نمایشگاه کتاب تهران را شاید بزرگترین دورهمی اهالی فرهنگ ایران بتوان نام داد؛ این در حالی است که حساسیت ها نسبت به محل برگزاری آن دو چندان شده است و این روزها خبرهای ضد و نقیضی به گوش می رسد.
کد خبر: ۵۴۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 30 December 2017

نتیجه تصویری برای شهر آفتاب

به گزارش تیتر شهر؛ نمایشگاه کتاب تهران را شاید بزرگترین دورهمی اهالی فرهنگ ایران بتوان نام داد؛ این در حالی است که حساسیت ها نسبت به محل برگزاری آن دو چندان شده است؛ در سال های گذشته و پس از افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب، قالیباف طی قراردادی 5 سال حضور نمایشگاه کتاب را در این مجموعه رایگان اعلام کرد اما پس از دو سال از برگزاری این نمایشگاه و با وجود مشکلاتی که برای نمایشگاه با وقوع باران پیش آمد نظر بسیاری از متولیان امر به محل قبلی آن جمع شد اما باز هم انتقادهایی به محل برگزاری آن وجود دارد؛ برخی از مشکلات نمایشگاه شهر آفتاب مانند دوری و دسترس نامناسب آن، برخی به نداشتن شرایط مناسب هنگام وقوع باران اشاره دارند اما با تمام این تفاسیر ایجاد گره های ترافیکی جهت برگزاری در مصلی امام در شهری مانند تهران که همواره از این امر رنج می برد غیر قابل انکار است؛ از این رو چندی پیش، محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در جریان بازدید از نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب، از آمادگی شهرداری تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و اظهار داشت: رویکرد شورا و شهرداری به موضوع فرهنگ و نشر کاملا حمایتی است و آمادگی تمام و کمال در برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه نمایشگاهی شهر تهران را داریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره مباحث مطرح شده در خصوص بازگشت نمایشگاه کتاب به مصلی اظهار داشت: در اواخر دهه ۴۰ نمایشگاه بین المللی با توجه به شرایطی که آن زمان ایجاد شد با گسترش شهر تهران و افزایش جمعیت به طور طبیعی پس از ۵ دهه دیگر پاسخگوی نیاز های شهر تهران نبود.

حق شناس ادامه داد: نمایشگاه بین المللی تهران ۱۸ دوره میزبان این نمایشگاه بود که با توجه به ایجاد مشکلاتی همچون گره های ترافیکی محل برگزاری نمایشگاه به مصلای تهران که در کنار مترو بود و مسئولین آن نیز علاقه مندی نسبت به حضور نمایشگاه داشتند منتقل شود.

از سوی دیگر فرید مرادی، سرویراستار نشر نگاه و کارشناس نشر درباره تعیین فرصت 10‌روزه شورای سیاستگذاری سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شهرداری برای تعیین و تکلیف تکمیل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب گفت: همه از داستان نمایشگاه در شهر آفتاب مطلع هستند و می‌دانند که شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب را نداشت؛ به عبارت دیگر برگزاری دو دوره این رویداد فرهنگی در این مکان به اصرار شهرداری و با هدف افتتاح این مجموعه انجام شد.

این فعال حوزه نشر با اشاره به وجود مشکلات متعدد؛ از سیستم برق‌کشی گرفته تا سرویس‌های بهداشتی شهر آفتاب ادامه داد: چند ماه مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب نسبت به نواقص مجموعه شهر آفتاب هوشیار شده‌اند؛ البته باید پرسید که با تعیین ضرب‌العجل از سوی شورای سیاستگذاری چه اتفاقی را رقم خواهند زد؟ به‌نظر من متاسفانه نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان جشنواره فرهنگی و با جلوه جهانی، به جنازه‌ای تبدیل شده که به این سو و آن سو کشیده می‌شود.

این روزها خبرهایی از انصراف متولیان امر برگزاری نمایشگاه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در رسانه های مختلف مطرح می شود. از سوی دیگر 85 درصد مدیران نشر شرکت کننده در یک نظرسنجی، مخالفت خود را با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب ابراز کردند. حال این روزها همچنان اما و اگر هایی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه شهر آفتاب به پا شده است؛ این در حالی است که مجموعه شهر آفتاب به طور رایگان نمایشگاه کتاب را برگزار می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار