زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان گفت: ما بدون آنکه خدشه ای به توافق هسته ای وارد شود خواهان اتخاذ سیاست مشترک با آمریکا در زمینه تقابل و مخالفت با نقش سیاسی ایران در منطقه هستیم.
کد خبر: ۵۴۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ 20 December 2017
به گزارش تابناک : روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط روزچهارشنبه با انتشار گفت و گوی خود با گابریل درباره آزمایش های موشکی ایران به نقل از وی نوشت : ما در همین زمینه به وضوح آزمایش های موشکی ایران را محکوم کردیم زیرا آنها هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 شورای امنیت ندارد و هدف ما این است که از چنین اقداماتی توسط ایران جلوگیری کنیم.
وزیرخارجه آلمان افزود: در اصل من فکر می کنم که برلین و ریاض در مورد تحلیل وضعیت هماهنگی دارند. عربستان در مورد ایران بسیار نگران است و ما هم مانند عربستان از نقش سیاسی خارجی ایران در منطقه نگران هستیم و این مساله را به صراحت در سفری که اخیرا به واشنگتن داشتم بیان کردم.
وزیرخارجه آلمان در باره بحران سوریه مدعی شد: بحران سوریه به پایان نرسیده چرا که نظام حاکم بر سوریه از توزیع غذا و دارو توسط سازمان ملل جلوگیری می کند. 
وی خواستار یک راه حل سیاسی تحت حمایت سازمان ملل و قطعنامه های مربوط به آن به خصوص قعطنامه 2254 شد و ادعا کرد نظام سوریه عملیات سیاسی را به تاخیر می اندازد و نظرات را از آن منحرف می کند و هیچ فعالیتی در این باره انجام نمی دهد.
وی درباره مذاکرات صلح سوریه گفت: بارها گفته ایم که مذاکرات طبعا باید با هماهنگی و حضور دو طرف انجام شود. در مذاکرات ژنو مخالفان به تنهایی شرکت کردند و مشاهده می کنیم که نظام سوریه درعملیات صلح مانع ایجاد می کند و من متوجه نمی شوم که چگونه مکان مذاکرات از ژنو به مکان دیگری تغییر می کند. اگر روسیه عملا در تلاش برای ایجاد یک راه حل سیاسی مداوم در سوریه جدی است باید نظام حاکم بر سوریه را به تحرک وا دارد و ژنو جای مناسی برای اجرای عملیات سیاسی است.
وی در باره اختلاف ریشه ای در مذاکرات سوریه که همان رفتن بشار اسد از حکومت در مرحله انتقالی است، گفت : مذاکرات در باره مرحله انتقالی در سوریه با استعفای بشار اسد آغاز نخواهد شد و این مساله را مخالفان در نشستی که اخیرا در ریاض داشتند تایید کردند و دست آخر این سوری ها هستند که آینده سیاسی خود را مشخص می کنند.
وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوالی در باره اقدام دونالد ترامپ در باره قدس و تاثیرات سیاسی و امنیتی آن در سطح جهانی و منطقه ای و این که این اقدام تا چه اندازه به روند سازش ضربه می زند ، گفت: موضع ما همچنان مانند موضع اتحادیه اروپا است و تغییری نکرده و باید وضعیت قدس از طریق مذاکرات حل و فصل شود.
گابریل به ابتکار صلح عربستان در سال 2002 میلادی اشاره کرد و گفت: کسانی که به دنبال حل اختلاف بین اسرائیل از یک سو و فلسطین و کشورهای عربی از سوی دیگر هستند باید این موارد را مد نظر قرار دهند.
وی گفت: ما کاملا یقین داریم که تشکیل دو کشور از طریق مذاکرات همراه با احترام به آرمان های هر دو طرف تنها راه واقع بینانه برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار است.
وزیر خارجه آلمان افزود: برای ایجاد صلح پایدار تنها قبول یک طرف به موجودیت طرف دیگر کافی نیست و برای این که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فلسطین در صلح زندگی کنند رهبران هر دو طرف باید با شجاعت به موجودیت طرف دیگر اعتراف کند.
وی در باره اهمیت روابط بین آلمان و عربستان و اظهارات منفی اخیر درباره ریاض پس از استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان و دیگر مسایل منطقه ای و تاثیر آن بر روابط بین ریاض و برلین گفت: متوجه شدم که اظهارات من در مورد بحران لبنان از سوی مقامات سعودی پذیرفته نشد و از آنجا که من بسیار مراقب هستم سوء تفاهمی در این زمینه به وجود نیاید باید بگویم که تمرکز سخنان من در مورد بحران لبنان حمله به یک کشور خاص در منطقه نیست.
مساله مهم از نظر من و نگرانی سیاسی ما در آلمان مردم لبنان هستند.
وی گفت : تا جایی که یادم می آید 15 سال است جنگ داخلی در لبنان وجود دارد از سال 1975 تا سال 1990 و همچنین جنگ لبنان در سال 1982 و همواره نیروهای خارجی این کشور را به دایره خشونت ها و بحران ها کشانده اند و ساکنان لبنان ناچار به دادن قربانی های سنگین شده اند و این در حالی است که لبنان هم اکنون از تعداد زیادی از آوارگان سوری استقبال می کند می کند و این دلیل مهمی برای ایجاد صلح و ثبات در لبنان است.
همه ما چه در آلمان، اروپا و آمریکا و طبیعتا کشورهای منطقه باید برای تضمین صلح و ثبات در لبنان با یکدیگر همکاری کنیم. 
وزیرخارجه آلمان گفت: درباره آن چه که به لبنان مربوط می شود، ما نگرانی های عربستان را در مورد نقش حزب الله به عنوان شبه نظامی و نقش آن در منطقه درک می کنیم . بازگشت سعد الحریری نخست وزیر لبنان به بیروت و این که توانست تمامی احزاب لبنانی را به خویشتن داری متعهد کند، گام مثبتی است و ما از نزدیک مراقب هستیم که همه طرف ها به عهد خود وفا کنند.
وی در باره بحران قطر با کشورهای محاصره کننده و تلاش هایی که برای حل و فصل این بحران صورت گرفته، گفت : آلمان علاقمند است که شورای همکاری خلیج (فارس) متحد و قوی باشد و از همین روی ما می خواهیم که در اسرع وقت راه حلی برای این بحران پیدا کنیم. ما بر این باوریم که همه طرف ها در سر میز مذاکره می توانند به یک زمینه مشترک جدید برسند و آلمان صرفا یک طرف این نزاع نبوده است بلکه همچنان حامی میانجی گری کویت و ابتکاراتی است که در این رابطه از سوی آمریکا مطرح شده است.
وزیر خارجه آلمان در باره بحران یمن و کشته شدن علی عبدالله صالح (رئیس جمهوری سابق یمن) و تاثیر آن بر راه حل سیاسی در یمن گفت: هدف ما در یمن بازگشت صلح و ثبات به این کشور و حمایت از مردم یمن است.
راه حل دراز مدت برای این درگیری ها تنها از طریق راه های سیاسی و توسط فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ممکن است و تلاش های آنان به طور کامل پشتیبانی می شود.
وی گفت که کشورش نسبت به کشته شدن علی عبدالله صالح و تحولات اخیر در صنعا به شدت نگران است.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار