کد خبر: ۵۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ 22 June 2015
به گزارش تابناک یزدتلاوت قرآن به نوعی تابلوی قرآن است. اگر کسی بخواهد قرآن را عرضه کند از طریق تلاوت آیات روح بخش آن باید این کار را انجام دهد. به فرموده رهبر انقلاب گاهی یک تلاوت به اندازه یک کتاب استدلالی می تواند در قلوب و افکار مردم تاثیر گذار باشد. همین نوع نگاه رهبر انقلاب باعث باب شدن کرسی های تلاوت قرآن است. کسب رتبه نخست مسابقات بین المللی قرآن کریم توسط قاری یزدی تبدیل به بهانه خوبی برای بازخوانی گفتگوی این جوان موفق با عصر فرهنگ شد.

 شاید اگر بازیگر یا فوتبالیست بود و حقوق های آنچنانی می گرفت همه ما او را می شناختیم و از تمام زیر وبم زندگیش با خبر بودیم. ولی با این که بارها در سطح کشور و جهان افتخار آفریده است اطلاع دقیقی از دغدغه هایش نداریم. حتی شاید او را دیده باشیم و البته مطمناً «لحن عربی» و نوای گرم و دلنشینش هم روح ما را جلا داده است، با این حال او را آنطور که باید و شاید نمی شناسیم.

افتخار آفرینی مجدد قاری خوب دارالعباده یزد و کسب رتبه مقام نخست رشته تلاوت سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مقدمه گپ و گفتی با وی شد.

 لطفا خود را معرفی کنید و کمی هم از افتخارات خود بگوئید.
بسم الله الرحمن الرحیم. حسن دانش در تاریخ 10 تیر ماه 1365  در یزد و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمدم. به لطف خدا از 10 سالگی وارد تلاوت حرفه ای قرآن شدم.


اولین رتبه کشوری ام را در 12 سالگی با کسب مقام دوم کشوری در مسابقات دانش آموزی به دست آوردم.  بعد از آن و در سال 80 در مسابقات اوقاف رتبه اول کشوری را کسب کردم .در همان سال زمانی که 15 سال داشتم راهی عربستان شدم و به رتبه چهارمی مسابقات بین المللی در رده نوجوانان دست یافتم.

سال 91 در تونس رتبه اول مسابقات بین المللی را کسب کردم و سرانجام امسال در مسابقات کشوری اوقاف توانستم رتبه اول را کسب کنم.

برای تلاوت قرآن به چند کشور سفر کردید؟
تا کنون  در حدود ده کشور اروپایی و آسیایی.

خاطره ای از این سفرها هم دارید؟
شور وشوق مردم ودر محافلی که حضور پیدا کردم منحصر به فرد بود. شوری که در ایران شاهد آن نبودم، البته شاید این استقبال به این خاطر باشد که در کشورهای دیگر مردم کمتر در معرض تلاوت قاریان بزرگ هستند و نیاز بیشتری احساس می کنند. به هر حال حضور پر رنگ و چند ساعته افراد غیر مسلمان در این جلسات و استفاده از تلاوت از نکاتی بود که هر بار توجهم را به خود جلب می کرد.
 
چطور با قرآن انس گرفتید؟
همانطور که گفتم در خانواده ای مذهبی دیده به دنیا گشودم، به همین دلیل ارتباط با جلسات مذهبی پدر و مادرم مرا در این مسیر قرار داد. مادرم معلم قرآن بود و به واسطه ایشان ترغیب و تشویق شدم.

به یاد دارم اوایل در مدرسه قرآن تلاوت می کردم. از همانجا بود که با معرفی نزدیکان و دوستانی که تلاوتم را شنیده بودند  به اساتید حرفه ای این رشته نظیر استاد گندمی معرفی شدم. استاد گندمی از اساتید متبحر کشور در تلاوت قرآن هستند که در یزد حضور دارند. توفیق بود  خدمت ایشان رسیدم و از آنجا تلاوت حرفه ای را آغاز کردم.

غیر از استاد گندمی، از محضر چه اساتیدی استفاده کرده اید؟
تا کنون از محضر اساتیدی نظیر استاد ملک ثابت، میرزا زاده، تقوایی از اساتید بسیار خوب استان، استاد شاه میوه، عباسی، ستوده نیا و حاج احمد ابوالقاسمی اساتید مطرح کشور ی و همچنین برخی اساتید مصری استفاده کرده ام.

از سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بگوئید. چه تعداد شرکت کننده داشت؟ سطح مسابقات چگونه بود؟
مسابقاتی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود از نظر شیوه برگزاری و سطح کیفیت جز بهترین و برترین مسابقات سراسر دنیاست، افرادی که حضور دارند بهترین قاریان هستند که هر کدام در خارج از کشور می توانند افتخار بیافرینند.  امسال در این مسابقات و در بخش قرائت 80 نفر شرکت کننده حضور داشتند که به لطف خدا توفیق بود و توانستم رتبه نخست را کسب کنم.

مسئولین تا چه حد از قاریان و فعالان قرآنی حمایت می کنند؟
یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز در این حوزه کم توجهی مسئولین فرهنگی، مسئولین ذیربط و مسئولین ارشد استان و کشور است. هر چند رهبر انقلاب بارها فرموده اند باید چهره های قرآنی تکریم شوند ولی متاسفانه مسئولین امر آن طور که باید و شاید به این نکته اهمیت نمی دهند.

کارهای بسیار خوبی از سوی سازمان دارالقرآن کریم و اداره کل اوقاف صورت می گیرد ولی کافی نیست. برای جذب نوجوانان به قرآن باید کمک بیشتری اتفاق بیافتد.اگر چه یک قاری حدود 10 15 سال باید تلاش کند تا بتواند رتبه کشوری کسب کند با این حال متاسفانه در مقایسه با رشته های دیگر کمتر ارزشگذاری می شود. این وضع شایسته جامعه اسلامی نیست و دقت بیشتر مسئولین را می طلبد.

 اصلاً از نظر شما راز اهمیت تلاوت قرآن کریم در چیست؟
تلاوت قرآن به نوعی تابلوی قرآن است. اگر کسی بخواهد قرآن را عرضه کند از طریق تلاوت آیات روح بخش آن باید این کار را انجام دهد. همچنان که نبی مکرم اسلام می فرمایند:«اقرأو القرآن بالحان العرب و اصواتها» قرآن را با لحن عربى بخوانید، طبعا باید برای گسترش فرهنگ قرآنی در فضای جامعه از این طریق وارد شویم.

به فرموده رهبر انقلاب گاهی یک تلاوت به اندازه یک کتاب استدلالی می تواند در قلوب و افکار مردم تاثیر گذار باشد. همین نوع نگاه رهبر انقلاب باعث باب شدن کرسی های تلاوت قرآن است. اینکه جلساتی دایر شود و در آن قرآن قرائت شود باعث نزدیکی قلوب مردم جامعه به قرآن می شود.

در یزد هم چند سالی است که تلاوت قرآن در مجالس ذکر اباعبدالله و پیش از سخنرانی مرسوم شده ولی هنوز خیلی فراگیر نشده است.

 از دغدغه های قرآنی رهبر انقلاب گفتید. تا کنون در محضر ایشان هم تلاوت داشته اید؟
الحمدلله این توفیق در سال 82 و در دیدار سالیانه رهبر انقلاب با فعالین قرآنی که هر سال همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان(بهار قرآن) صورت می گیرد، نصیب من شد. امیدوارم امسال هم در اختتامیه مسابقات بین المللی که در محضر رهبر انقلاب برگزار می شود  و بنده هم به عنوان  نماینده جمهوری اسلامی حضور دارم، دوباره این افتخار نصیبم شود.

 حرف پایانی؟
هر چه برای قرآن کار کنیم کم است. 35 سال از نقلاب اسلامی می گذرد باید ببینیم چند نفر می توانند درست و بی غلط قرآن بخوانند. در این زمینه راه نرفته بسیار است. انشالله مسئولین بهتر درک کنند و بهتر برنامه ریزی کنند.

 قاری بین المللی یزدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار