تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: کشتارهای غیر مجاز احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد .
کد خبر: ۴۳۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷ 08 June 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- عبدالمحمد نجاتی اظهار کرد: شيوع اين بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد، تکثیر و فعاليت کنه‌ها) روي مي‌دهد و آلودگی با خون یا ترشحات بیمار ایجاد می‌شود.

وی افزود: فقط كنه‌هاي جنس هيالوما مي‌توانند ناقل اين ويروس باشند و ويروس بين دام‌هاي آلوده و كنه‌ها تا 800 روز فعال مي‌ماند و به نسل بعدي كنه منتقل مي‌شود.

نجاتی راه‌های انتقال بیماری را گزش توسط کنه‌های آلوده، تماس با خون و بافت‌هاي انسان مبتلا، تماس با خون و بافت‌هاي دام آلوده، انتقال بيمارستاني تب كريمه- كنگو از طريق استريليزاسيون نامناسب تجهيزات پزشكي و استفاده مجدد از سرسوزن‌ها عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: گروه‌های در معرض خطر اعم از دامداران، چوپانان و چوبداران، دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی، كاركنان آزمايشگاه‌ها و بازرسین کشتارگاه‌ها، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه‌ها، پزشکان، پرستاران، بهیاران و ساير کارکنان بیمارستان‌ها باید اصول بهداشتی را رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: علایم این بیماری در دام فقط تب زودگذر و خفیفی است در حالیکه این علایم در انسان به طور ناگهانی و با تب، سردرد و دردهاي عضلانی شروع می‌شود.

این مقام مسئول بهسازی توجه به جایگاه دام برای جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه‌ها را حائز اهمیت دانست و گفت: سمپاشی بدن و جایگاه دام به خصوص در فصل فعالیت کنه‌ها و همچنین سم‌پاشی بدن دام‌های خریداری شده و قرنطینه به مدت 14 روز برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضروری است.

وی افزود: تهیه و توزیع دو هزار لیتر سم ضدکنه، تهیه و تکثیر و توزیع هفت هزار پمفلت آموزشی میان دامداران و بهره‌برداران و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای قصابان و سلاخان کشتارگاه‌های استان از اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از این بیماری توسط شبکه دامپزشکی استان بوده است.

نجاتی در پایان از مردم بویژه دامداران خواست: به موارد بهداشتی از جمله خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیر مجاز، شست‌وشوي كامل و ضدعفوني وسايل و لوازم كشتار، خريد گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، اجتناب از خوردن جگر خام يا نیم پخته توجه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار