به نظر می‌رسد اقدام سعید سهیلی در خصوص آتش زدن کارت عضویت خانه سینما و در اعتراض به تکثیر غیرقانونی فیلم «گشت٢ » نتیجه داد و در نهایت علی قائم‌مقامی، عضو هیات‌مدیره و سخنگوی خانه سینما از توافق پلیس و این نهاد صنفی در راستای جلوگیری از تکثیر غیرقانونی فیلم‌ها خبر داد.
کد خبر: ۴۳۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ 30 May 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از ایران آنلاین، بعد از پایان اکران تازه‌ترین فیلم سهیلی و فروش موفق آن در گیشه، این فیلم هم سرنوشتی چون «ابد و یک روز» و «فروشنده» پیدا کرد و پیش از وارد شدن به شبکه نمایش خانگی، دی‌وی‌دی آن به شکلی غیرقانونی دست به دست شد. کارگردان این فیلم اما انتظار دیگری از خانه سینما داشت. صنفی که تنها سرمایه سینماگران است و می‌تواند پیگیر مطالبات اعضای خود باشد. البته سهیلی در ادامه چندان صبور نبود چرا که از دست دادن هر ساعت، خسارت فراوانی را متوجه او و حمید فرخ‌نژاد تهیه‌کنندگان فیلم می‌کرد. به همین خاطر در گفت‌وگویی و طی یک حرکت نمادین دو کارت خانه سینما و انجمن تهیه‌کنندگان را آتش زد و تاکید کرد عضویت در این نهادها سودی برایش نداشته است.
پس از این اتفاق «گشت ٢» که عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال‌های اخیر را یدک می‌کشد، وارد شبکه نمایش خانگی شد. چند روز بعد از خوابیدن غائله، برخی اعضای هیات‌مدیره خانه سینما و اعضایی از دو صنف کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه‌کنندگان در جلسه‌ای بر سر پیگیری قانونی تکثیر غیرقانونی فیلم‌های سینمایی توافق کردند. همایون اسعدیان، مرتضی رزاق‌کریمی، علی قائم مقامی از هیات‌مدیره خانه سینما، سیدضیاء هاشمی، رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، مهرداد فرید، دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان، مازیار میری و مصطفی کیایی، عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان از جمله سینماگران حاضر در این جلسه بودند. به گفته قائم‌مقامی در این جلسه نامه‌ای از طرف خانه سینما به پلیس تهران ارسال شد تا نیروی انتظامی در اسرع وقت سرمنشا این اتفاق را شناسایی و دستگیر کند و در این خصوص سریعا اقدامات قانونی انجام شود. بر این اساس از این پس تهیه‌کننده‌ای که فیلمش قاچاق شده باید به خانه سینما مراجعه کند و خانه سینما موضوع را به فرمانده تهران بزرگ منعکس تا اقدام قانونی سریع در این خصوص صورت گیرد. این اتفاق در تسریع پیگیری شکایات احتمالی موثر است. همچنین قرار است هر گونه شکایتی حتی در راستای نسخه بازبینی از طرف خانه سینما به پلیس نیروی انتظامی اطلاع داده شود تا در اسرع وقت عوامل و سرمنشا تکثیر غیرقانونی شناسایی شوند.
اگرچه آتش زدن کارت عضویت خانه سینما شیوه مناسب و معقولی برای اعتراض کردن نیست، اما خانه سینما به عنوان تنها خانه اهالی سینما موظف به مرتفع کردن چنین مشکلاتی است. شاید از همان زمان که «ابد و یک روز» سعید روستایی دست به دست چرخید و بیشتر ظرفیت سودآوری آن پیش از ورود به شبکه نمایش خانگی از بین رفت باید این اتفاقات می‌افتاد. واقعیت اینجاست تا زمانی که حقی برای مولف و قانونی برای کپی‌رایت آثار فرهنگی و هنری در نظر نگیریم، حتی با وجود پلیس امنیت، کمیته صیانت و پلیس فتا باز هم شاهد این اتفاق خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار