به گفته مدیر کل فرهنگی و ارشاد اسلامی همدان این استان برای اجرای برنامه های مشترک فرهنگی با تاجیکستان آماده است.
کد خبر: ۵۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۷ 21 June 2015
مدیر کل فرهنگی و ارشاد اسلامی همدان در دیدار هیات همدانی با وزیر فرهنگ تاجیکستان اعلام کرد: آمادگی داریم با اجرای برنامه های فرهنگی مشترک دوستی و مودت بین دو کشور را تقویت نماییم.

به گزارش ایرنا؛ فاضل عبادی در دیدار هیئت عالی رتبه همدانی با وزیر فرهنگ تاجیکستان گفت: شهر باستانی همدان، به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، سابقه تمدنی بیش از سه هزار ساله دارد و توسط نخستین شاه مادها بنیان گذاشته شده است.

وی افزود: این شهر نقش تاریخی، فرهنگی، سیاسی و تمدنی ویژه ای در ایران بزرگ داشته و در طول ادوار گذشته در عرصه تحولات فلات ایران نقش آفرین مهمی بوده است.

وی وجود کتیبه های باستانی گنجنامه در دامنه کوه الوند را نشانه ای از اهمیت مذهبی، سیاسی و اداری این شهر در دوره باستان دانست.

عضو هیات اعزامی استان همدان به تاجیکستان اظهار کرد: بسیاری از بزرگان و دانشمندان نامدار جهانی در هزاره های تاریخ از این سرزمین برخاسته اند که هر یک در رشته های مختلف منشأ تحولات و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بوده اند.

عبادی وجود شخصیتهای بزرگ برآمده از این دیار کهن را مورد اشاره قرار داد و افزود: عین القضات، باباطاهر، شیخ الرئیس ابوعلی سینای و میرسید علی همدانی هر یک آوازه ای جهانی دارند و در نحله های گوناگون علم و دانش اسوه و سرآمد بوده اند.

وی اضافه کرد: امیر سیدعلی بن شهاب، مشهور به میرسید علی همدانی، عارف و شاعر و دانشمند بزرگ ایران در قرن هشتم و از مبلغان اسلام در کشمیر هند و پاکستان و تاجیکستان بوده است که عمر خود را صرف تبلیغ دین و خدمت به خلق خدا کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان افزود: این عالم فرزانه که با بیش از 700 تن از یاران خود به کشمیر مهاجرت کرد، هنر و دانش های ایرانی را به شایستگی هرچه تمام تر در این منطقه گسترش داد و نسلی از خود در این دیار برجای گذاشت که بعد از او به گسترش اسلام و دین داری پرداختند.

عبادی افزود: این عارف بزرگ برآمده از همدان، مایه فخر ایرانیان، تاجیکان، هندیان و پاکستانیان و بسیاری از اقوام دیگر است که هر یک در بزرگداشت و یادآوری خدمات علمی و اجتماعی او از هم پیشی می گیرند.

وی اضافه کرد: مفتخریم که به مناسب هفتصدمین سالگرد تولد این عارف الهی که از سوی یونسکو سال بزرگداشت مقام جهانی جناب میرسیدعلی اعلام شده است، توانسته ایم گام کوچکی در راستای معرفی و شناخت او برداریم.

وی بیان کرد: استان همدان که از دیرباز مأمن و زادگاه دانایی بوده و آرامگاه بزرگانی چون شیخ الرئیس، حجت الحق بوعلی سینا در آن قرار داد؛ با توجه به اشتراکات بسیار زبانی، فرهنگی، قومی و مذهبی با کشور تاجیکستان و به ویژه منطقه کولاب، آمادگی دارد با حمایت مسئولان اجرایی دو کشور ایران و تاجیکستان ، در زمینه گسترش همکاری های فرهنگی فی مابین وارد میدان شده تا از این رهگذر به تحکیم برادری و ترویج و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی- فارسی کمک نمایند.

وی با بیان مزیتهای ویژه فرهنگی، علمی و اقتصادی همدان گفت: می توان تجارب خود را در قالب همکاری های دو جانبه در اختیار برادران هم زبان تاجیک قرار داد و با اجرای برنامه های فرهنگی مشترک زمینه های دوستی و مودت بین دو کشور را تقویت کرد.

عبادی گفت: استان همدان از دانشگاه های معتبر و هنرمندان شایسته در زمینه های زبان و ادبیات فارسی، شعر، عرفان؛ فلسفه ، نقاشی ، تئاتر ، سینما و هنرهای تجسمی برخوردار است و در این زمینه آمادگی همکاری با تاجیکستان را داریم.

وی اظهار کرد: دستگاههای فرهنگی استان به روح بلندمردان سرافرازی که در طول هزاره های گذشته به گسترش و تقویت فرهنگ، تمدن، ادب و هنر مشترک اقوام ایرانی خدمت کرده اند، درود می فرستند و برای مسوولان اجرایی و فرهنگی تاجیکستان که مهربانانه میزبان هیات همدانی بودند آرزوی تندرستی و سلامت و بهروزی دارند.

یک هیات متشکل از مقامات بلند پایه همدان برای حضور در آیین هفتصدمین سالگرد تولد میرسیدعلی همدانی یکشنبه گذشته عازم کشور تاجیکستان شدند.

دولت تاجیکستان به منظور هفتصدمین سالگرد زادروز میرسیدعلی همدانی از مقامات استانی همدان برای حضور در این برنامه دعوت به عمل آورده است.

به این منظور هیاتی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان، استاندار همدان، روسای سه دانشگاه و جمعی از مسوولان فرهنگی و اقتصادی به همراه سرمایه گذارانی از بخش خصوصی در این سفر حضور یافتند.

دیدار با مقامات دولت تاجیکستان، دیدار با استاندار ایالت ختلان، بازدید هیات اعزامی از مناطق فرهنگی، علمی، آموزشی و اقتصادی از برنامه های این سفر بود.

دو شهر همدان و کولاب تاجیکستان برادر خوانده هستند که به این منظور در این سفر چهار روزه تفاهمنامه هایی منعقد شد.

میرسیدعلی همدانی از عرفا و دانشمندان قرن هشتم هجری (14 میلادی) و از مبلغان اسلام ، نقش بسزایی در گسترش اسلام ، زبان و ادبیات فارسی در کشمیر هند و پاکستان داشته است.

این عارف و عالم برجسته ایرانی در 12 رجب 714 قمری در شهر همدان دیده به جهان گشود و در ذیحجه 786 هجری قمری در شهر ˈکنرˈ افغانستان کنونی دار فانی را وداع گفت.

پیکر مطهر سید همدانی به منطقه ˈختلانˈ تاجیکستان منتقل شد و در مدرسه ای که این شخصیت در زمان حیات در شهر کولاب تاجیکستان بنا نهاده بود به خاک سپرده شد.

با توجه به برگزاری همایش بین المللی میر سید علی همدانی در سالجاری، نام سال 94 همدان به نام این شخصیت عارف مزین شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار