کد خبر: ۴۶۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ 30 July 2017
 به گزارش «تابناک یزد»مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه ادامه برداشت بی‌رویه آب چاه‌ها، حیات یزد را به خطر می‌اندازد، گفت: یکی از اقدامات در راستای مدیریت بحران خشکسالی، ممنوعه شدن دشت "کویر درانجیر" بافق است.
 محمدرضا حکیمی  در نشست شورای آب شهرستان بافق با بیان این مطلب که آب یکی از بزرگترین چالش‌ها و دغدغه‌های مسئولین کشور است، اظهار داشت: اگر روند کاهش بارش‌ها و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها ادامه یابد و اقدامات حفاظتی اساسی صورت نگیرد، حیات استان به خطر می‌افتد.

وی افزود:  آمارها، از 15 سال گذشته تا به حال 20 درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهند و پیش‌بینی شده با توجه به پدیده تغییر اقلیم تا 20 سال آینده نیز 20 درصد کاهش بارندگی داشته باشیم.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد با بیان این مطلب که استان یزد آب سطحی ندارد و تمام منابع آبی آن از آب زیرزمینی تأمین می‌شود، افزود: تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نیاز به بارندگی خوب چه از نظر زمانی و چه از نظر مدت بارش دارد تا روان آب ایجاد و رودخانه‌ها جاری شوند و سفره آب زیرزمینی تغذیه گردد ولی بارندگی در استان یزد با توجه به میزان بارندگی و مدت بارش‌ها در حدی نیست که روان آب قابل توجهی ایجاد نماید و باعث تغذیه سفره آب زیرزمینی شود.

حکیمی اعلام نمود: تنها دشتی که در شهرستان بافق آزاد است دشت "کویر درانجیر" است که با پیگیری انجام شده، گزارش ممنوعیت دشت در دست تهیه بوده و در آینده نزدیک به عنوان دشت ممنوعه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی برای اولین بار در استان اجرا گردید که در این طرح حدود 44 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شد.

وی تصریح کرد: مدت زمان خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در سال گذشته به طور متوسط یک ماهه بود که امسال این زمان حداقل به 45 روز افزایش می‌یابد و  با هماهنگی کشاورزان، مدیر جهاد کشاورزی، نماینده محیط زیست و شرکت آب منطقه‌ای یزد برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

حکیمی با بیان اینکه همکاری کشاورزان در این طرح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مدیریت مصرف آب در بین کشاورزان باید به یک فرهنگ تبدیل شود، خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات حفاظتی‌، اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری چاه کشاورزی براساس جدول آب قابل برنامه‌ریزی و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از وزارت نیرو است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار