گزارش ارایه شده از سوی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری البرز نشان دهنده کاهش چشمگیر حوادث همچون آتش سوزی ها در مراتع و تخلفات مختلف در اراضی و عرصه های ملی و دولتی این استان در 9 ماه گذشته است.
کد خبر: ۵۴۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹ 09 January 2018

به گزارش تابناک : اراضی و عرصه های طبیعی و ملی هر کشور به عنوان منبعی برای زیست جانداران و تنفس کره زمین محسوب می شود به همین دلیل این عرصه ها به عنوان ثروت ملی هر کشور شناخته شده است.عرصه های ملی در ایران به صورت جنگل، مرتع و بیابان دیده می شود که عرصه های بیابانی بیشترین وسعت را در کشور ما به خود اختصاص داده اند. این عرصه ها به دلیل اینکه به عنوان ذخیره گاهی برای نسل حاضر و نسل های آینده محسوب می شوند، مدیریت آن به دولت واگذار شده و سندهای مالکیت برای آن به نام دولت صادر می شود. بعضا به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که بعضی از این اراضی دارند مورد نظر سوء بسیاری از افراد برای تصرف قرار می گیرد که اراضی ملی استان البرز به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی و همچنین نزدیکی به پایتخت همواره مورد نظر متصرفان قرار می گیرد. هر ساله بسیاری از اراضی ملی استان البرز مورد تهاجم افرادی برای تصرف قرار می گیرد که در سال های اخیر مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان تلاش زیاد و شبانه روزی خود را بر شناسایی، جلوگیری از ادامه فعالیت و همچنین رفع تصرف ها کرده اند. اراضی ملی همچون جنگل ها و مراتع علاوه بر اینکه از سوی متصرفان مورد تهدید قرار می گیرد، تهدیدهای دیگری همچون چرای بی رویه دام و ورود دام های غیرمجاز و همچنین آتش سوزی ها شاهد است. بر اساس آماری که از سوی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ارایه شد، مشخص شد که آتش سوزی ها و چرای بی رویه دام ها کاهش چشمگیری داشته است.افزایش میزان رفع تصرف ها نیز نشان از پیگیری و پایش های شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت در سطح عرصه های استان دارد. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که در 9 ماهه سال جاری بالغ بر 104 هکتار از اراضی ملی و دولتی استان در قالب 54 فقره پ رونده، در اجرای تبصره یک ماده 55 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور در 5 شهرستان کرج، نظرآباد، ساوجبلاغ، اشتهارد و طالقان رفع تصرف شد. سرهنگ فرامرز نیکزاد با بیان اینکه در اجرای این ماده قانونی شخص متصرف در رفع تصرف از یگان حفاظت تمکین می کند و احتیاجی به طرح در مراجع قضایی نیست، افزود: همچنین در اجرای ماده 55 این قانون 45 فقره پرونده به میزان 121 هکتار در مراجع قضایی برای اجرای رای تشکیل شد. وی اظهار داشت: در اجرای احکام قضایی نیز 21 فقره رفع تصرف و خلع ید برای 82 هکتار از اراضی ملی و دولتی در این مدت انجام شده است. وی در ادامه با اشاره به کاهش 92 درصدی آتش سوزی ها در سال جاری گفت: در اجرای ماده 47 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع نیز آتش سوزی در حدود 3 هکتار از مراتع استان اطفاء شد. نیکزاد این کاهش را نتیجه آموزش و اطلاع رسانی به موقع و مناسب به جوامع محلی و همچنین همیاری شوراهای اسلامی، دهیاری ها، سازمان های مردم نهاد و تشکل ها دانست.
وی یکی دیگر از فعالیت ها در این حوزه را برخورد با قاچاقچیان چوب دانست و افزود: شهرستان های نظرآباد و اشتهارد دارای بافت خوبی از لحاظ وجود تاغ زارها هستند که در اجرای ماده 42 این قانون در خصوص جلوگیری از قطع اشجار، 2 فقره متخلف شناسایی شدند. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: یکی از این موارد در شهرستان نظرآباد رخ داده بود که 42 اصله تاغ از متخلفین ضبط شد و در یکی دیگر از موارد که در شهرستان اشتهارد انجام شده بود 4 اصله تاغ از متخلف ضبط شد. این در حالی است که فرمانده سابق یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ارایه عملکرد 9 ماهه سال گذشته گفته بود که در این مدت 60 هکتار از اراضی ملی و دولتی این استان از دست متصرفان خارج شد که این اقدامات به منظور اجرای احکام قضایی مبنی بر خلع ید و رفع تصرف از اراضی ملی و همچنین تبصره ذیل ماده 55 انجام شده است. سرهنگ اردشیر جابری وی اظهار داشت: همچنین در این مدت 79 فقره پرونده مبنی بر رفع تصرف از 110 هکتار از اراضی ملی ودولتی تهیه و تنظیم و جهت طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد. وی با اشاره به اجرای نظارت بر چرای دام ها در مراتع، گفت: در این مدت 9 ماهه 52 فقره پرونده مبنی بر چرای غیرمجاز در راستای ماده 44 تهیه و تنظیم شد.
وی با بیان اینکه پرونده های تنظیم شده تحویل مراجع قضایی شد، افزود: این پرونده ها در قالب چرای غیرمجاز 37 هزار و 996 راس دامی ایجاد شده است.
** دستگیری 6 نفر قاچاقچی چوب
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: همچنین در این مدت 6 نفر که اقدام به سرقت چوب از تاغ زارها و قاچاق چوب کرده بودند دستگیر شدند. وی بیان داشت: با دستگیری این افراد ضمن تشکیل پرونده و تحویل به محاکم قضایی 3 دستگاه خودرو و 2 دستگاه تجهیزات آنان نیز ضبط و توقیف شد. جابری همچنین به وقوع حریق در مراتع نیز اشاره کرد و گفت: در مدت 9 ماهه سالجاری 27 فقره اتش سوزی در سطح مراتع و اراضی ملی رخ داد که مساحتی در حدود 30 هکتار را طعمه خود کرد. وی بیان داشت: علیرغم افزایش 60 درصدی تعداد حریق ها از لحاظ سطح اتش سوزی با 40 درصد کاهش روبرو بوده ایم که نتیجه ی اگاهی و مشارکت مردم و جوامع محلی و همچنین دستگاه های عضو ستاد بحران است.
**گردشگران آتش ها را خاموش کنند
نیکزاد در ادامه یکی از دلایل اصلی وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها را روشن کردن آتش برای طبخ غذا توسط گردشگران و مسافران دانست و از این افراد خواست زمان ترک محل استراحت، آتش را خاموش و برای مطمئن شدن از خاموش شدن کامل آتش تا نیم ساعت پس از آن در محل حضور داشته باشند. وی همچنین از شهروندان خواست به محض مشاهده آتش سوزی در عرصه های طبیعی و یا تصرف این عرصه ها توسط افراد متخلف موارد را به شماره تماس 1504 اطلاع دهند. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی یکی از دلایل اصلی برخورد بیشتر با متخلفان را راه اندازی شماره تماس 1504 عنوان کرد. البرز دارای حدود 500 هکتار اراضی ملی و دولتی است.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار