معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني به قدمت چندين صدساله گردو در تويسرکان اشاره کرد و افزود: ما بايد براي حفظ اين محصول استراتژيک تويسرکان، ارقام مقاوم را شناسايي کرده و براي تکثير و پيوند آن‌ها اقدام کنيم.
کد خبر: ۴۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵ 07 June 2015
معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني با بيان اينکه تکثير نمونه‌هاي درخت گردو مانند چنلر و هارتلي در دستور کار قرار دارد گفت: فرصت خوبي است که همه با همگرايي در راستاي پايدار ماندن برند گردوي صدها ساله تويسرکان سرشاخه‌هاي حساس و ارقام ضعيف را تعويض و مقاوم کنيم.

به گزارش "همدان نیوز" ، نشست بررسي و ارائه راهکار مشکلات کشاورزي شهرستان تويسرکان با حضور فرماندار، معاونان وزير جهاد کشاورزي در امور مجلس، امور باغباني و آب و خاک، نماينده مردم تويسرکان در مجلس شوراي اسلامي و امام جمعه در جمع مسئولان استاني و شهرستاني در سالن اجتماعات فرمانداري تويسرکان برگزار شد.

محمد‌علي طهماسبي معاون وزیر جهاد کشاورزی در این نشست با اشاره به اينکه خشکسالي دشمن همه ماست، تاکيد کرد: همه بايد براي فائق آمدن به چنين اتفاقاتي با اتحاد و مشارکت همه‌جانبه وارد کار شويم.

وی با بيان اينکه بيشترين دغدغه وزارت جهاد کشاورزي افزايش بهره‌وري آب و خاک است، تصريح کرد: امروز فرصت خوبي براي تجميع چاه‌هاي آب به منظور استفاده از سيستم آبياري نوين است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: با اجراي طرح تجميع ضمن نجات سرمايه، از هدر رفتن منابع آبي جلوگيري شده و منابع آبي تجديدشونده نيز ذخيره مي‌شود.

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور باغباني با اشاره به اينکه به خاطر کاهش بارش نزولات آسماني، سطح سفره‌هاي زيرزميني نيز کم شده، گفت: بايد از منابع آبي موجود استفاده درست داشته باشيم.

وي به قدمت چندين صدساله گردو در تويسرکان اشاره کرد و افزود: ما بايد براي حفظ اين محصول استراتژيک تويسرکان، ارقام مقاوم را شناسايي کرده و براي تکثير و پيوند آن‌ها اقدام کنيم.

معاون پارلماني وزير جهاد کشاورزي نيز در اين نشست با اشاره به اينکه تأمين آب و آبياري تحت فشار را جهاد کشاورزي پيگيري کند، افزود: مطالعات و طراحي‌هاي لازم براي اجراي اين کار صورت گرفته که همکاري و مشارکت مردم را نيازمند است.

خليل آقايي با تاکيد بر اينکه بهره‌برداري و بالا بردن راندمان آبياري دغدغه امروز دولت و مجلس است، تاکيد کرد: با مشارکت بيشتر مردم کمک اعتباري بلاعوض توسط دولت و سرعت انجام کار نيز افزايش خواهد يافت.

وي با اشاره به اينکه با گرم شدن زمين و تغيير اقليم آب‌هاي زيرزميني نيز کم مي‌شود، گفت: اجراي آبياري نوين کمک مي‌کند که سال‌هاي متمادي در بحث آب مشکل نداشته باشيم.

معاون پارلماني وزير جهاد کشاورزي در خصوص اقدامات ضروري براي مقابله با سرمازدگي اظهار کرد: شناسايي ژنوتيپ‌هاي مقاوم و بازسازي درختان غير مقاوم در راستاي کاهش خسارت‌ها در دستور کار قرار دارد.

معاون وزير جهاد کشاورزي در امور آب و خاک نيز با اشاره به اينکه سياست وزارت جهاد کشاورزي مصرف بهينه آب کشاورزي است، اظهار کرد: بر اين اساس اعتبار سامانه‌هاي نوين آبياري در دولت يازدهم رشد خوبي داشته است.

سيد‌رحيم سجادي گفت: بر همين اساس، همدان به واسطه بهره‌برداري خوب و مديريت سازمان جهاد کشاورزي بيشترين نفع را از اعتبارات دولت برده است.

وي افزود: در حالي که تنها 15 درصد از اراضي کل کشور به سيستم نوين آبياري مجهز هستند، حدود 70 درصد از اراضي استان همدان از اين سيستم بهره‌مند شده‌اند.

سجادي با اشاره به بهره‌مندي 5 هزار هکتار از باغات تويسرکان از سامانه نوين آبياري گفت: برخي از کشاورزان به خاطر مشکلاتي مانند نداشتن پروانه بهره‌برداري از اين طرح نتوانستند استفاده کنند.

وي خواستار تجميع چاه‌هاي آب توسط کشاورزان براي جلوگيري از صدمه بيشتر به باغات شد و ابراز کرد: جهاد کشاورزي براي تجهيز هر هکتار باغ به سيستم آبياري قطره‌اي 6 ميليون و 500 هزار تومان وام مي‌دهد.

سجادي ادامه داد: اگر کشاورزان چاه‌هاي آب را تجميع و زير يک منبع آبي با هم مشارکت کنند، 85 درصد از هزينه‌ها به جز هزينه برق را وزارت جهاد کشاورزي به جهاد کشاورزي استان‌ها پرداخت مي‌کند.

نماينده مردم تويسرکان در خانه ملت نيز سرشاخه‌زني درختان را مانع از بروز خسارت سنگين سرمازدگي دانست و گفت: سرشاخه‌زني درختان را بايد در يک برنامه مدون درازمدت به‌صورت مکتوب و مصوب به‌منظور پيشگيري از حوادثي اين‌گونه اجرايي کنيم.

محمد‌مهدي مفتح مهم‌ترين مسائل در کشاورزي را امور آب و خاک دانست و به پيش‌بيني امکانات مطلوب با ارائه راهکارهايي براي ارتقاي راندمان آب در حوزه آب و خاک در دولت اشاره کرد.

وي با اشاره به اينکه 85 درصد از هزينه‌هاي آبياري تحت فشار را دولت در قالب تسهيلات يارانه‌اي پرداخت مي‌کند، افزود: اميدواريم با فراهم‌ شدن بسترهاي لازم توسط مسئولان، شهرستان تويسرکان بتواند از اين فرصت و ظرفيت ايجاد شده به نحو مطلوب استفاده کند.

رئيس جهاد کشاورزي همدان نيز در ادامه اين جلسه به معرفي 6 سايت از سوي جهاد کشاورزي به‌منظور اصلاح باغات تويسرکان اشاره کرد و گفت: سه سايت در وسعت 10 هکتار، 3 هکتار و 2.5 هکتار در صورت تأمين اعتبار در تويسرکان اجرايي مي‌شود.

عليرضا رنجبر‌ضرابي هزينه برآوردي براي اصلاح باغات گردو در اين سه سايت را 540 ميليون تومان اعلام کرد و افزود: در طرح سايت‌هاي اصلاحي باغات تويسرکان اصلاح سيستم آبياري را نيز در نظر گرفته‌ايم.

وي خاطرنشان کرد: از 5 هزار و 500 هکتار باغات گروي تويسرکان، يک هزار و 590 هکتار نياز به اجراي عمليات اصلاح دارد.

فرماندار تويسرکان در آغاز جلسه، خسارت سرمازدگي باغات و ساير محصولات کشاورزي تويسرکان را کمرشکن خواند و اظهار کرد: بيش از 80 درصد باغات گردو و نيمي از مزارع زراعي شهرستان تويسرکان بر اثر سرمازدگي از بين رفته‌ است.

موسوي وضعيت درآمدي مردم تويسرکان را ضعيف دانست و گفت: مردم اين ديار با توجه به اين هجمه از خسارت واقعا نيازمند حمايت مسئولان هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار