سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان بیان کرد: می‌توان گفت خروجی 10 روز کاوش وکشف شواهد سفالینه‌های دوره ماد خروجی خوبی بوده اما ساختار معماری خاصی در این کاوش به دست نیامد.
کد خبر: ۵۳۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 29 November 2017
سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان از کشف آثار تاریخی مربوط به دوران مادها در میدان مرکزی این شهر خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار آثار مربوط به دوران ماد در همدان کشف شد و این اثبات می‌کند مادها در همدان مستقر بودند.

به گزارش ایسنا؛ محمد شعبانی با اشاره به انجام پروژه پیاده‌راه‌سازی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان اظهار کرد: طی کاوش‌های انجام شده در میدان امام(ره) دو تابوت سفالی کشف شد که طبق مطالعات انجام شده و مطابقت با نمونه‌های مشابه آن در موزه هگمتانه متوجه شدیم مربوط به دوره اشکانیان است.

وی با اشاره به اینکه با ادامه کاوش‌ها متوجه شدیم اشیاء کشف شده سفال‌های شاخص دوران سلوکی بوده است، تصریح کرد:نمونه این سفال‌ها در معبد لائودیسه نهاوند وجود داشته است.

شعبانی با بیان اینکه باید طراحی و مستندنگاری از کاوش‌ها صورت گیرد، افزود:پس از ادامه کاوش در لایه‌های دوره ساسانی متوجه شدیم این اشیاء کشف شده مربوط به اوایل دوره اشکانی و اواخر دوران سلوکی است و مشخص شد در مرکز میدان امام(ره) چنین اشیائی با این قدمت وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه با این کاوش توانستیم نمونه‌های مشابه سفال‌های عصر آهن 3 یا مادها را به دست آوریم، اظهار کرد: به ما 10 روز از سوی میراث فرهنگی و شهرداری فرصت داده شده بود که اعلام کنیم اینجا قابلیت سایت موزه شدن را دارد یا خیر، که باید گفت اما آثار و ساختار معماری در این مدت کشف نشد.

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی در میدان امام خمینی(ره) شهر همدان بیان کرد: می‌توان گفت خروجی 10 روز کاوش وکشف شواهد سفالینه‌های دوره  ماد خروجی خوبی بوده اما ساختار معماری خاصی در این کاوش به دست نیامد.

وی در پاسخ به اینکه آثار کشف شده در میدان امام خمینی(ره) در موزه شهری میدان امام باقی می‌ماند یا خیر؟ اظهار کرد:  2 تابوت سفالی با 80 درصد تخریب کشف شده که در صورتی‌که مدیران شهری تصمیم بر ساخت آبنما در میدان داشته باشند، می‌توانیم آنها به موزه هگمتانه منتقل کنیم.

شعبانی با تأکید بر اینکه درباره احداث موزه شهری تصمیم با مدیران شهری همدان است، افزود: همیشه به دنبال شواهدی از دوران ماد در همدان بوده‌ایم و اینکه تاریخ و تمدنی که شعار همدانی‌هاست را برای گردشگران قابل لمس کنیم، نیاز به برنامه بلندمدت و هماهنگی دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار