استاندار اردبیل گفت: برخلاف برخی اظهار نظر های مطرح شده، پرونده منطقه آزاد تجاری اردبیل بدون نقص به مجلس ارائه شده است.
کد خبر: ۴۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 16 June 2015

به گزارش مهر، مجید خدابخش در نشست خبری با خبرنگاران و رسانه های گروهی استان اردبیل تصریح کرد: برخی اظهار نظر ها در خصوص این پرونده صورت گرفته که نشان می دهد فرد به قانون تسلط ندارد جرا که تصویب منطقه آزاد به دو شکل بوده است؛ یا به دولت اجازه داده می شود در محل خاصی منطقه ایجاد کند و محدوده توسط هیئت وزیران مصوب می شود و یا اینکه دولت در محدوده پیوست شده می تواند منطقه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه طرح منطقه آزاد با پیوست محدوده به مجلس ارائه شد، اضافه کرد: در پی پیگیری مشخص شد شورای نگهبان بدون محدوده دیگر تصویب نمی کند و این به این معنی است که ما ناقص نفرستادیم بلکه کاملا درست و قانونی است و تغییر رویه و سلیقه شورای نگهبان موجب شد مورد پذیرش واقع نشود.

استاندار اردبیل افزود: برای منطقه آزاد ۱۵۰ هزار هکتار از شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار در نظر گرفتیم و با یک باریکه به گرمی، مشگین و سرعین و مجددا شهرستان های شمالی وصل کردیم.

خدابخش دلیل اتصال منطقه آزاد به سرعین را با هدف درآمدزایی عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه دولت برای تصویب منطقه پول نمی دهد و درآمد در بیله سوار و پارس آباد محدود حاصل می شد و به دلیل اینکه سالانه چهار میلیون نفر به سرعین سفر می کنند، این اتصال انجام شده است.

وی در خصوص ایراد وارده مبنی بر اندازه منطقه که گفته می شود بزرگ است، اضافه کرد: ما موافق هستیم که ۲۳۰ هزار هکتار رقم بزرگی است اما باید در نظر داشت در ماکو منطقه آزاد به وسعت ۵۰۰ هزار هکتار است که پنج سال است تصویب شده است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه باید این طرح با مشخص سازی محدوده دوباره ارسال شود، تاکید کرد: محدوده ای از منطقه در شمال استان قطعی است و باید در خصوص سایر بخش ها مطالعه و بررسی صورت گیرد.

رئیس شورای اداری استان در خصوص فنس کشی کل منطقه گفت: یک سمت از منطقه مرز است و نیاز به فنس کشی ندارد و پروسه فنس کشی سمت دیگر نیز زمان بر خواهد بود.

خدابخش در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت فعلی دهکده صنعتی سبلان اضافه کرد: زمین دهکده را منابع طبیعی واگذار کرده بود که معارض اعتراض کرد و با وجود اینکه منابع طبیعی فرایند مالکیت زمین و اخذ سند را طی کرده معارضان قبول ندارند.

مشکل معارض زمین در نقاط مختلف استان

وی با بیان اینکه مشکلات مشابه در مشگین شهر، سامیان، بیله سوار و خلخال وجود دارد، افزود: اگر معارض حق قانونی از جمله حق چرا داشته باشد باید از سوی منابع طبیعی به این افراد پول پرداخت شود که البته در موضوع دهکده سبلان حق قانونی وارد نیست و برای حقوق عرفی درخواست شده از معارضان حمایت شود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه مشابه این مشکل در زمین منطقه ویژه اقتصادی پیش آمد، تصریح کرد: در آنجا حق قانونی وارد بود و شرکت سرمایه گذاری شاهد ۲۵ میلیارد ریال قرار شده به روستاییان پرداخت کند که در حساب استان است و در حال مدیریت آن هستیم.

خدابخش گفت: در حال حاضر با جلسات متعدد با معارضان دهکده سبلان این افراد متقاعد شدند که با فعال شدن این واحد تولیدی رونق اقتصادی قابل توجه در آن منطقه حادث خواهد شد و تجهیزات این مجموعه خریداری شده و تجهیز در حال اجرا است.

رئیس شورای اداری استان در خصوص پروژه فولاد مشگین شهر اضافه کرد: این پروژه نیز مشکل مشابه واگذاری زمین را دارد با این تفاوت که در فولاد مشگین شهر سرمایه گذار از روستاییان زمین خریده و بعد از کلنگ زنی منابع طبیعی ادعا کرده که این زمین جزو اراضی ملی است.

وی با یادآوری رای دادگاه به نفع روستاییان ادامه داد: مجددا در اعتراض منابع طبیعی طی روزهای گذشته دادگاه دوباره به نفع روستاییان رای داد و زمین تحویل سرمایه گذار شد و در حال حاضر تامین زیر ساخت ها از جمله گاز و برق پیگیری می شود.

پیگیری ساخت راه آهن از صندوق توسعه ملی

استاندار اردبیل در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت فعلی راه آهن اردبیل و اظهاراتی مبنی بر استفاده از پیمانکار دست دوم توسط چینی ها در این پروژه تصریح کرد: این پروژه نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد که قرار شد از محل فاینانس چین تامین شود.

به گفته خدابخش با این وجود چینی ها تاکنون همکاری مطلوبی برای فاینانس مالی نداشته اند و برای اینکه ما بتوانیم این وام را دریافت کنیم باید پیمانکار چینی می آوردیم که دوبار به استان آماده اما عملا کاری شروع نکرده است.

وی افزود: هفته گذشته این مشکل در هیئت دولت مطرح شد و نهایتا تصمیم گیری بر این اساس بود که راه آهن در مسیر فعلی با تامین مالی از صندوق توسعه ملی تکمیل شود که اجازه رهبری را نیاز دارد و با توجه به اظهارات رئیس جمهور در خراسان مبنی بر اختصاص هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه برای راه آهن امیدواریم پول به ما اختصاص یابد.

این مسئول تاکید کرد: اگر شرکت چینی بخواهد در ایران کار کند باید پیمانکار داشته باشد و مطرح شده که این پیمانکار قرارگاه خاتم الانبیا باشد که البته فعلا عملیاتی نشده است.

بررسی روزانه مشکل پتروشیمی

خدابخش همچنین در خصوص انتقادهای وارده مبنی بر بی توجهی به پتروشیمی اردبیل اضافه کرد: این پروژه سال ۸۵ کلنگ زنی شده اما باید پرسید چرا در آن سال و در وضعیتی که نفت به قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می رسید، اجرا نشده است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه این روند نشان می دهد مطالبی پیرامون پروژه هست، اضافه کرد: پتروشیمی مشکلات بسیاری دارد و بنده بیش از ۱۰۰ ساعت برای حل آن وقت گذاشتم و روزی نیست که با مدیر عامل پتروشیمی تلفنی صحبت نکنم.

وی تصریح کرد: در این جلسات مسائلی مطرح و قرار می شود مشکل حل شود، اما بعدا حل نمی شود و باید گفت مشکلات پتروشیمی چند وجهی است و بنده می توانم یک زمانی در جمع خبرنگاران مشکلات تک تک واحدهای تولیدی و موانع توسعه استان را بگویم.

خدابخش با تاکید به اینکه مشکلات این پروژه در دست بررسی است، افزود: زمانی که به نتیجه نهایی برسیم رسانه را در جریان خواهیم گذاشت.

رئیس شورای اداری استان در خصوص مشکلات ذوب آهن اردبیل نیز اضافه کرد: سرمایه گذار در سال ۸۳ تسهیلاتی از بانک خواسته و مجددا در سال ۸۴ یک بخش از تسهیلات پرداخت نشده و همین موضوع موجب شده بر علیه بانک شکایت کند.

وی افزود: از سویی بانک صادرات نیز از سرمایه گذار شاکی است و چوب این دعوای دو طرفه را کارگران خورده اند و در ادامه بیلت کارخانه توسط بانک مصادره شده و کارخانه رو به تعطیلی رفته است.

خدابخش تاکید دارد که باید وضعیت این واحد تولیدی مشخص شود و خود ما نیز در تلاشیم مشکل آن رفع شود.

خبر تغییر فرمانداران گرمی و نمین صحت دارد

وی در خصوص وضعیت فعلی تالار شهر اضافه کرد: برآورد مالی این پروژه درست نبود و ما از آقای نوبخت قول مساعد گرفتیم تا مبلغی برای تکمیل اختصاص داده شود که انتظار داریم اگر پول را بگیریم امسال و نهایتا تا سال آینده تالار شهر به اتمام برسد.

رئیس شورای اداری استان در خصوص جابه جایی مدیران دستگاه ها گفت: جابه جایی ها ادامه دارد و خبر تغییر فرماندار گرمی و نمین نیز صحت دارد.

خدابخش جابه جایی مدیران را بر اساس عملکرد آن ها دانست و افزود: جابه جایی امری بدیهی و عادی است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار