معاون شرکت آب منطقه ای قم:
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای قم با اشاره به بیلان منفی آب های زیرزمینی در کل دشت های این استان گفت: سالانه به طور متوسط حدود یک متر سطح آب سفره های زیرزمینی قم کاهش می یابد.
کد خبر: ۴۹۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶ 22 September 2017
به گزارش تابناک قم، علیرضا عرب بافرانی اظهار داشت: به همین علت و بر اساس ماده 4 قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو دشت های قم منطقه ممنوعه و بحرانی اعلام شده و امکان هر گونه حفاری چاه، توسعه و بهره برداری از آن امکانپذیر نیست.

معاون آب منطقه ای قم همچنین با اذعان به کاهش میزان بارندگی ها در کشور و استان طی یک دهه اخیر افزود: معدل بارندگی کشور و استان در یک سال آبی در دهه 80 شمسی به ترتیب 250 و 160 میلی متر بوده که این رقم در دهه 90 به 235 و 150 میلی متر تنزل یافته است.

وی خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی در یک سال آبی در سطح جهان 750 میلی متر است که ایران حدود یک سوم آن را دارد.

عرب بافرانی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف و جلوگیری از اقدام های تشدید کننده بحران آب، هشدار داد: اگر روند مصرف بی رویه آب ادامه پیدا کند مشکلات آبی استان از شرایط فعلی بسیار بیشتر می شود.

معاون آب منطقه ای قم با انتقاد از نبودن فرهنگ درست مصرف میان شهروندان، گفت: وزارت نیرو در سال های اخیر بیش از 10 طرح مدیریت مصرف از جمله تعادل بخشی و احیای سفره های زیر زمینی، برخورد با چاه های غیر مجاز و جلوگیری از برداشت های بی رویه از چاه های پروانه دار را به تصویب رسانده است. 

وی افزود: برخی از چاه های دارای پروانه بهره برداری بیش از حد مجاز برداشت می کنند، که با نصب کنتورهای هوشمند، دادن اخطار و اقدام های قضایی از آن جلوگیری می شود.

عرب بافرانی گفت: در مورد تعداد چاه های غیر مجاز استان اطلاعات دقیقی در دست نیست، چراکه در هر خانه ای امکان وجود یک چاه غیر مجاز وجود دارد.

وی تعداد چاه های کشاورزی قم را یک هزار و 50 حلقه ذکر کرد و افزود: 88 درصد از آب این چاه ها در کشاورزی و 12 درصد باقی مانده نیز برای شرب، صنعت و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو بیشترین کارهای پیشگیرانه از مصرف بیش از اندازه، در راستای مصرف بهینه آب کشاورزی صورت می گیرد.

عرب بافرانی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات خوبی در این خصوص با اقدام هایی نظیر لوله گذاری، پوشش و یکپارچه سازی انهار اختصاص داده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار