آمريکا بذر داعش را پاشيد
تلويزيون بي بي سي در قالب يک گزارش منابع درآمدي داعش و منشاء شکل گيري اين گروه تروريستي را بررسي کرد.
کد خبر: ۴۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 01 June 2015
به گزارش تابناک یزد، شبکه ي تلويزيوني بي بي سي مستندي درباره ي داعش پخش کرد. در اين مستند توضيح داده مي شود که چگونه جنگجويان محدود و متعصب جهادي، به ثروتمندترين ارتش ترور در جهان تبديل شدند؟
در اين مستند با يکي از سران ارشد داعش که اکنون زنداني است، مصاحبه شده است.
پتير تيلور خبرنگار بي بي سي اين مستند را تهيه کرده است.
در اين مستند آمده است: يک ارتش کوچک و يک گروه از افراد جهادي اقدام به تصرف پانزده هزار مايل مربع از سرزمين هاي عراق و سوريه کردند و دنيا را با خشونتها و بي رحمي هاي خود شوکه کردند. دولت به اصطلاح اسلامي داعش اکنون ارتش بزرگي تشکيل داده است و بر هشت ميليون نفر حکومت مي کند.

خبرنگار بي بي سي براي تهيه ي گزارش خود به شمال عراق و با پيشمرگه ها ي همراه شد و به همراه فرمانده ي نيروهاي پيشمرگ کرد به خط مقدم نبرد با داعش در کردستان عراق رفت. وي در کنار اين مبارزان تا دويست متري نيروهاي داعش هم رفت .

خبرنگار بي بي سي در ادامه به بغداد رفت تا پاسخ اين پرسش را بيابد که چگونه داعش به ثروتمند ترين ارتش ترور در دنيا تبديل شد؟
پيتر تيلور خبرنگار بي بي سي گفت: اکنون پليس عراق يک فرد را در زندان خود دارد که مي تواند اسرار داعش را فاش کند. اين فرد کسي است که تامين مالي دولت اسلامي ( داعش) را برعهده داشت. وي در گذشته به همراه القاعده عليه اشغال آمريکا نبرد مي کرد. نام اين فرد ابو هاجر است. اين مستند نخستين مصاحبه ي تلويزيوني يک شبکه با يک عضو ارشد از سران داعش است.

ابوهاجر که بي بي سي وي را خزانه دار داعش معرفي کرد در پاسخ به اين پرسش که چرا به دولت اسلامي (داعش) پيوست گفت:
من در سال دوهزار و ده به دولت اسلامي ( داعش) پيوستم. چون خواستار من بود.
خبرنگار بي بي سي گفت: چرا تصميم گرفتيد با بازجويان خود گفتگو کنيد؟
ابوهاجر گفت: وقتي که آنها من را بازداشت کردند، خانواده ي من را هم بازداشت کردند. من به آنها گفتم که خانواده ام را رها کنند و من هم صحبت خواهم کرد.
وي در پاسخ به اين پرسش که پول داعش از کجا مي آيد؟ گفت:
از اعمال ماليات مي آيد. آنها از شرکت هاي تجاري، شرکت هاي توليد برق، داروساي ، پمپ بنزين ها و شرکت هاي نفت ماليات مي گيرند. آنها تقريبا از همه ي بخش ها ماليات اخذ مي کنند.
خبرنگار پرسيد اگر داعش از فردي پول طلب کند اما او پول را ندهد چه رخ خواهد داد؟
ابو هاجر در پاسخ گفت: آنها آن فرد را تهديد مي کنند و مي گويند که او را با نارنجک خواهند کشت.
خبرنگار گفت: اخاذي هاي داعش باعث مي شود که درآمدي پايدار به ارزش صدها ميليون دلار در سال برايش تامين شود اما داعش براي بدست آوردن پول راههاي متفاوتي دارد. يکي از راهها سرقت از بانک ها است.
وقتي که چند هزار نيروي داعش شهر موصل را تصرف کرده بودند پانصد ميليون دلار از بانک هاي موصل بدست آوردند.
خبرنگار بي بي سي در ادامه اين مستند با فردي ازشمال شرق سوريه مصاحبه کرد که در داد و ستدهاي نفتي داعش نقش دارد.
اين فرد به خبرنگار بي بي سي گفت: داعش کنترل چاه هاي نفت را در منطقه ما يعني دير الزور در دست دارد. اين چاه ها پر از نفت است. خانواده ي من، دوستان من و اعضاي عشيره ي من از داعش نفت مي خرند و اين نفت را به پالايشگاهها و بازارهاي غير نظامي قاچاق مي کنند.
آنها اين نفت را از چاههايي منتقل مي کنند که تحت کنترل داعش است.
خبرنگار بي بي سي گفت: ائتلاف تحت فرماندهي آمريکا حدود دويست حمله ي هوايي به ميادين نفتي داعش و پالايشگاههاي آن داشت اما داعش با جذب کارشناسان کاري کرد که چاهها و پالايشگاهها دوباره فعاليت کنند.
در ادامه ي اين گزارش اين فرد سوري تبار گفت: آنها پالايشگاههاي معروف را ويران کردند اما هزاران پالايشگاه در دير الزور، رقه، حلب، ادلب، حمص و حماء وجود دارد.
خبرنگار بي بي سي گفت: صدها پالايشگاهي سنتي و خانگي در کل منطقه وجود دارد. در اين پالايشگاهها نفت خام سوزانده مي شود تا محصول نهايي آن سوخت مصرفي مردم باشد.
با وجود همه ي حملات هوايي ، وزارت خزانه داري آمريکا تخمين مي زند که داعش همچنان حدود دو ميليون دلار در هفته از محل قاچاق نفت درآمد دارد.
خبرنگار بي بي سي گفت: يکي از شگفت انگيز ترين خبرها اين است که رژيم بشار اسد از داعش نفت مي خرد.
يک مقام خزانه داري آمريکا گفت: رژيم اسد از داعش نفت مي خرد که نفتي ارزان است.
در ادامه فرد سوري تباري که در اين گزارش درباره ي درآمد نفتي داعش سخن مي گفت، افزود: داعش گاز طبيعي را به رژيم اسد مي دهد و رژيم نيز برق داعش را تامين مي کند. بين داعش و رژيم اسد همکاري وجود دارد. آنها گاز را از ميادين کنکو به نيروگاه جندر در حمص مي فرستند و در ازاي آن رژيم سوريه به دير الزور برق مي دهد.
دولت سوريه مي گويد اين مطلب کاملا نادرست است و دولت سوريه هرگز از داعش نفت يا گاز نخريده است. به هرحال نفت بيشترين منبع درآمد داعش است.

منبع ديگر درآمد داعش فروش عتيقه هاي بسيار باارزش در عراق است.
درحاليکه تصاوير اقدام داعشي ها در ويران کردن ميراث هاي فرهنگي عراق نشان داده مي شد، خبرنگار بي بي سي گفت: داعش دوست دارد که دنيا شاهد اين تصاوير باشد اما خود داعش به صورت مخفيانه و با رياکاري اقدام به تبديل کردن اين آثار هنري تاريخي به منبع درآمد خود کرده است. داعش فقط ميراث هاي فرهنگي را نابود نمي کند بلکه آنها را غارت مي کند.

خبرنگار بي بي سي در ادامه به شهر اورفا در جنوب ترکيه رفت و گفت: آثار هنري با ارزشي که بدست داعش مي رسد از طريق مرز ترکيه و سوريه قاچاق مي شود. در اين بازار هرچيزي مي توانيد بخريد. بسياري از آثار عتيقه ي غارت شده سر از کشورهاي خليج (فارس) در مي آورند. بخش زيادي هم به بازارهاي تشنه ي غرب مي رسد.

در ادامه ي اين گزارش به گروگان گرفته شدن چهار خبرنگار فرانسوي به دست داعش و آزاد شدن آنها اشاره مي شود. خبرنگار گفت، شايعاتي منتشر شده بود که دولت فرانسه بابت آزادي دو خبرنگار ربوده شده باج داد. برخلاف فرانسه ، کشورهاي آمريکا و انگليس از پرداخت باج خودداري کردند و در نتيجه گروگان هاي انگليسي و آمريکايي کشته شدند.
داعش از محل دريافت باج ها درآمد زيادي کسب کرده است.
شروع ويدئوي دوم:

در ادامه ي اين گزارش اشاره مي شود که دولت عراق هر ماه مقادير زيادي پول نقد را به برخي مناطق مي فرستد تا به کارکنان و کارگران برسد اما اين پول که صدها ميليون دلار در ماه است بدست داعش مي رسد. از مقامات دولت عراق در اين باره پرسيده شد. فرماندار موصل گفت، پول ها به صورت الکترونيک به کارکنان بخش مدني در موصل پرداخت شدند. وي مصرانه گفت که گونه پرداخت هاي نقدي متوقف شدند.
بخشي از مسئوليت ابوهاجر توزيع درآمدهاي داعش بود.

وي در پاسخ به اين پرسش که چه ميزان پول حمل مي کرد گفت:
من ماهيانه در صلاح الدين چهارصد هزار دلار پرداخت مي کردم. در استان الانبار هفتصد هزار دلار به گروه دادم.کل پول ها به دلار بودند.

خبرنگار بي بي سي گفت: ريشه ي داعش از کجا است و بنيان آن در کجا شکل گرفت؟
جالب است که جايي در صحراي جنوب عراق بود که آمريکا ناخواسته به ايجاد داعش کمک کرد. پس از حمله ي آمريکا و انگليس به عراق در سال دوهزار سه، مخالفت با اشغال عراق افزايش يافت. هزاران نفر از افراد مظنون به عضويت درگروههاي شبه نظامي، در يک بازداشتگاه نظامي گسترده ي آمريکا موسوم به کمپ بوکا هدايت شدند. افراد بازداشتي در اين بازداشتگاه در داخل سلول ها نبودند بلکه مثل گله هايي داخل مجتمع رها مي شدند درحاليکه اطراف آنها حصارهاي توري کشيده شده بود. بذر شکل گيري داعش در همين اردوگاه پاشيده شد.

يکي از بازداشتي هاي سابق اين اردوگاه خودش ديد که چگونه القاعده ي عراق که سلف داعش محسوب مي شود پيام هاي خود را در اين اردوگاه منتشر مي کرد!
آموزش نطامي القاعده در اين اردوگاه به صورت مخفي شروع شد. القاعده توانست از هر هزار بازداشتي در اين اردوگاه يکصد نفر را جذب کند.
اين اردوگاه مثل يک زود پز براي شکل گيري داعش عمل کرد!

ژنرال ديويد پترائوس فرمانده ي نظامي سابق آمريکايي در ادامه ي اين گزارش گفت: نياز به افزايش نيروي نظامي در عراق وجود داشت چون وضعيت عراق نااميد کننده بود. عراق در آستانه ي يک جنگ داخلي بود. بايد کاري مي کرديم.

در ادامه باز هم ژنرال پترائوس گفت: اين تندروها در واقع يک دانشگاه آموزش تروريستي را در داخل بازداشتگاه ما اداره مي کردند.
اين گزارش افزود:


ابوبکر البغدادي يکي از بازداشتي هاي همين بازداشتگاه بود.
در ادامه ي اين گزارش گفته مي شود که تقريبا کل دستياران البغدادي در اردوگاه البوکا بودند.
حلقه ي سران داعش در اين اردوگاه شکل گرفت. عبدالرحمن البلاوي فرمانده ي نظامي داعش در عراق نيز در اين اردوگاه بود. ابو هاجر خزانه دار داعش نيز در اين اردوگاه بود.

در ادامه نيروهاي بعثي طرفدار صدام نيز به داعش ملحق شدند.
در سال دوهزار و يازده که آمريکا از عراق خارج شد اميد براي آينده وجود داشت. قرار شد اردوگاه البوکا به يک پارک کسب و کار تبديل شود. وقتي که اردوگاه البوکا به عراقي ها واگذار شد تا کارهاي تجاري در آن انجام شود ، دولت جديد عراق تصميم گرفت هزاران بازداشتي آن را آزاد کند. اين بازداشتي هاي سابق هم به يک جهاد جديد پيوستند.
هرچند بذر داعش در عراق شکل گرفته بود اما جنگ داخلي سوريه باعث شد که داعش شکوفا شود.
سوريه مکان مناسبي براي پرورش داعش بود. داعش يک سازمان سني است که اکنون مشغول يک مناقشه فرقه اي بين سني و شيعه است.
پس از خروج آمريکا از عراق، قرار بود دولت شيعي جديد در اين کشور قدرت را با اقليت سني تقسيم کند اما اين کار را نکرد.
سران ارشد سياستمدار سني مجبور به ترک عراق شدند حتي طارق الهاشمي معاون سني رئيس جمهور عراق متهم به تروريسم شد.

در ادامه ي گزارش با طارق الهاشمي مصاحبه شد که گفت:
من نخستين سياستمدار سني نيستم که به صورت سيستماتيک و برمبناي فرقه اي هدف قرار گرفته است.
اين گزارش اضافه کرد: دولت عراق تظاهرات ضد دولتي را سرکوب کرد. شمار زيادي از سني ها به ضرب گلوله کشته شدند. خشم سني ها از دولت شيعه ي عراق باعث مناسب شدن زمينه ي جذب نيرو براي داعش شد.

در ادامه ي اين مستند آليستر کروک مدير مجمعي موسوم به مجمع مناقشه ها گفت: مدلي که داعش در پيش گرفت مدل چنگيز خان و مغول ها براي فتوحات نظامي است. در اين رويکرد ترس مطلق و عمدي در دل دشمنان ايجاد مي شود. وقتي که به يک روستا مي رسند همه را مي کشند حتي سگ ها و گربه ها را مي کشند.
خبرنگار افزود: جالب است که داعش با وجود اين اقدامات تصوير اغوا کننده ي مدينه ي فاضله ي اسلامي را هم نشان مي دهد.
داعش به دنبال ايجاد خلافت اسلامي است که مربوط به قرن هفتم است. اين امپراطوري اسلامي قرار بود مسلمانان را در کل خاورميانه، شمال آفريقا و ديگر مناطق متحد کند. داعش بر خود تکليف ديني مي داند که اديان رقيب را از بين ببرد که شامل ميليون ها مسلمان شيعه مي شود که در اقليت هستند!
قتل عام زندانيان شيعه بدست جنگجويان سني داعش کمک کرد تا شکاف فرقه اي به يک نبرد خونين تبديل شد.

در ادامه ي اين گزارش به عضويت مسلمانان انگليسي در داعش اشاره و بررسي مي کند که چرا اين افراد براي پيوستن به داعش انگليس را ترک کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار