اروپایی‌ها دیگر نمی‌کوشند اختلافات خود را با دونالد ترامپ و آمریکا بپوشانند. رهبران اروپا که همواره به رهبری آمریکا احترام می‌گذاشتند و از نقش این کشور در دفاع از اروپا و تجارت جهانی آگاه بودند، معمولا انتقاد خود را از روسای جمهور آمریکا نگه می‌داشتند یا لحن آن را نرم می‌کردند. اما در جریان نشست اخیر گروه 20 در هامبورگ اختلاف نظر با آقای ترامپ رایج بود. برخی کارشناسان معتقدند رهبران اروپا قصد دارند به ترامپ ضرب شست نشان دهند.
کد خبر: ۴۵۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 10 July 2017
به گزارش تابناک : آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت اروپا باید سرنوشت خود را به دست بگیرد و دست از پوشاندن اختلافات برداد. امانوئل ماکرون رئیس جمهور جدید فرانسه که انتخاب وب اعتماد به نفس تازه‌ای به اروپائیان داده است، صراحتا گفت جهان ما هیچ وقت به این اندازه دچار تفرقه نبوده است. وی افزود نیروهای مرکزگریز هیچ وقت اینقدر نیرومند نبوده و هرگز مصالح ما اینقدر مورد تهدید قرار نگرفته است.

ماکرون که در نشست تلفن ایفون خود را به نشانه تجارت جهانی تکان در دست داشت، به شدت از کسانی مانند آقای ترامپ که از نهادهای چندجانبه حمایت نمی‌کنند و در عوض بر طبل ملی‌گرایی می‌کوبند، انتقاد کرد. وی خاطرنشان کرد ما به هماهنگی بهتر، هماهنگی بیشتر نیازمندیم، ما به سازمان‌هایی نیاز داریم که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شدند. در غیر این صورت، به سوی ملی‌گرایی تنگ‌نظرانه سوق خواهیم کرد.

کارشناسان سیاسی می‌گویند اروپا پس از انتخابات فرانسه قوت قلب بیشتی پیدا کرده است و احتمال انتخاب مجدید خانم مرکل در انتخابات شهریور ماه، افزایش رشد اقتصادی و عقب‌نشینی ظاهری توده‌گرایی بر این قوت قلب افزوده است. آنان می‌افزایند مردم اروپا صریح راجع به ترامپ اظهار نظر می‌کنند و اکنون رهبری اروپا نیز دیگر اختلافات را نمی‌پوشاند و لحن مقابله‌جویانه‌تری در قبال آمریکا به خود گرفته است. اروپائیان فکر می‌کنند که ترامپ حد و مرزی نمی‌شناسد و هر چیزی می‌گوید و حالا آنان هم احساس می‌کنند که می‌توانند همین کار را بکنند. نتیجه این وضع، اعتماد و احترام در برابر هم است.

در نشست هامبورگ، بیشترین اختلاف‌ها بر سر تجارت و تغییر اقلیم بود. آمریکایی‌ها کوشیدند برخی کشورها را با خود همراه کنند، از جمله ترکیه و لهستان، هر چند که موفق نشدند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بعدا گفت شاید کشورش در این معاهده بماند و البته این به پول بستگی دارد. وی گفت خروج آمریکا پرداخت پول به کشورهای در حال توسعه را برای مقابله با آثار تبعیت از این معاهده با مشکل مواجه می‌کند. استرالیا و عربستان که آمریکا کوشید آنها را به اردوگاه خود بکشاند، با بخشی از موضع آمریکا در  بیانیه پایانی همراه شدند، به خصوص در زمینه همکاری با کشورهای دیگر برای استفاده پاک‌تر و کارآمدتر از سوخت‌های سنگواره‌ای. ترزا می نخست‌وزیر انگلیس که کشورش در حال خروج از اتحادیه اروپاست، سعی کرد با تاکید به نیاز لندن به حمایت واشنگتن در دوره خروج، لحن ترامپ را ملایم‌تر کند. وی حتی گفت شاید آقای ترامپ در زمینه معاهده پاریس تغییر عقیده بدهد.

در عرصه تجارت تلاش بیشتری برای همگرایی صورت گرفت. مواضع قبلی گروه 20 در زمینه تجارت آزاد و محافظت‌گرایی تعدیل شد تا راه برای حمایت آمریکا باز شود. در بیانیه پایانی برای اولین بار حق کشورها برای حفاظت از بازار خود با ابزارهای مشروع دفاع تجاری ذکر شد. این بخش از بیانیه به ترامپ اجازه می‌دهد به توسل به موضوع امنیت ملی، واردات فولاد را محدود کند.

با این حال، به نظر می‌رسد اروپائیان تصمیم گرفته‌اند ترامپ را به خاطر ترک معاهده پاریس تنبیه کنند. پل بلدسو دستیاز بیل‌ کلینتون در امور اقلیم با ذکر این موضوع می‌گوید این امر برای اروپائیان حیثیت دیپلماتیک است، زیرا رهبران اروپا از ترامپ خواستند بماند و وی مستقیما آنان را سنگ روی یخ کرد. حالا آنان می‌خواهند نشان دهند که دولت آمریکا باید تاوان دهد، هر چند که شاید این اقدام کاملا به نفع اروپا نباشد.






منبع : نیویورک تایمز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار