در حالی ساری در آرزوی کلانشهرشدن بسر می‌برد که ناوگان حمل و نقل درون شهری آن اسقاطی و رکوردار تاکسی‌های فرسوده در کشور است.600 دستگاه تاکسی در شهر ساری مشغول جابجایی مسافران هستند که درصد بالایی از آن اسقاطی و فرسوده است و توجه متولیان شهر را می‌طلبد
کد خبر: ۴۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 05 June 2015

به گزارش تابناک مهیا نبودن زیرساخت­های حمل و نقل گردشگری برای کلان شهر ساری که هر ساله و به خصوص در ماههای تعطیل سال سیل بسیاری از گردشگران و مسافران به آن سرازیر می‌شوند یک ضعف جدی برای این شهر که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر مازندران است و بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ، محسوب می شود.



ساری با داشتن جاذبه های گردشگری از جمله رودخانه تجن، دریا، جنگل، چشمه باداب سورت و... اماکن زیارتی و سیاحتی نیازمند تقویت و تکمیل مهمانسرا‌ها، هتل‌ها و از همه مهم‌تر ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری است.




وجود تاکسی های فرسوده، عدم رعایت صف تاکسی در خیابانهای شلوغ، ساماندهی نشدن ایستگاههای تاکسی در برخی از مسیر‌ها، مشخص نشدن ایستگاه‌ها در مسیرهای پرتردد، برخورد نامناسب رانندگان، ظاهر اسقاطی و خراب تاکسی‌ها، عدم رعایت در دریافت کرایه‌های مصوب از سوی رانندگان تاکسی، نبود تاکسی در روزهای بارانی، استقبال مردم از استفاده این وسیله نقلیه را کاهش داده و استفاده از وسیله نقلیه شخصی و به تبع آن افزایش ترافیک سنگین در خیابان‌ها را به دنبال داشته است.



حضور مسافران زیاد، تعدد دانشگاه‌ها دولتی وغیر دولتی، نبود تاکسی‌های مجهز و نو از معضلات شهر ساری است که می‌تواند بر معضلات و نابهنجاریهای اجتماعی شهری تاثیر بسیار داشته باشد. در این بین متولیان شهری و تاکسیرانی باید راهکار‌ها و تدابیری برای حل معضلات حمل و نقل تاکسی رانی شهری ساری بیاندیشند.



حمیدرضا فضل الله‌نژاد رئیس سازمان تاکسیرانی ساری می‌گوید: هر دستگاه تاکسی در ساری روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر مسافر را جابجا می‌کند. در سال ۹۳ حدود ۱۷۹ دستگاه تاکسی سهمیه ساری بوده تا به بانکهای عامل برای تعویض و نو شدن معرفی شوند که ۱۷۰ دستگاه به بانکهای عامل برای دریافت تاکسی نو معرفی شده‌اند.



وی با بیان اینکه در کشور بیشترین تاکسی فرسوده را ساری دارد گفت: ساری بعد از تهران تنها شهری است که ۳۸ دستگاه تاکسی فرسوده را به نو تبدیل کرده است.



فضل الله‌نژاد از اختصاص خط ویژه در مسیر پارک ملل و برخی دیگر از مناطق بازسازی شده ساری خبر داد و گفت: تا شعاع ۵ کیلومتر از شهر را تاکسیرانی پوشش می‌دهد و بیشتر از ۵ کیلومتر در آینده مینی بوس اختصاص داده خواهد شد.






وی در خصوص نرخهای بی‌سامان تاکسی در ساری گفت: ۱۵۲ ون در ساری مجهز به کارت خوان شده‌اند و ۳۰۰ تاکسی دیگر نیز در ماههای آینده به دستگاه کارت خوان مجهز می‌شوند تا هم مشکل پول خرد و هم مشکل کرایه‌ها حل شود. با نصب کارت خوان دیگر قیمتهای مصوب تاکسیرانی از کارت‌ها به صورت خودکار کم خواهد شد و مشکل کرایه‌های سر در گم نیز حل می‌شود.



به گفته جمعی از شهروندان، عدم اجرای نرخ مصوب توسط تاکسی‌ها و گرفتن کرایه قانونی معضلی است که پس از سال‌ها و با بحثهای فراوان بین رانندگان و مسافران هنوز حل نشده است.


با توجه به گردشگری بودن مازندران و ساری، لزوم توجه به زیرساختهای این حوزه امری مهم است و ناوگان حمل و نقل درون شهری برای توسعه گردشگری و جلب گردشگر نقش بسزایی دارند، یک فعال در حوزه گردشگری نیز با اشاره به اینکه باید از ظرفیت گردشگری منطقه بهره گیری شود، راه اندازی تاکسی گردشگری را لازم دانست و گفت: برای اجرای این طرح، تسلط به زبان انگلیسی، چگونگی برخورد با مسافران، رعایت نظافت و بهداشت شخصی رانندگان و... مواردی است که باید متناسب با نیاز گردشگران تدارک دیده شود.



محمد جعفری افزود: وقتی رانندگان از وجود مسافران در زمینه گردشگری اطمینان حاصل کنند در زمینه تجهیز وسیله نقلیه انگیزه کافی پیدا کرده و سرمایه گذاری می‌کنند.



وی ادامه داد: استفاده از وسیله نقلیه عمومی به ویژه تاکسی یکی از مسائل مهم حقوق شهروندی است زیرا حقوق شهروندی آمیخته‌ای از وظایف و مسولیت شهروندان در قبال یکدیگر و در برابر قوای حاکم و بالعکس است بخصوص حقوقی که وظیفه تامین آن بر عهده مدیران شهر و شهرداری است.



همچنین برای تقویت ناوگان تاکسیرانی در بافت تاریخی و یا مکانهای گردشگری شایسته است تاکسیرانی گردشگری در شهر ساری فعال شود و از رانندگان آشنا به زبانهای خارجی و مکانهای دیدنی داخلی و خارجی شهر استفاده شود که در این مسیر هم می‌توان با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از موسسات مربوط به پذیرش گردشگر و توریسم در این زمینه اقدام شود.

استفاده از لباس فرم مناسب همراه با درجه‌ای که نشان دهنده تحصیلات و یا تجربه کاری باشد از دیگر پیشنهادات برای توسعه ناوگان تاکسی رانی گردشگری در ساری است.



راه اندازی صندوق و یا اتحادیه‌ای که امور مربوط به خدمات تاکسی داران را توسط فرزندان و یا خانواده تاکسی داران به آن‌ها ارائه دهد راهکار دیگری است که علاوه بر اشتغال پایدار مشوقی است برای استفاده از خدمات فنی و مالی ناوگان تاکسی رانی ساری تا هم خدمات دلسوزانه تری به رانندگان ارائه شود هم از لحاظ اقتصادی برای آنان به صرفه خواهد بود و دیگر شاهد تاکسی های اوراق و نازیبا در سطح شهر نخواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار