هفتمین جلسه کارگروه ملی زیارت با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور،برخی از وزرا و استانداران خراسان رضوی، فارس و قم با تاکید بر راه اندازی شبکه ملی زیارت با محوریت مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۴۳۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶ 03 June 2015

به گزارش تابناک از مشهد، بودجه زیارت که به پیشنهاد و پیگیری نمایندگان مشهد از مجلس هفتم مطرح شد و با اعمال نفوذ برخی نمایندگان شاخص مجلس مقرر شد تا قم و شیراز را نیز در بر بگیرد برای خراسان رضوی و مشهد با بیش از 27 میلیون زائر سالانه چندان گره گشا نبوده است.

ضعف مدیران استانی و دعواها بر سر تخصیص این بودجه در نخستین سالهای تصویب این بودجه ملی باعث شد تا بیشتر نگاه پژوهش محور و شعاری حاکم باشد و در عمل اتفاق چندانی رخ ندهد درحالیکه در چند سال اخیر و به خصوص با انتصاب مدیریت جدید امور زائران در استانداری عزم در پیگیری این بودجه و اهتمام در اجرایی دیدن موارد مشهود است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در این خصوص گفت: کارگروه ملی زیارت برای دومین بار در دولت یازدهم یکشنبه شب هفته جاری با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداران سه استان خراسان رضوی، فارس و قم تشکیل جلسه داد.

محمدحسن واحدی در تشریح مباحث مطرح شده در این جلسه افزود: ارائه گزارش از طرح مطالعاتی توسعه کمی و کیفی زیارت خراسان رضوی و بررسی دستورالعمل توزیع اعتبارات و نحوه هزینه کرد بودجه زیارت از جمله دستور کارهای این جلسه کارگروه ملی زیارت بود. وی تصریح کرد: پس از ارائه گزارش از طرح مطالعاتی توسعه کمی و کیفی زیارت در کارگروه ملی زیارت، باتوجه به گذشت چند سال از تهیه این طرح، مقرر شد تا بازنگری لازم در آن صورت گرفته و طرح بازنگری شده برای تصمیم‌گیری نهایی در جلسه آینده این کارگروه ارائه شود.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در ادامه این جلسه، نحوه توزیع و هزینه کرد اعتبارات ماده ١٢ قانون برنامه پنجم توسعه که به سه استان خراسان رضوی، فارس و قم اختصاص دارد، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا دبیرخانه کارگروه ملی زیارت جلسات مشترکی با وزارتخانه‌های مربوطه برگزار کند و تصمیم گیری نهایی در این خصوص در جلسه آتی انجام گیرد.
واحدی با اشاره به مصوبات دومین جلسه کارگروه ملی زیارت در دولت یازدهم، ادامه داد: با تصویب این کارگروه، اعتبارات حاصل از ماده ١٢ قانون برنامه پنجم توسعه به سه استان خراسان رضوی، فارس و قم تعلق می‌گیرد که البته مقرر شد این مسئله در جلسه هیئت دولت هم مطرح شود.
 
وی افزود: تکرار ماده ١٢ قانون برنامه پنجم توسعه کشور در برنامه ششم از دیگر مصوبات دومین جلسه کارگروه ملی زیارت در دولت یازدهم بود. معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی به پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه توسط استاندار خراسان رضوی نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی شبکه ملی زیارت با محوریت مشهد، فراهم کردن سفر ۱۰درصد از شیعیان جهان به مشهد تا افق ١٤٠٤، برگزاری اجلاس تولیت‌های آستان قدس رضوی، قم، فارس، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا در مشهد، تهیه برنامه اجرایی مشهد ٢٠١٧، برگزاری هفته‌های فرهنگی کشورهای اسلامی و احیای بودجه زیارت در برنامه ششم توسعه و استفاده از بودجه زیارت در مسائل فرهنگی از جمله پیشنهادهای مطرح شده بود.
وی از برگزاری جلسه آتی این کارگروه در مشهد خبرداد و گفت: در مجموع جلسه خوبی برگزار شد و آقای شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت موضوع زیارت و زائران، خواستار توجه ویژه به مسائل زیربنایی و روبنایی امور زیارت شدند.
..........................................
جدول جلسات کارگروه ملی زیارت
ردیف تاریخ مهم ترین مطالب مطرح شده
جلسه اول تیرماه١٣٨٨ طراحي نظام جامع زيارت و مديريت زائر
جلسه دوم شهریور١٣٨٩ساخت اقامتگاه‌هاي ارزان‌قيمت با هدف بهره‌مندي زائران کم‌درآمد
جلسه سوم بهمن١٣٨٩اختصاص رديف خاص بودجه براي زائران
جلسه چهارم آذر١٣٩٠تشکيل معاونت زيارت در استانداري خراسان رضوي
جلسه پنجم آذر١٣٩١ارتقاي قطار مشهد-تهران به قطار برقي
جلسه ششم آذر١٣٩٣اختصاص ردیف بودجه زیارت به شهرهای مشهد، قم و شیراز
جلسه هفتم خرداد١٣٩٤احياي بودجه زيارت در برنامه ششم توسعه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار