یک بالگرد و یک فروند هواپیمای آب پاش در اختیار فارس قرار دارد تا این استان تابستان را با کمترین خسارت حریق جنگل ها سپری کند.
کد خبر: ۴۵۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶ 30 June 2017
تابناک فارس به نقل از مهر: سال‌هاست که حریق جنگل ها در ایام تابستان تبدیل به مشکلی شده که منجر به خساراتی به این عرصه ها می شود.

درختانی که می سوزند و عرصه هایی که به خاکستر تبدیل می شوند تا تابستان برای محیط زیست و منابع طبیعی فارس کابوس وار سپری شود اما طی مدت اخیر کنترل این آتش سوزی ها دغدغه جدی مسئولان امر شده تا شاید بتوانند تعداد دفعات و سطح آن را کاهش دهند.

مدیر کل بحران استانداری فارس در این رابطه گفت: خوشبختانه تجارب بسیار خوبی طی  سال گذشته  کسب کرده ایم و به رغم اینکه به علت بارش های بسیار خوب فصل زمستان و بهار عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست  برای آتش سوزی مستعد هستند و  با توجه به اقدامات انجام شده در راستای برنامه ریزی، سازماندهی، آموزش، تامین تجهیزات انفرادی و تخصصی و هماهنگی های بین بخشی از جمله فرمانداران و دستگاه های اجرایی و در مرکز استان بین دستگاه های اجرایی عضو شورای هماهنگی و نیروهای نظامی و انتظامی، این آمادگی وجود داشته و وجود دارد که در صورت وقوع آتش سوزی با حضور و اقدام به موقع دستگاه های مسئول (منابع طبیعی و محیط زیست) و در صورت لزوم دخالت و مدیریت فرمانداران و دستگاه های اجرایی شهرستان و استان، حریق در حداقل زمان ممکن مهار شود.

حسن فیاض پور ادامه داد:  با وجود تعدد دفعات آتش سوزی که به دلایل مختلفی ازجمله سهل انگاری بهره برداران عرصه های ملی یا گردشگران صورت می گیرد،  نسبت سنوات گذشته سطح آتش سوزی در حد قابل توجهی کاهش یافته است.

وی گفت: در حال حاضر حداقل یک فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای آب پاش در اختیار استان است و منابع مالی برای پرداخت هزینه های این دو و همینطور خرید تجهیزات انفرادی از محل اعتبارات مدیریت بحران در سطح کشور و استان در اختیار دستگاه های مسئول قرار گرفته است.

مدیر کل بحران استانداری فارس بیان کرد: همچنین به موازات این اقدامات از سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری با تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست و دستگاه ها امنیتی و انتظامی در شهرستان های مختلف، تعدادی از افراد متخلف شناسایی و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شهرستان ها شده اند که برای چند مورد از آنها حکم صادر شده و بقیه در انتظار صدور حکم هستند.

فیاض پور ادامه داد: امیدواریم که مردم ابتدا از بابت ضرورت حفظ منابع ملی و انفال دقت لازم را داشته باشند، در صورت حضور در عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست و افراد سودجو و متخلف اکیدا تذکر داده می شود که چنانچه خطایی در این حوزه از آنها سر بزند جرم سنگینی در انتظار  خواهد بود که بر حسب قانون با شناسایی دستگاه های مربوطه به اشد مجازات خواهند رسید.

وی همچنین گفت: تعداد دفعات حریق نسبت به دو سال قبل از نظر سطح ۶۰ درصد و  از نظر تعداد ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مهر، تابستان از راه رسیده و وقوع آتش سوزی هم اجتناب ناپذیر است. از یکسو سهل انگاری های کوچک زمینه حریق های بزرگ را فراهم می کند و از سوی دیگر این حریق ها خسارات سنگینی را به عرصه های جنگلی و زیست محیطی وارد می کند.

با تدابیری که اتخاذ شده شاید امسال برای درختان و عرصه های زیست محیطی فصل کم خطرتری باشد، فصلی که در آن درخت ها دیگر زغال نمی شوند.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار