رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: اقتصاد امروز نیاز به گزینه های معتدل دارد چراکه تندروی ها ما را به جایی رسانده که امروز هستیم. برخی تصمیمات تلخ و بدون کار کارشناسی، فوری و رادیکال باعث شده شرایط خوبی نداشته باشیم. هر کسی در پست اقتصادی قرار می گیرد باید اعتدال را رعایت کند.
کد خبر: ۴۶۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 31 July 2017
به گزارش تابناک : محسن جلال پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و فعال و تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان این مطلب و با اشاره به گزینه دولت برای وزارت اقتصاد و دارایی افزود: با توجه به شناختی که از دکتر نهاوندیان دارم ایشان بسیار در مسائل اقتصادی مسلط هستند و اطلاعات خوبی در این حوزه دارند، خصوصا در شش سالی که در رئیس اتاق ایران بودند بسیار دوره خوبی برای اتاق بود.
وی ادامه داد: علت اتفاقات خوب آن دوران شناخت کامل از بخش خصوصی، وضعیت و شرایط اقتصادی در سال های بعد از انقلاب مانند دولتی شدن اقتصاد و شرکت های بزرگ دولتی، مشکلات ارز و بهره های بانکی بود.
جلال پور اضافه کرد: دکتر نهاوندیان در سمت رئیس دفتر رئیس جمهور چندان امکان و شرایط تصمیم گیری برای برنامه های اقتصادی ندارد و انتظاری هم نیست چون مسئولیت دفترریاست جمهوری و نهاد، مسئولیت خطیری است و حضور وی در آن سمت نشان داد که دکتر نهاوندیان چهره ای پررنگ است. امیدوارم آقای نهاوندیان به هر سازمان و وزارتخانه ای که می رود بتواند مسائل و مشکلاتی را که به ایشان چه در دورانی که در اتاق ایران بودند و چه الان به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور گزارش می دادم را برطرف و اهداف را محقق کند.
رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه حضور افراد تحصیلکرده و آشنا با فضای اقتصادی کشور اصلی مهم است، تصریح کرد: اینکه در تیم اقتصادی افراد تحصیلکرده اقتصاد حضور داشته باشند اصلی ترین مبحث اقتصاد یعنی «بهره وری و استفاده از بهترین موقعیت، گذشتن از موقعیتی که نیاز به هزینه بی رویه دارد، سطحی گویی، استفاده بهینه از منابع و اتلاف کمتر منابع» است که اقتصاددان ها بیشتر به آن اعتقاد و باور دارند، بنابراین باید گفت حضور اقتصاددانان در وزراتخانه ها و مجموعه های اقتصادی می تواند موثر باشد. دکتر نهاوندیان هم تحصیلکرده رشته اقتصاد از دانشگاه جرج واشنگنتن آمریکاست و امیدوارم با حضور ایشان وضعیت به نحوه بهتری پیش برود.
جلال پور با اشاره به اعدالگرایی دولت در انتخاب و معرفی کابینه جدید، گفت: از زمانی که با دکتر نهاوندیان کار می کردم اعتدال را در امور و سیاست هایشان دیدم و فکر می کنم یکی از معتدل ترین مسئولان کشور چه در طیف اصلاح طلب و چه اصولگراست و فکر می کنم در حوزه اقتصاد امروز نیاز به همین گزینه اعتدال داریم چراکه تندروی ها ما را به جایی رسانده که امروز هستیم. برخی تصمیمات تلخ و بدون کار کارشناسی، فوری و رادیکال باعث شده امروز شرایط خوبی نداشته باشیم. بنابراین هر کسی برای پست اقتصادی قرار می گیرد باید اعتدال را رعایت کند.
وی در ادامه سهم گرایی و سهم خواهی برخی جناح های سیاسی در تعیین کابینه و فشار بر رئیس جمهور، را جفا به کشور دانست و تاکید کرد: نهایت کم توجهی به وضعیت اقتصادی کشور است که ما امروز که مهمترین مشکل کشور یعنی اقتصاد و مهمترین معضل آن بیکاری و مهمترین مولفه ای که مقام معظم رهبری و همه بزرگان کشور به عنوان نیاز، هدف و برنامه اصلی این دوران از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می شود، با تصمیم گیری های جناحی، خطی و سهم خواهی خطشه وارد کنیم که این نهایت جفا به کشور است.
رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با اظهار امیدواری در خصوص اینکه موضوع سهم خواهی واقعیت نداشته باشد، اظهار داشت: فکر می کنم آقای دکتر روحانی و تصمیم گیران کابینه هم به این موضوع رسیده اند که کسانی در کابینه قرار گیرند مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته باشند و تجربه، توان و باور کافی برای انجام کارهای محوله را به جای خط، جناح و نگرش های سیاسی دارند و رسیدگی به مسائل کشور را الویت قرار می دهند.
جلال پور تجربه دکتر نهاوندیان را برای برخورد با رانت اقتصادی، شرکت های خصولتی و مشکلات اقتصادی کشور کافی دانست و افزود: دکتر نهاوندیان با توجه به تخصص و علمی که دارد و به واسطه سالها حضور در وزارت بازرگانی، WTO، اتاق تهران و ایران با اقتصاد کشور، بخش خصوصی و فعالیت های آنها آشنایی کامل دارد، بنابراین می تواند موثر باشد.
وی اضافه کرد: دکتر نهاوندیان با ذوق و توان فکری بالاست و ایشان را دارای تفکر در مجموعه مسئولان کشور می دانم و از فکر و ایده ایشان در هر جایی که استفاده شود، موثر است. سیاست های اجرایی وی در بخش هایی که بودند سیاست های ماندگاری شد که از آن جمله می توان به تشکیل شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی، کمیته ماده 76 که بعدا در برنامه ششم به ماده 12 تغییر پیدا کرد و با اداره های بخش قوانین مزاحم بود یا بحث های جدی که در بهبود فضای کسب و کار دنبال کردند یا کارهای بزرگ دیگر که در دوران فعالیت خود انجام داده است، درک کرد. ایشان بلند نظرند و می توانند در هر جا موفق باشند.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد کشور نیاز به حضور افراد معتدل در دولت  دارد که بتواند از مشکلات پیش آمده به واسطه افراط و تفریط های گذشته عبور کند، امروز رفع مشکلات اقتصادی در صدر مطالبات مردمی و مسئولان کشور قرار دارد و گزینه دولت برای وزارت اقتصاد باید معتدل باشد.
سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی نیازمند تیم اقتصادی قوی است، افزود: تغییر مدیریت در وزارت اقتصاد با توجه به شرایط موجود چیزی نیست که به تنهایی بتواند مسائل و مشکلات اقتصادی کشور را رفع کند و نیاز به تیم متبحر اقتصادی دارد.
وی اضافه کرد: البته تیم قبلی اقتصادی کار را تا جایی پیش برد و تا حدودی موفق بود ولی مشکلات فراوانی هم در داخل و هم در خارج کشور داشتیم که سرعت بهبود شرایط را کاهش داد، اگر رفع مشکلات و موانع موجود اقتصادی به صورت تیمی و هماهنگ عمل شود می توان انتظار داشت که اتفاقات خوبی در این حوزه بیافتد و گشایشی رخ دهد اما انتظار مردم و مسئولان بیشتر از این هاست.
امینی با بیان اینکه آقای نهاوندیان به عنوان گزینه پیشنهادی دولت می تواند، گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد و دارایی باشد، تصریح کرد: آقای دکتر نهاوندیان می تواند گزینه مناسبی برای وزارت اقتصاد و دارایی باشد چراکه سال ها در این حوزه فعالیت داشته است و تجارب خوبی هم دارد ضمن اینکه یکی از اقتصاددان های خوب کشور محسوب می شود که در تیم اقتصادی دولت هم حضور داشته است.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی اعتداگرایی دولت در گزینش کابینه را موثر در کاهش مشکلات اقتصادی دانست و گفت: اعتدالگرایی دولت در انتخاب گزینه های معتدل کابینه می تواند در روند بهبود وضعیت اقتصادی موثر باشد چراکه در گذشته به دلیل افراط و تفریط های صورت گرفته متضرر شده ایم و مشکلات پیش آمده در اقتصاد امروز ناشی از همین حرکات افراطی و گاها تندرو بوده، تعادل بهتر از نزاع های دیگر است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی سهم خواهی جناح ها سیاسی را مشکلی برای چیدمان کابینه ندانست و خاطرنشان ساخت: سهم خواهی اصولگرایان، اصلاح طلبان و امیدی ها وجود دارد و باید هم باشد، در هر حال تضارب آرا نیز وجود دارد ولی در نهایت به هماهنگی های لازم خواهیم رسید.
وی با اشاره به اینکه تجربیات آقای نهاوندیان در حوزه بخش خصوصی می تواند برای جذب بخش خصوصی و اجرای اصل 44 مفید باشد، گفت: طبیعی است کسی که تجربه و ارتباط خیلی زیادی در مسائل بخش خصوصی دارد و در این حوزه نیز کار کرده است می تواند بخش خصوصی را به پای کار بیاورد تا اهداف اصل 44 را پیش ببرد.
امینی اضافه کرد: در اقتصاد ما شعار حرکت به سمت خصوصی سازی داده می شود ولی چندان در این زمینه موفق نبوده ایم و به نظرم اگر آقای نهاوندیان به عنوان وزیر اقتصاد معرفی شود حداقل در زمینه بخش خصوصی موفق تر از قبل خواهیم بود.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت اقتصاد و دارایی در سال های اخیر زیر سایه بانک مرکزی بوده و این وزارتخانه نتوانسته فرماندهی مناسب و کارآمدی را برای هماهنگی میان سایر نهادهای اقتصادی در کشور بوجود آورد و مشکلات امروز حاصل همین نبود مساله است.
جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت اقتصاد فرماندهی خوبی نداشته است، افزود: وزارت اقتصاد متاسفانه هیچگاه جایگاه واقعی و نقش فرماندهی سازمان های اقتصادی و سیاستگذاری و هدایت آنها را چه بر اساس چشم انداز و چه برنامه های بلند مدت نداشته است، وزارت اقتصاد عمدتا در سایه بانک مرکزی و سازمان مدیریت برنامه و بودجه بوده و نقش راهبری را در اقتصاد از دست داده است.

وی با منطقی خواندن سهم خواهی هایی که در گزینش کابینه بوجود آمده است، ادامه داد: مدتی است برخی رسانه ها به این موضوع می پردازند و برای من جای سوال است که مطبوعات که رکن چهارم دموکراسی و مردم سالاری و آشنا به این مسائل هستند چرا این موضوع را نقد می کنند، طبیعی است که گروه های حامی رئیس جمهور در انتخابات، الان دنبال این باشند که در چهارچوب کلی گفتمان اصلاح طلبی برنامه هایی که رئیس جمهور وعده داده و اینها هم حمایت کرده اند، خواهان این هستند که فلان گزینه باشد یا نباشد، ما نباید در مقابل این موضوع موضع و جبهه بگیریم.
میرزایی تصریح کرد: این اتفاق طبیعت مردم سالاری است مگر اینکه به صورت کلی تشکل و نهادهای سیاسی را نادیده بگیریم و فقط در زمان انتخابات برای رقابت و جمع کردن رای مردم به آنها رجوع کنیم و در نهایت با یک خداحافظی گروه های سیاسی را کنار بگذاریم که این اقدام بزرگترین ضربه را به نهادهای مدنی می زند. باید ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد و شعارهایی که رئیس جمهور داده و تشکل هایی که از رئیس جمهور حمایت و با تمام وجود هزینه کرده اند تا مردم را به پای صندوق های رای بیاورند اگر نادیده گرفته شوند بلایی سرمان می آید که جناح راست بر سرش آمده است و بعد از انتخابات هیچ تشکل و نهادی برایش کار نمی کند. 
میرزایی با بیان اینکه تجربیات آقای نهاوندیان در اقتصاد باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید برنامه های ایشان را ببینیم چون تاکنون در جایگاه کسب رای اعتماد از مجلس

قرار نگرفته است ارزیابی و قضاوتی هم نمی توان در خصوص وی کرد و قطعا مجلس روی سابقه و برنامه های ایشان ورود و با بررسی رای خواهد داد.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حضور آقای نهاوندیان می تواند در جذب بخش خصوصی موثر باشد، گفت: متاسفانه سیاست حاکم بر اتاق ایران سیاست های واردات بود و نگاه وارداتی موفقیت آمیز نبوده است، سابقه آقای نهاوندیان در بخش خصوصی احتمالا بتواند بخش خصوصی را پای کار بیاورد.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی کشور از فقدان فرماندهی درست سرچشمه می گیرد، گفت: مشکل اقتصاد ما نبود مرکز فرماندهی توسعه گرا، تحول گرا و تیم هماهنگ اقتصادی است و اگر سازمان های اقتصادی هر کدام راه خودشان را برود یقینا به جایی نخواهیم رسید و باید رویکرد اقتصادی مشخص، مدیر اقتصادی مشخص با برنامه اقتصادی هماهنگ با همه اجزای دولت داشته باشیم.
میزایی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد از دنیا عقب هستیم، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی در کشور و رقابت در دنیا زیاد است و ما در حال عقب افتادن هستیم، باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و دارایی و سایر نهادهای اقتصادی دیگر به صورت هماهنگ برای پیشبرد اهداف اقتصادی تلاش کنند. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه نتوانستیم از فرصتی که برای صادرات محصولات کشاورزی و دامی کالا به روسیه بعد از تحریم ترکیه، موقعیت صادرات به قطر بعد از تحریم کشورهای عربی و وضعیت عراق پیش آمد، استفاده کنیم بنابراین این موارد را باید بررسی و ارزیابی کرد و نباید کوتاه بیاییم.






منبع : روزنو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار