ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک کنفرانس خبری درباره اتفاقات مربوط به تعطیلی و تفتیش ساختمان‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا عنوان کرد که روسیه برای خود حق تصمیم‌گیری به منظور کاهش تعداد کارمندان دیپلماتیک روسیه در این کشور تا میزان ۱۵۵ نفر را به منظور برابری کامل با تعداد کارمندان روسی در آمریکا در نظر می‌گیرد اما فعلا این کار را نخواهد کرد.
کد خبر: ۴۸۹۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ 05 September 2017

به گزارش تابناک : ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری خود در شهر شیامن چین و در خاتمه اجلاس گروه بریکس اظهار داشت: مسکو به دنبال شکایت از آمریکا به دلیل محروم شدن از حق اداره املاک خود در این کشور است.

او گفت، به وزارت خارجه کشورش دستور داده مقامات آمریکا را به اتهام نقض  حقوق مالکیتی روسیه به دادگاه بکشانند.

رئیس‌جمهور روسیه پذیرفت که واشنگتن حق کاهش تعداد تاسیسات دیپلماتیک را  دارد اما این کار را به شیوه‌ای "بی‌ادبانه و بی‌سابقه" انجام داده و در عین حال گفت، سخت می‌توان با کشوری که اتریش را با استرالیا اشتباه می‌گیرد، گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در عین حال تشکیلات حاکم در آمریکا را به عدم برخورداری از فرهنگ سیاسی به دلیل اقدام اخیرشان در بستن و تفتیش تسلیحات دیپلماتیک روسیه کرد.

وی افزود: شما هیچ کاری نمی‌توانید درباره آن انجام دهید چون به نظر می‌رسد که سطح فرهنگ سیاسی یک بخش از تشکیلات حاکم بر آمریکا در همین حد است. با این حال مردم آمریکا و ملت آمریکا بزرگ هستند و خود آمریکا واقعا یک کشور بزرگ است و چنین سطح پایین فرهنگ سیاسی شایسته این مردم نیست.

ولادیمیر پوتین با این حال در اظهاراتش از هر گونه انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خودداری کرد.

پوتین در پاسخ به این سوال که آیا از "ساده لوحی" ترامپ سرخورده شده، گفت: نه ترامپ تازه عروس من است و نه من داماد او.

رئیس جمهور روسیه درباره این که موضع کشورش درباره استیضاح احتمالی ترامپ در آمریکا چیست گفت: کاملا اشتباه است که روسیه  درباره مسائل سیاسی داخلی آمریکا بحث کند.

کره شمالی
در عین حال رئیس‌جمهور روسیه اظهار داشت که عراق و لیبی مثال‌هایی هستند که رهبران کره شمالی با استناد به آنها متقاعد شدند که تنها عامل بازدارنده هسته‌ای می‌تواند از آنها محافظت کند و هیچ تحریمی آنها را منصرف نخواهد کرد. آنها شاید به خاطر تحریم‌ها به علف‌خواری بیفتند اما دست از برنامه هسته‌ای خود برنمی‌دارند.

پوتین افزود: تحریم های شدیدتر علیه کره شمالی رهبران پیونگ یانگ را تغییر نخواهد داد بلکه منجر به مصائب انسانی در ابعادی گسترده خواهد شد.

وی نسبت به تحریک هر چه بیشتر تشنج نظامی حول کره‌شمالی هشدار داد و گفت: این کار منجر به یک فاجعه جهانی خواهد شد.

پوتین با اشاره به اینکه کره شمالی با در نظر گرفتن سرنوشت حکام کشورهایی مثل لیبی و عراق به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است گفت: همه ماجرای عراق و صدام را به خاطر دارند که تولید سلاح های کشتار جمعی را متوقف کرد اما نهایتا هم خودش و هم خانواده‌اش به بهانه جستجو برای این سلاح‌ها کشته شدند. این ماجرایی که است همه از جمله کره شمالی می‌دانند و به خاطر دارند. آیا فکر می‌کنید کره شمالی تنها با تصویب چند تحریم دیگر مسیری را که برای ساخت سلاح های کشتارجمعی در پیش گرفته متوقف خواهد کرد.

وی گفت: باید با کره شمالی مذاکره شود و این کشور نباید از بابت امنیتش نگرانی داشته باشد. باید مساله مذاکره بین همه طرف‌های مربوطه به اجرا درآید. همه شرکت کنندگان این فرایند از جمله کره شمالی نباید هیچگونه ملاحظه‌ای از بابت تهدید نابود شدن داشته باشد بلکه به عکس همه طرف های این منازعه باید مسیر همکاری را در پیش بگیرند.

همچنین پوتین عنوان کرد که در حال حاضر میزان تبادلات تجاری میان روسیه و کره شمالی تقریبا معادل صفر است.

وی افزود: ما تقریبا تعاملات تجاری صفر با یکدیگر داریم.

سوریه
رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، کشورهای بریکس به نوعی آماده مشارکت در بهبود وضعیت انسانی در سوریه هستند.

پوتین اظهار داشت: امیدواریم شرکای ما عملیات رقه را پایان دهند اما صحبت از شکست نهایی داعش تنها بعد از شکست آن در دیر الزور ممکن است.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: اوضاع سوریه به صورت ریشه‌ای تغییر خواهد کرد اما به طور نهایی تروریست‌ها نابود نمی‌شوند. اوضاع سوریه اکنون به نفع ارتش سوریه در جریان است.

وی ادامه داد: روابط با مصر عمیق است و برای ازسرگیری پروازها تلاش می‌کنیم.

اوکراین

ولادیمیر پوتین، همچنین در این کنفرانس خبری به آمریکا نسبت به هرگونه تحویل محموله‌های تسلیحاتی به اوکراین هشدار داده و گفت: این کار وضعیت را در این کشور بدتر خواهد کرد.

پوتین اظهار داشت: تحویل سلاح‌های مرگبار به اوکراین نه تنها وضعیت را تغییر نخواهد بلکه منجر به افزایش تعداد قربانیان و استفاده از نیروی نظامی در دیگر مناطق این کشور خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: رساندن سلاح‌های مرگبار به اوکراین البته تصمیم حاکمیتی آمریکا است و آنها خودشان تصمیم می‌گیرند به چه کسانی سلاح بفروشند یا رایگان سلاح بدهند و چه کشوری دریافت کننده کمک آنها باشد. ما نمی‌توانیم در این فرایند به هیچ وجه تاثیر بگذاریم اما یکسری قوانین کلی بین‌المللی و رویکردها هستند که به عنوان مثال تامین سلاح در یک منطقه جنگی به نفع صلح نیست و تنها وضعیت را بدتر می‌کند.

پوتین هشدار داد: یک مساله مهم دیگر که باید توجه کرد این است که چه کسی چنین ایده‌هایی را تشویق می‌کند. از آنجا که جمهوری‌های خودخوانده اوکراین به اندازه کافی سلاح دارند از جمله سلاح‌هایی که از طرف مقابل تصاحب کردند اگر آمریکایی‌ها سلاح‌هایشان را وارد این منطقه جنگ یکنند به سختی می‌توان گفت واکنش جمهوری‌های خودخوانده چطور خواهد بود. شاید آنها سلاح هایی را که دارند به دیگر مناطقی که برای طرف مشکل ساز برای این جمهوری‌ها اهمیت دارد بفرستند.

دستگیری کارگردان روس

همچنین پوتین درباره دستگیری یک کارگردان سرشناس روسی به نام کریل سربرنیکوف که سابقه انتقاد از مقامات این کشور داشته اظهار نظر کرد گفت که علت دستگیری او نه سانسورگری و نه اعمال فشار بر او بوده بلکه وی به این دلیل دستگیر شده که بنا به اعلام کمیته تحقیقات روسیه اقدام به اختلاس دست‌کم ۶۸ میلیون روبل در صندوق‌های دولتی کرده که قرار بوده صرف یک پروژه هنری شود. سربرنیکوف در حال حاضر در بازداشت خانگی قرار داشته و منتظر محاکمه است اما اتهاماتش را رد کرده است.






منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار