تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: ساماندهی موقوفات مربوط به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در شهر میمند استان فارس جزو برنامه های کاری و اصولی این آستان مقدس است.
کد خبر: ۴۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ 02 June 2015
تابناک فاس:آیت الله سید علی اصغر دستغیب بیان کرد:برای ساماندهی موقوفات حرم مطهر شاهچراغ(ع) در این شهر نیازمند پایه ریزی ارتباط اصولی و تدبیر صحیح هستیم.

آیت الله دستغیب اظهارداشت: برای این مهم باید تعدادی از افراد مورد اعتماد و وثوق مردم شهر میمند با گروهی از مسوولان و خادمان بخش موقوفات حرم مطهر شاهچراغ(ع) نسبت به بررسی مسئله موقوفات حرم مطهر شاهچراغ(ع) اقدام و این موضوع را با بهترین نتیجه حل و فصل کنند.

وی اضافه کرد:در ساماندهی این موقوفات باید رعایت نکات شرعی، وضعیت زندگی و حال مردم میمند مورد توجه باشد.

او ادامه داد: مردم میمند استان فارس از ارادتمندان، متدینین و محبان خاندان نبوت هستند که نسبت به امام زادگان از جمله حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) توجه ویژه دارند.

میمند با مساحت حدود 34 کیلومتر مربع یکی از شهرهای بسیار زیبا و خوش آب و هوای استان فارس است که در 40 کلومتری مرکز شهرستان فیروزآباد قرار دارد.

بر اساس ثبت تاریخ نگاران ، هشتصد سال پیش بانویی به نام تاشی خاتون همسر محمودشاه آل اینجو که اقدام به ساخت گنبد و بارگاهی برای احمد بن موسی شاهچراغ (ع) کرده ، میمند را که بسیار حاصلخیز و غنی بوده ، وقف شاهچراغ کرده است.

بر اساس اسناد و مدارک موجود، وقفنامه اصلی بدلیل فرسودگی از بین رفته و نسخه بازسازی شده آن بازنویسی شده است و بر اساس ادعای مترجمان وقفنامه ، در این وقفنامه تنها عبارت کوتاهی در مورد وقف میمند بیان شده است.

بگفته برخی مسوولان و مردم میمند ، نبود سند مشخص در مورد وقفنامه و مشخص نشدن وضعیت املاک و اراضی در این شهر مشکلات زیادی را برای آنها بوجود آورده است.

مردم میمند معتقدند: تنها 14 رشته قنات و تعداد اندکی از باغهای قدیمی این منطقه توسط بزرگان محل وقف شاهچراغ شده و از آن تاریخ تا 70 سال پیش افرادی که این املاک موقوفه را در اختیار داشته اند ، مال الاجاره را پرداخت می کرده اند.

بر اساس مدارک تاریخی در سال 1318 متولی موقوفات حرم شاهچراغ (ع) ادعای وقف کل پلاکهای میمند را کرد که اداره ثبت اسناد و املاک آگهی کرده و افرادی که مطلع شدند در دادگاه مدعی شدند و دادگاه ملک را به آنها برگرداند و از وقف خارج شد.

به هرحال این موضوع محل بحث است و اینک آیت الله دستغیب تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) برای حل آن اعلام آمادگی کرده است.
ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی ثابت قدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
با سلام وعرض ادب واحترام تمامی فرمایشات حضرت عالی درست ولی خواهشن عوام فریبی نفرمائید چون تمامی مواردی که مطرح فرمودیید دقیقا برعکس آن عمل شده است وعدهی انگشت شمار نیز از این موقیت سوئ استفاده نموده اند ودر کل وقف باید جاذبه داشته باشد و با این فشارهایی که بر سرمردم مظلوم میمند آورده اید مردم از وقف گریزان شده و از دین واسلام نیز برگشته اند به طوری که در ملع عام نسبت به مقدسات توهین وفحاشی میشود و اینها همگی مصوبش شما هستید وبا این وضعیتی که بر جامعه کنونی حاکم شده با توجه به فشار اقتصادی برمردم احتمال درگیری بین مردم و افراد تولیت دور از تصور نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار