مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان از آبرسانی 40 روستا با تانکر خبر داد.
کد خبر: ۴۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰ 19 June 2015

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: با آغاز فصل گرما و وجود خشکسالی و کم آبی در روستاهای همدان هم اکنون 40 روستای این استان با تانکر آبرسانی می شود.

به گزارش ایرنا؛ حبیب مومیوند افزود: این تعداد روستا برابر با شش درصد کل روستاهای استان بوده و بیشتر این روستاها در مناطق شمالی استان بویژه شهرستانهای فامنین و کبودراهنگ قرار دارند.

وی اضافه کرد: سال 92 نیز 200 روستای استان با تانکر آبرسانی می شد که با اجرای برنامه ها و طرح های مختلف سال گذشته این تعداد به 60 روستا و در سالجاری به 40 روستا کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: هم اکنون 300 روستا در اولویت اجرای طرحهای آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

وی از اجرای 119 پروژه حوزه آب در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: این طرحها با رقمی بیش از 100 میلیارد ریال در حال اقدام است و در چند ماه گذشته نیز سه طرح در مناطق مختلف بهره برداری شده است.

** دو هزار انشعاب غیر مجاز روستایی در همدان وجود دارد

مومیوند عنوان کرد: دو هزار انشعاب غیرمجاز روستایی در همدان وجود دارد که مشکلات زیادی را در مناطق روستایی ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان افزود: تلاش این شرکت در ساماندهی انشعابات است و اگر با این شیوه مشکل رفع نشد متخلفان به دستگاه قضایی معرفی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه با سارقان آب بطور جدی برخورد می شود اضافه کرد: اینها کسانی هستند که از آب آشامیدنی برای مصارف غیرخانگی مانند آبیاری زمین و دام استفاده می کنند.

وی اذعان کرد: هم اکنون سطح بهداشت در روستاها با شهرها برابری می کند و با توجه به وسعت ساختمانها و منازل مصرف آب در روستاها بیشتر از مناطق شهری است و در برخی مواقع به دو برابر الگوی مصرف می رسد.

** آب به یک مسئله امنیتی تبدیل شده است

مدیر عامل شرکت آبفار همدان تصریح کرد: آب با وجود اهمیت اقتصادی هم اکنون به یک مسئله امنیتی تبدیل شده است چرا که با تغییرات اقلیمی مشکل کمبود آب نگران کننده است.

مومیوند اضافه کرد: با اضافه برداشتهایی که در استان انجام می شود اگر وضعیت بارندگیها نیز به شکل نرمال باقی می ماند این مشکلات همچنان ادامه داشت.

وی گفت: هم اکنون بیش از 92 درصد آب استان در بخش کشاورزی به مصرف می رسد در حالیکه راندمان این بخش نیز مطلوب نبوده و می توان با کاهش کشت ها و وارد کردن محصولات کشاورزی جلوی ضرر غیر قابل جبران به منابع آبی را گرفت.

**کمبود ارزش اقتصادی آب به اضافه برداشتها دامن زده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آب در روستاها به یک دهم ارزش واقعی آن عرضه می شود گفت: ما با افزایش قیمت آب برای خانوارهای معمولی موافق نیستیم اما می توان با افزایش نرخ برای افرادی که بالاتر از الگوی مصرف آب استفاده می کنند مانع از ادامه این کار شد.

وی با بیان اینکه باید در بحث مدیریت مصرف آب فرهنگ سازی های لازم انجام شود افزود: رسانه ها با نقش اطلاع رسانی خود می توانند یاریگر این شرکت باشند.

**اعتبارات حوزه آب در دولت تدبیر و امید تغییرات چشمگیری داشته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان عنوان کرد: اعتبارات آب و فاضلاب روستایی سال 93 نسبت به سال 92 با چهار برابر افزایش به 380 میلیارد ریال رسید که از این مقدار نیز 180 میلیارد ریال آن محقق شد.

وی اضافه کرد: اعتبارت در نظر گرفته شده برای سال 94 نیز دوبرابر سال گذشته است که هنوز ابلاغ نشده است.

مومیوند گفت: برای تکمیل همه طرحهای در دست اقدام به یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

** نیمی از چشمه ها و قناتهای استان همدان خشک شده است

مومیوند اضافه کرد: تامین آب روستاهای همدان از طریق 900 حلقه چاه عمیق و دستی و حدود 400 قنات و چشمه انجام می شود که در سالجاری نیمی از این قناتها و چشمه ها خشک شده است.

وی ادامه داد: هیچ یک از روستاهای استان همدان از آب های سطحی استفاده نمی کنند و هم اکنون چهار هزار و 100 کیلومتر خط انتقال و پمپاژ در استان وجود داد.

وی گفت: 58 مجتمع آبرسانی در سطح استان وجود دارد و دو مجتمع نیز در دست مطالعه است.

42 درصد جمعیت استان همدان در روستاها ساکن هستند و ضریب شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی بهداشتی در روستاهای همدان 68.34 درصد است و از یک هزار و 71 روستای استان همدان، 764 روستا زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند

استان همدان در سالجاری جزو 13 استان مواجه با تنش آبی شدید در کشور معرفی شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار