یک قاری بین‌المللی عنوان کرد: برگزاری جلسات قرآن توسط فعالان این حوزه در منازل، مساجد و حسینیه‌ها و حتی فراتر از مرز‌های کشور، نمونه کوچکی از مفهوم آتش به اختیار است.
کد خبر: ۵۰۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 04 October 2017
یک قاری بین‌المللی عنوان کرد: برگزاری جلسات قرآن توسط فعالان این حوزه در منازل، مساجد و حسینیه‌ها و حتی فراتر از مرز‌های کشور، نمونه کوچکی از مفهوم آتش به اختیار است.

به گزارش ایکنا؛ مهدی ساعد قاری ممتاز کشوری اظهار کرد: آن هنگام که در میدان جنگ، از فرمانده عملیات، دستوری به سربازان ابلاغ نمی‌شود و یا مغایر با ارزش‌های آن ملت است آتش به اختیار، مفهوم می‌یابد.

وی افزود: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی و فرهنگی، به دلیل تزلزل و شرایط نامناسب حاکم بر مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و ... جامعه، مفهوم آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

ساعد اضافه کرد: حال در این میان آتش به اختیار به معنای انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی در هر بعد از زندگی توسط مردم است که بخشی از این مفهوم، آتش به اختیار قرآنی است که می‌تواند برگزاری فعالیت‌های قرآنی ارزشمند، کارا و زود بازده باشد.

این قاری ممتاز با بیان اینکه طرح «سفیران نور» نمونه عینی آتش به اختیار قرآنی است عنوان کرد: آتش به اختیار قرآنی به معنای، تشکیل گروه‌های جهادی قرآن و اعزام آنها به مناطق مختلف کشور در جهت ترویج فرهنگ غنی قرآنی است.

وی گفت: یکی از شاخصترین و موثرترین برنامه فعالان قرآنی مطرح و بنام کشوری در حوزه تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر آتش به اختیار، اجرای طرح سفیران نور در قالب گروه‌های جهادی متشکل از یک حافظ، دو قاری، یک مجری و مفسر قرآن در ماه مبارک رمضان بوده است.

ساعد یادآور شد: آن زمان که قاریان، حافظان و مفسران بنام، با اخلاص و دارای روحیه جهادی در منطقه ای که رنگ بوی قرآنی ندارد حضور می‌یابند محافل انسی زیبا و در شأن قرآن برگزار می‌کنند که باعث استقبال و اشتیاق هر چه بیشتر اهالی آن شهر و دیار نسبت به انجام هر چه بیشتر فعالیت‌های قرآنی می‌شود و این همان کار فرهنگی تمیز و خودجوش است.

این قاری ممتاز بین المللی گفت: یکی از مأموریت‌های تعریف شده برای نهاد‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی، قرآنی کردن برنامه‌های این مجموعه‌ها است اما متأسفانه به عینه برای همگان قابل مشاهده است که بسیاری از این سازمان‌ها با وجود دریافت بودجه‌های قرآنی قدمی برای قرآن بر نمی‌دارند.

وی ابراز کرد: در راستای تحقق سخن رهبر معظم انقلاب، اگر هر انسانی خود را مکلّف به اجرای سخن ایشان بداند با هر سطح و فرهنگ و اعتقادی وارد میدان می‌شود همانگونه که در دوران هشت سال دفاع مقدس، بسیاری از بسیجیان و رزمندگان این مرز و بوم با کمترین آموزش‌های نظامی در جنگ حضور یافته و از ملت و اعتقادات خود دفاع کردند.

ساعد اظهار کرد: همانگونه که در بالا ذکر شد، برگزاری جلسات قرآن توسط فعالین این حوزه در منازل، مساجد و حسینیه‌ها و حتی فراتر از مرز‌های کشور، نمونه کوچکی از مفهوم آتش به اختیار است، بر اساس آیه شریفه «فاتقوا الله ما استطعتم...» یکی از مصادیق تقوای قلب، احیای شعائر الهی و مصداق شعائر الهی، برگزاری محافل انس با قرآن کریم است.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن رسیدن به قله قرآنی نیست افزود: کاش فعالیت‌های قرآنی مختوم به مسابقات قرآنی نباشد، متأسفانه فضای قرآنی در جامعه کنونی به گونه‌ای نقش بسته است که نوجوانان و جوانان قرآنی ما همه چیز خود را در مسابقات می‌بینند.

وی با بیان اینکه تعریف درستی از سنجش تلاوت‌ها در مسابقات وجود ندارد عنوان کرد: تلاوت، قرائت و هر آنچه که به عنوان رشته‌های قرآنی در مسابقات مطرح می‌شود یک هنر است و هنر نمی‌تواند در قالب یک مسابقه گنجانده شود چرا که به دلیل وجود مجموعه‌ای از سلایق و علایق شخصی در مسابقات، نبود ملاک‌های ثابت و تعریف شده و متغیر بودن پارامتر‌های سنجش همه معادلات مسابقه را بر هم می‌ریزد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار