رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه 55 تا 60 درصد کارخانجات مستقر در شهرک‌های صنعتی کرمانشاه تعطیل و یا نیمه فعال هستند، گفت: تنگ نظری بلای جان صنایع و تولیدکنندگان در کرمانشاه است.
کد خبر: ۴۵۰۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 01 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،عبدالرضا مصری به مناسبت هفته صنعت و معدن ، با اشاره به مهمترین مشکلاتی که صنایع با آن مواجه هستند، اظهار کرد: برخی از این مشکلات خاص استان است، اما برخی در تمام کشور یکسان است و گریبان تمام صنایع کشور را گرفته است.

وی ادامه داد: متاسفانه صنایع ما به دلیل شرایط نابرابری که سال‌هاست با سایر صنایع در دنیا دارند، توان رقابت و حتی صادرات چندانی ندارند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنایع ایران با انبوهی از مشکلات مواجهند که قیمت تمام شده تولید را برای آنها بالا می‌برد، خاطرنشان کرد: گاهی صنایع مجبورند برای کاهش هزینه تمام شده کیفیت را فدای کمیت کنند و همین کاهش کیفیت نیز در نهایت به توان رقابتی صنایع صدمه می‌زند.

مصری از عواملی که توان رقابت صنایع را می‌کاهد یاد کرد و افزود: در ایران سود تسهیلات برای صنایع در حالت خوشبینانه 20 تا 22 درصد است، اما در کشورهای دیگر این سود 
حدود دو درصد می‌باشد.

وی یادآوری کرد: در شرایطی که در کشورهای دیگر صنایع برای حق بیمه 10 تا 12 درصد می‌پردازند، این سهم در ایران حداقل 20 درصد است.

این نماینده مجلس بالا بودن قیمت مواد اولیه را نیز از دیگر مشکلات صنایع برشمرد و تصریح کرد: در تمام دنیا صنایع مواد اولیه را با قیمت مناسب از بازار اصلی می‌خرند، اما در ایران تولیدکننده مجبور است مواد اولیه را از چند واسطه تهیه کند و هزینه زیادی بابت تبدیل ارز و عوارض گمرکی برای وارد کردن مواد اولیه بپردازد.

به گفته مصری، در کشورهای دیگر مواد اولیه حداکثر دو تا پنج روز در انبار می‌ماند، اما در ایران مواد اولیه گاهی تا دو ماه هم در انبار می‌ماند و صنعتگر باید هزینه انبارگردانی را پرداخت کند.

وی معتقد است، در برخی موارد تولیدکننده با همه این مشکلات کالای با کیفیت و با قیمت مناسب تولید می‌کند، اما به دلیل سیاست‌های نادرست صادرات و واردات و ورود بی‌رویه کالای قاچاق، توان رقابت ندارد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کالای قاچاق بدون مالیات و عوارض وارد بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: خدا می‌داند دست چه کسانی در کار است که کالای قاچاق اینقدر به وفور وارد کشور می‌شود.

مصری تاکید کرد: علاوه بر این مشکلات که برای صنایع تمام کشور وجود دارد، برخی از مشکلات نیز مختص استان کرمانشاه است که از مهمترین آنها می‌توان به تنگ‌نظری‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تنگ نظری بین نظام بانکی، اداری، بازرسی و حتی افراد معمول جامعه رسوخ کرده است، گفت: در استان کرمانشاه شرایط پرداخت یک وام به هیچ عنوان مانند  اراک، اصفهان، تبریز، فارس و ... نیست.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با انتقاد از اینکه این تنگ‌نظری بین مردم عادی هم وجود دارد، تصریح کرد: کارآفرین در کرمانشاه حتی نمی‌تواند یک ماشین خوب سوار شود و مردم به این دید نگاه نمی‌کنند که این فرد برای چندین نفر شغل ایجاد کرده و سفره خانه آنها را پهن کرده است و خودش هم حق دارد سود ببرد.

به گفته مصری، تولیدکنندگان در کرمانشاه تلاش می‌کنند، اما نمی‌توانند از مواهب زندگی استفاده کنند.

وی مشکل دیگری که مختص استان کرمانشاه است را عدم توجه به تولیدات داخل استان دانست و اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ مصرف کالای تولید داخل استان بین مردم جا نیفتاده است و این امر می‌تواند به تقویت بنیه صنایع و حتی صادرات محور شدن آنها کمک کند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مشکلات بسیاری از صنایع کرمانشاه را به تعطیلی و رکود کشانده است، افزود:  55 تا 60 درصد کارخانجات مستقر در شهرک‌های صنعتی کرمانشاه راکد و نیمه فعال هستند.

مصری ادامه داد: اگر غیر از این بود اکنون به این میزان نرخ بیکاری نداشتیم و رتبه اول کشور نبودیم.

وی گفت: مهم این است که چرا این صنایع که روزی توجیه اقتصادی داشته اند و راه افتادند، امروز باید تعطیل باشند.

 



 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار