عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:نصف شبکه‌های تلویزیون باید حذف شوند.
کد خبر: ۴۲۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱ 13 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،حجت‌الاسلام حمید محمدی ،عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص شبکه‌های مختلف تلویزیونی و مخاطبان آنها گفت:مخاطب محوری در شبکه‌های تلویزیونی کار درستی نیست. مثلا اینکه یک شبکه را برای کودکان در نظر بگیرند که از صبح تا شب فقط برنامه‌ پخش کند کار غلطی است، باید چند ساعت در روز را برای این سنین مشخص کنند و چند برنامه خاص را در آن زمان‌ها نمایش دهند، در غیر این صورت به احتمال فراوان برنامه کم می‌آورند و مجبور می‌شوند برای پر کردن جدول پخش، هرچه به دستشان رسید را به روی آنتن بفرستند. مثل آنکه شبکه امید که مخصوص نوجوانان وجوانان بود، سریال کره‌ای «جواهری در قصر» پخش می‌کرد. 
وی افزود: به نظرم اینکه یک سری شبکه برای مخاطب داشته باشیم با بودجه‌های کلان کار مناسبی نیست، شبکه‌ها باید در موضوعاتی خاص دسته بندی شوند، مثلا شبکه تلویزیونی قرآن، رادیو قرآن و شبکه معارف همه زیر نظر یک شبکه باشند، شبکه تلویزیونی ورزش و رادیو ورزش یکی شوند و به همین شکل برای هر موضوع یک شبکه خاص داشته باشیم. اینطور مخاطب هم پای شبکه مورد علاقه‌اش می‌نشیند. باید خیلی زود این اتفاق بیافتد و البته معاونت‌های مختلف تلویزیون هم حذف شوند، یعنی معاونت سیاسی، نمایش و... همه جمع شوند و کل این شبکه‌های تلویزیونی که عرض کردم مستقیما زیر نظر رئیس سازمان صداوسیما قرار بگیرند. 
او ادامه داد در حال حاضر اوضاع شبکه‌های سیما مساعد نیست، مثلا شبکه نمایش و آی فیلم که صرفا پخش تکراری فیلم و سریال را انجام می‌دهند واقعا شبکه‌های خطرناک و خیلی بدی هستند. این درست نیست که صبح تا شب برای مردم فقط فیلم و سریال پخش شود، مگر مردم از تلویزیون فقط سرگرمی می‌خواهند که این شبکه دائم آثار تکراری را نمایش می‌دهند؟ همه چیز باید به اندازه باشد، ولی اگر شبکه‌ها به جای مخاطب محور شدن، موضوع محور شوند خود مخاطب هم جایگاهش را در آن شبکه پیدا می‌کند. در حال حاضر شبکه‌های تلویزیون بلاتکلیف و آشفته هستند. درحالی که این روزها در سراسر جهان شبکه‌های تلویزیونی موضوع محور و تخصصی حرکت می‌کنند و در دل برنامه‌هایشان به دغدغه‌های ویژه مخاطب نیز می‌پردازند. 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دررابطه با شبکه‌های کم مخاطب هم گفت: شبکه‌هایی مثل شما، بازار، تماشا، امید و شبکه‌هایی که مخاطب آنچنانی ندارند، باید جمع شوند. معلوم نیست که این شبکه‌های برای چه مخاطبی و برای چه کاری در تلویزیون وجود دارند. اگر شبکه‌ها براساس موضوع دسته بندی شوند، نهایتا 10-12 شبکه باقی می‌ماند، برهمین منوال می‌شود نظام علمی دقیقی برای برنامه‌های این شبکه‌ها در نظر گرفت، نظامی که در آن خبری از پخش برنامه‌های تکراری و بی کیفیت نیست.
حجت‌الاسلام محمدی صحبت‌هایش را اینطور به پایان رساند: شبکه نسیم در حال حاضر دو برنامه پرطرفدار دارد، اما این شبکه را به امان خدا رها کرده‌اند و محتوای برنامه‌های این شبکه بعضا بسیار خطرناک است. آثاری که از این شبکه پخش می‌شود مطابق ارزش‌های دینی ماست؟ من با برنامه‌های خندوانه و دورهمی مشکلی ندارم، ولی این برنامه‌ها برای جذب مخاطب دست به هرکاری می‌زنند. مثلا هنرمندی را به برنامه می‌آورند که در فضای مجازی رفتار و پوشش درستی ندارد، اما در مقابل دوربین تلویزیون خودش را تغییر می‌دهد. این حرکت ترویج نادرستی است. قطعا اگر سازندگان این برنامه‌ها درست حرکت کنند مخاطب هم خواهند داشت و آن وقت دیگر نیازی ندارند که برای جذب مخاطب دست به هرکاری بزنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار