زمانی که شهید رجایی نخست‌وزیر بود، کسانی را که معرفی می‌کرد، بنی‌صدر آنها را تائید نمی‌کرد و شهید این اختلاف را مبنایی خواند،  الان نیز انتخاب ما مبنایی است و با دو رویکرد مبنایی‌ مواجه هستیم نه با دو فرد، باید در این انتخابات بسیار هوشمندانه وارد شد تا منجر به یک استقلال با افتخار شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار