درست است که نزدیک به نیمی از بربری و سنگکی‌فروشی‌ها و تمام گرده‌پزی‌های همدان آزادپز شده‌اند ولی به جای آن دیگر لواشی‌ها به صورت آزاد نان پخت نمی‌کنند.
کد خبر: ۵۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 01 July 2015
هیچ یک از لواشی‌پزی‌های شهر همدان آزادپز نشده‌اند، تصمیمی که به خاطر رفاه حال مردم گرفته شده است.

به گزارش فارس، اینکه «نان» قوت غالب مردم است و همیشه درون سفره‌های مردم،سهمی را برای خود دارد، برکسی پوشیده نبوده و نیست.

مردم با این برکت خداوندی، آن چنان خو گرفته‌اند که هر زمان سر سفره نباشد گویی سفره آنها رمقی ندارد.
این روزها وقتی برای خرید نان به نانوایی‌ها می‌رویم، اکثر مواقع با یک بنر مواجه می‌شویم با این مضمون که «در این نانوایی نان به صورت آزاد، پخت می‌شود»

چندماه پیش که قرار بر آزادپز شدن نانوایی‌ها شد گفته شد تنها 20 درصد از نانوایی‌ها پخت آزاد دارند ولی به گفته شهروندان، امروز شاهد آزادپز شدن نیمی از آن‌ها شده‌ایم!

یکی از شهروندان در این خصوص می‌گوید: پس از آزادپز شدن نانوایی‌ها تا به حال نان سنگک و بربری را به صورت یارانه‌ای نخریده‌ام، همه نانوایی‌هایی که مراجعه کرده‌ام آزادپز بوده‌اند.

رضا محمدی مکان سکونت خود را خیابان شهیدزمانی عنوان می‌کند و می‌گوید: حداقل اگر در یک محله دو نانوایی سنگکی وجود دارد باید فقط یکی از آنها آزادپز شود.

زهرا رضایی دیگر شهروند همدانی است که او نیز این وضعیت را تایید نکرده و اینگونه اظهار می‌کند: در این مدت تنها فقط یک نانوایی دیده‌ام که آزادپز نیست و همین عامل باعث شده تا آن نانوایی نیز در تمام ساعات شلوغ باشد.

وی افزود: این عامل شلوغی و پخت یارانه‌ای نان در بی‌کیفیتی آن نیز بی‌تاثیر نیست که این موضوع باید مد نظر باشد.
محمد جلیلی، یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز نه تنها موضوعات مطرح شده توسط دیگران را تایید می‌کند بلکه از موضوع دیگری نیز گلایه دارد.

جلیلی با ابراز تاسف از اینکه در نانوایی‌های بربری و سنگکی به تازگی نان‌های کنجددار با رفتار تحمیلانه‌ای به فروش می‎رسد گفت: وقتی وارد نانوایی می‌شوی کارکنان نانوایی یک نان کنجددار به دست مصرف‌کننده می‌دهند و آن قیمتی که خودشان و خدایشان می‌داند را برای این نان‌ها در نظر گرفته‌اند.

وی گفت: در بعضی از نانوایی‌ها وقتی درخواست نان بدون کنجد می‌کنیم با جملاتی از این قبیل مواجه می‌شویم که «فقط همین مدلی داریم»، «بدون کنجد طول داره؛ وقت داری وایسا»، «چرا پس زودتر نگفتی مگه ما الاف شماییم» و رفتارهایی از این دست!.

این شهروند اظهار داشت: برخی از نانوایی‌ها برای به دست آوردن درآمد بیشتر به هر نحوی که دوست دارند با مشتریان برخورد می‌کنند.

در ادامه با یک شهروند که در خیابان شریعتی ساکن است گفت‌وگو کردیم؛ مریم قاسمی با اشاره به سنگکی واقع در چهارراه شریعتی اظهار داشت: این نانوایی یکی از نمونه‌ترین نانوایی‌های همدان است، کارکنان او با اخلاق است و فضای نانوایی نیز زیبا و شاداب؛ هر هفته جملات زیبایی بر روی تابلویی که در این نانوایی تعبیه شده، نوشته می‌شود تا شهروندان استفاده کنند.

قاسمی که از وضعیت نانوایی محله‌شان راضی بود در ادامه گفت: حتی در این واحد نانوایی، پرداخت هزینه نان اجباری نیست و افراد مستمند می‌توانند نان رایگان دریافت کنند.

وی گفت: درست است که من در حال تعریف از نانوایی محله خود هستم ولی من در این شهر زندگی می‌کنم و در بیشتر مواقع از نقاط دیگر، نان تهیه می‌کنم، شرایط کلی نانوایی‌ها از همه جوانب قابل قبول نیست.

بعد از اظهار نظر شهروندان به سراغ مسئول اتحادیه نانوایان همدان رفته و با او گفت‌وگو کردیم، از او در مورد وجود بیش از درصد اعلام شده نانوایان در مسئله آزادپز شدن نیز توضیح خواستیم.

حسین شوندی با اشاره به اینکه در شهر همدان ماهانه 5 هزار تن آرد توزیع می‌شود اظهار داشت: با توجه به دستوری که از سازمان غله کشور به اداره غله استان داده شده باید یک‌هزار تن از این آرد به صورت آزاد توزیع است که معادل با 20 درصد از کل آرد است.
وی با تاکید بر اینکه طبق تصمیمات گرفته شده در شهر مقرر شد هیچ یک از لواشی‌پزی‌های شهر آزادپز نشوند افزود: بیشترین استفاده مردم از این نوع نان است.

رئیس اتحادیه نانوایان همدان با بیان اینکه با گرفته شدن چنین تصمیمی باید تمام آرد آزاد در نانوایی‌هایی به جز لواشی‌ها توزیع شود گفت: همین عامل باعث شده که مردم این موضوع را به نحو دیگری برداشت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول تصمیم بر این بود آرد آزاد فقط در سنگکی‌ها توزیع شود و فقط این واحدها آزادپز شوند ولی طبق تصمیم گرفته شده در جلسات با حضور فرماندار، اداره غله و صنعت، معدن، تجارت، تصمیم گرفته شد برخی از بربری‌پزی‌ها هم آزادپز شوند تا تمام سنگکی‌ها را آزادپز نکنیم.

شوندی ابراز داشت: درست است که نزدیک به نیمی از بربری و سنگکی‌فروشی‌ها و تمام گرده‌پزی‌های همدان آزادپز شده‌اند ولی به جای آن دیگر لواشی‌ها به صورت آزاد نان پخت نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: این تصمیم فقط به علت رفاه حال همشهریان گرفته شده چراکه بیشترین مصرف نان در شهر ما مربوط به لواش است.

رئیس اتحادیه نانوایان همدان تعداد لواشی‌های شهر همدان را 296 واحد دانست که هیچ یک از آن‌ها آزاد پز نشده‌اند و در ادامه تصریح کرد: 135 واحد سنگکی در همدان در حال پخت نان هستند که 63 واحد آن آزادپز شده‌اند.

وی با بیان اینکه از 33 واحد بربری‌پزی نیز 15 واحد آزادپز شده‌اند، گفت: دو واحد تافتون‌پزی و سه واحد گرده‌پزی نیز در شهر در حال پخت هستند که واحدهای گرده‌پزی نیز آزادپز شده و تافتون‌پزی‌ها هم همچنان سهمیه‌ای هستند.

شوندی در پایان اضافه کرد: در کنار لواشی‌های ماشینی سه واحد لواش تنوری نیز در حال فعالیت هستند که در مجموع 472 واحد نانوایی لواش، بربری، سنگک، گرده و تافتون‌پزی در شهر وجود دارد که مجموعاً 81 واحد آن‌ها آزادپز شده‌اند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
واقعا بعضی از نانواییها کاملا بی کیفیت هستند برای نمونه لواش که میخریم باوجود اینکه در داخل پلاستیک بسته بندی میشه خشک میشه و غیر قابل استفاده و دارای کناره های ضخیم و غیر قابل خوردن چرا رسیدگی نمیشه برای نمونه به لواشی واقع در کوی کوثر کوچه تختی روبروی کریمخانی مراجعه شود .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار