تابناک فارس به نقل از اطلاعات: را علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز اعلام کرد : خط ۱ قطار شهری شیراز بعد از تهران بیشترین طول مسیر را دارد و فاز دوم ازخط ۱ مترو شیراز به دست پرسنل بومی و متخصص شیراز طبق زمانبندی اعلام شده به پایان رسید.
وی با تاکید بر این مطلب که افتتاح این پروژه به معنای پایان کار نیست، گفت: اگر قرار باشد تا قطار شهری در شیراز در هر ۱۵ دقیقه به شهروندان خدمات رسانی کند این امر مستلزم افزایش شمار واگنها است که در این زمینه دولت باید اهتمام کند. شهردار شیراز در ادامه با یادآوری این مطلب که شهرداری شیراز تلاش کرده است تا در اجرای قطار شهری شیراز به نحوی شایسته از طراحیهای زیبا و در خور شهر و مردم شیراز استفاده کند، اضافه کرد: با وجودی که تامین واگن در حیطه اختیارات شهرداری نیست لذا با وجود مشکلات موجود، این نهاد اقدام به خرید ۴ رم یعنی ۲۰ واگن کرده است که به زودی وارد چرخه کار خواهد شد.
پاک فطرت همچنین سرعت ساخت مترو در ۵ سال اخیر در شهر شیراز را نسبت به قبل ۲ برابر دانست و افزود: شیراز بعد از تهران در بحث ساخت مترو حرف اول را در کشور میزند و خط ۱ مترو شیراز به طول ۵ر۲۴ کیلومتر بعد از تهران طولانیترین خط در کشور است که مورد
بهره برداری قرار گرفته است.
اسدالله حاجزمانی مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه نیز گفت: ساخت مترو با چنین مشخصههایی در صورت وجود منابع مالی لازم، بین ۶ تا ۸ سال زمان نیاز دارد اما متاسفانه قطار شهری شیراز به دلیل محدودیتهای منابع مالی با حدود ۵ سال تأخیر به بهرهبرداری رسیده است.
وی با اشاره به محدود بودن منابع اعتباری تاکید کرد: در روند ساخت مترو شیراز، اعتبارات لازم از راههای مختلفی تأمین شده است که ۷۰۰۰ میلیارد ریال مربوط به فروش اوراق مشارکت است، همچنین ۳۰ میلیون دلارنیز با پیگیریهای لازم از محل صندوق ذخیره ارزی و ۱۰۰۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات از منابع شهرداری بوده است.
حاج زمانی با تاکید بر اینکه مترو هیچگاه درآمدزا نبوده است، گفت: بدهی مترو به پیمانکاران حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با گذشته بسیار کاهش پیداکرده است.