فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: پوشش بیمه‌ای بی‌نام به منظور حمایت از افراد بومی و سازمانهای مردم نهاد در اطفای حریق در مراتع و جنگل‌های استان کرمانشاه ایجاد شد.
کد خبر: ۴۳۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 09 June 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از تسنیم،سرهنگ عباس بهاری با اشاره به اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌ها در استان از خرداد تا آبان ماه رخ می‌دهد اظهار داشت: در مواقع بحرانی افراد بومی و سازمان‌های مردم نهاد نیز برای اطفای حریق به کار گرفته می‌شوند آنچنانکه در سال‌های گذشته نیز تعدادی از افراد به صورت بسیج‌وار به نیروهای منابع طبیعی کمک کردند.

وی با بیان اینکه در طول این اطفای حریق افراد بومی و سازمان‌های مردم نهاد ممکن است دچار خسارات مالی و جانی شوند عنوان کرد: امکان استفاده از بالگرد برای هر عملیات اطفای حریقی وجود ندارد و هزینه کرایه هر ساعت بالگرد برای عملیات مهار آتش بسیار بالاست.

بهاری با اشاره به اینکه برای استفاده از بالگرد در مهار آتش‌سوزی باید بالگرد در مکان مورد نظر وجود داشته باشد گفت: یگان حفاظت سازمان جنگلها قراردادی را با هلال احمر و نیروهای مسلح منعقد کرده است و طی آن یک بالگرد به استان کرمانشاه تخصیص یافته که در صورت نیاز استانهای همجوار در اختیار آنها نیز قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه براساس قانون هیچ بالگردی نیم ساعت قبل از غروب آفتاب حق پرواز ندارد و این موضوع یکی از موانع استفاده از بالگرد در حوادث آتش‌سوزی مراتع است افزود: باید امنیت و بستر لازم برای بالگردها به منظور کمک به مهار آتش فراهم باشد.

بهاری گفت: براساس استاندارد جهانی به ازای هر 5000 هکتار جنگل یک محافظ و به ازای هر 10 هزار هکتار مرتع یک محافظ نیاز است در حالی که در استان کرمانشاه به ازای هر 21 هزار هکتار منابع طبیعی یک نفر محافظ وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد که یگان حفاظت استان از نظر نیروی انسانی، مالی و لجستیک در مضیقه است و با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد.

وی عنوان کرد: رویکرد مسئولان این است که با مشارکت جوامع محلی و خود مردم موضوع کمبود نیرو مدیریت شود و در این راستا با روستاهای دور و فرمانداران، دهیاریها و شورای روستا جلساتی برگزار و مشکلات بیان شد و مردم نیز برای حفظ منابع طبیعی تمایل خود را اعلام کردند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار