چغندر کاران اقلیدی از نحوه تحویل گرفتن چغندر قند از سوی کارخانه قند این شهرستان گلایه دارند و خواستار پیگیری مسئولان برای رفع این مشکل هستند.
کد خبر: ۵۴۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 30 December 2017

تابناک فارس به نقل از صداو سیما: به نقل از تعدادی از این کشاورزان ماشین‌های حمل چغندر باید حداقل دو روز برای تخلیه پشت درب کارخانه توقف کنند و برای این توقف هزینه بیشتری از کشاورزان مطالبه میکنند.
این کشاورزان خواستار تسریع در تحویل چغندر و تخلیه سریعتر محصولشان هستند.
کشاورزان بابیان اینکه مشکل دیگرآنان پرداخت شکر از سوی کارخانه به جای بهای چغندر قند تحویلی است افزودند: چون بهای شکری که کارخانه به آن‌ها تحویل میدهد از قیمت شکر در بازار بیشتر است، به ازای هرتن شکر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان ضرر می‌کنند. ضمن اینکه به دلیل وجود شکر بیشتر از تقاضای بازار، ناچارند شکر را به دلالان بفروشند که دوباره درفروش آن ضرر می‌کنند.
امامی مدیر تولید کارخانه قند اقلید هم می‌گوید: مشکلات موجود را قبول داریم، اما دلیل گرانتر بودن قیمت شکر تحویلی به کشاورز، نسبت به قیمت بازار نحوه قیمت گذاری مصوب دولت است، زیرا قیمت مصوب دولت برای هرکیلوگرم شکر در سال جاری ۲۷۲۰ تومان امادر بازار کمتر از این است و کارخانه باید به قیمتِ مصوب، شکر را به کشاورز دهد که این موضوع باعث می شود پای دلال به موضوع باز شود.
امامی در مورد نبود پول نقد برای پرداخت به کشاورزان هم گفت: کارخانه قند اقلید بابت سال‌های ۹۴ و ۹۵ بیش از ۱۳ میلیارد تومان از دولت طلبکار است که این طلب تا پایان امسال به بیش از ۲۱ میلیاردتومان میرسد و اگر دولت حتی بخشی از این پول را به کارخانه پرداخت کند میتوان قسمت اعظمی از پول چغندرکاران را پرداخت کرد.
وی واردات بی رویه و بدون برنامه شکر را هم سبب به وجود آمدن بخش زیادی از مشکلات کارخانه‌های قند کشور اعلام کرد و افزود: اگر قرار است کمبود شکر موجود در بازار توسط دولت و از طریق واردات تامین شود، این واردات نباید منوط به شش ماهه دوم سال شود که اوج کار کارخانه‌های قند است.
وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به کشاورزان ،مخصوصا چغندرکاران شد و هشدار داد که بی توجهی به این قشر ممکن است باعث بروز مشکلاتی درآینده، به ویژه انصراف چغندرکاران از کشت این محصول ،و در نهایت تعطیل شدن یکی از بزرگترین کارخانه‌های قند فارس خواهد شد.
به گفته سیدعلی میرطالبی معاون مدیرجهادکشاورزی اقلید، این شهرستان با داشتن زمین‌های حاصلخیز، آب و هوای مناسب قطب تولید چغندر قند در فارس است و در این شهرستان با ۵۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند سالیانه ۲۲۰ هزار تن محصول تولید می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار