حکایت 20 سال زمین گیری
تابناک: طرح مصلای شهر اصفهان که در کنفرانس ریو برزیل از میان 408 طرح به میدان رقابت آمده جزو هشت طرح برتر شناخته شد، اکنون نزدیک به بیست سال است که با حرکت کند خود در شهر اصفهان به بن بست خورده است.
کد خبر: ۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹ 13 February 2015

به گزارش تابناک، مدت هاست عدد "بیست" با بسیاری از پروژه های این شهر گره خورده است. نه اینکه این پروژه ها در معماری، سرعت، دقت و کیفیت کار بیست باشند بلکه بیست با تعداد سالهای اجرای طرح های شهر عجین شده است. یکی از بیست ساله این شهر "مصلا" است، پروژه ای که قرار بود مردم اصفهان را از آفتاب تابستان ها و سرمای زمستان های میدان نقش جهان برای اقامه نماز جمعه و نمازهای مناسبتی جماعت نجات دهد اما گویا طلسم عدد بیست قرار نیست دست از سر این طرح هم بردارد و همچنان سجاده های نمازگزاران اصفهانی روی زمین میدانی که یادگار پادشاه صفوی است گشوده می شود.

موضوع طولانی شدن زمان ساخت مصلای اصفهان به قدری کسل کننده و در عین حال حساسیت برانگیز شده است که امام جمعه شهر اصفهان در خطبه های نماز جمعه امروز شهر لب به انتقاد از این وضعیت گشود و از عدم تسریع در اجرای این طرح از مسئولان گلایه کرد.

حجت الاسلام میردامادی در این زمینه گفت: ۳۶ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و هنوز مردم این شهر باید در خیابان و میدان نماز بخوانند و هنوز یک مصلا در این شهر نیست.

وی تصریح کرد: گویا مسئولین اهمیت نماز جمعه را حساب نکرده اند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: صدها سال پیش صفویه مسجدی را ساخته است که ما امروز از آن استفاده می کنیم و حال یک دولت اسلامی نباید یک مسجدی را بسازد و متاسفانه در حال حاضر بسیاری از توقعات الهی کم رنگ است.

میردامادی همچنین بیان کرد: برخی از خرج و برج ها و مسائلی که گاهی مشروعیت آن نیز مشکوک است را باید کم کنیم و در نهایت مصلای اصفهان را به اتمام برسانیم.

مدیر پروژه مصلای اصفهان هزینه های کنونی مصلا را 25 میلیارد تومان عنوان می کند و میگوید: 40 میلیارد تومان دیگر برای بهره برداری آبرومندانه مصلای شهر اصفهان نیاز داریم.

وی راهکار برون رفت از مشکلات اعتباری این طرح را کمک خیران می داند و می افزاید: بودجه‌ دولتی تصویب شده برای مصلا اصفهان در سال جاری 1.5 میلیارد تومان بوده است که این میزان بودجه در پیشرفت پروژه‌ مصلا تاثیر زیادی ندارد.

همچنین بنابر گفته پرچمی شورای شهر نیز برای این طرح امسال یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد اما با توجه به فاصله زیاد این کمک ها و اعتبارات با اعتبار مورد نیاز همچنان این پروژه در پیشرفت با مشکل مواجه است.

وی از فروش مستغلات مصلا برای تامین کمبود مالی این طرح نیز سخن گفت و افزود: در دور چهارم سفر رئیس جمهور وقت به اصفهان، مصوب شد که 10 میلیارد تومان برای ساخت مصلا در نظر گرفته شود اما تاکنون هیچ خبری از این بودجه نشده و نامه آن روی میز وزیر ارشاد خاک می‌خورد.

نماینده ولی فقیه در استان نیز در بازدیدی که حدود دو ماه پیش از این پروژه اظهار کرد: خیران به داد مصلا برسند. بودجه های دولتی برای اتمام مصلا کافی نیست و یکی از دلایل طولانی شدن این پروژه عدم همکاری و مشارکت جدی خیران و مردم در ساخت مصلا بوده است.

آیت الله طباطبائی نژاد دلیل دیگر طولانی شدن ساخت مصلا را کامل بودن آن دانست و گفت: این مکان می تواند بهترین جا برای بازدید گردشگران باشد.

مدیر پروژه مصلا اصفهان نیز مدعی است که اگر تمام 20 میلیارد تومان مورد نیاز طرح تامین شود مصلا می تواند یک سال دیگر میزبان نمازگزاران اصفهانی باشد.

شاید کمی برای این کلام دیگر دیر شده باشد که اگر پیش از آغاز طرح های کلان اینچنینی ، محل تامین اعتبار آن اندیشیده می شد اکنون دیگر دست مصلا به سوی کمک های قطره چکانی نهادها و سازمانهای مختلف دراز نبود و این طرح میتوانست ضمن حفظ مزیت های خود بر طرح های مشابه چنینی در کشور، از لیست طرح های بیست ساله اصفهان خارج شده و در خدمت مردم باشد نه باری برای شهر.

به هر روی برای رفع تنگناهای این طرح پای مسئولان زیادی از کشوری تا استانی به خیابان مصلای اصفهان باز شد. یکی از مسئولانی که با حضور در محل این طرح وعده بهره برداری از شبستان پروژه تا پایان سال 93 را داد رسول زرگرپور بود.

استاندار اصفهان در بازدیدی که از این طرح در مردادماه جاری داشت از مشکلات اعتباری، وضعیت هیئت امنا و عدم توافق بر سر طرح نهایی پروژه را از موانع پیش رو دانست که در همان جلسه هم از رفع تمامی این مشکلات با برخی اما و اگرها سخن به میان آورد.

وی تعیین هیئت امنا را با سفر سید حسن خمینی به اصفهان و حضور امام جمعه اصفهان در جلسه ای مشترک نوید داد و گفت: هیئت امنا مشخص و خوشبختانه مشکلات موجود در این زمینه برطرف شد.

وی اختلافات بر سر طرح نهایی پروژه را نیز رفع شده دانست و گفت: در صورت تامین اعتبار 40 میلیاردی طرح، شبستان مصلا تا پایان سال 93 به بهره برداری خواهد رسید.

علی رغم گفته استاندار اصفهان ، به روزهای پایانی سال نزدیک شدیم اما هنوز هم این میدان نقش جهان و مسجد امام (ره) است که پذیرای نماز جمعه های شهر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار