کد خبر: ۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۴ 18 February 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم, نخستین همایش «وقف و اقتصاد» با حضور مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بعدازظهر امروز در شیراز برگزار شد.

نادر ریاحی، مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در این همایش با بیان اینکه علوم اجتماعی بر علم اقتصاد تأثیرگذارند اظهار داشت: کانون توجه دانش اقتصاد بر چگونگی تعامل عوامل اقتصادی جامعه و مسائل خانوادگی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: بر‌اساس آمار تقریبی سرقفلی‌های مستأجران موقوفات با در نظر گرفتن ارزش آن‌ها 50 تا 60 میلیارد دلار است که به‌عنوان سرمایه‌های اوقاف محسوب می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه درآمد موقوفات نسبت به ارزش سرمایه‌ای آن‌ها اندک است، عنوان کرد: بر اساس ماده 177 برنامه پنجم توسعه باید اطلاعات تمام موقوفات کشور در سامانه موقوفات ثبت و برای تبدیل موقوفات انتفاعی به موقوفات منفعتی تلاش کرد.

مشاور سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه بخشی از موقوفات مانند باغ‌ها، زمین‌ها و غیره که واقف آن را وقف کرده تا متولی و اوقاف درآمد آن را وصول کرده و صرف مسجد، منبر، قرآن و غیره کند منفعتی هستند، بیان کرد: در کشور ما یک‌میلیون و 400 هزار رقبه وجود دارد که از این تعداد 200 هزار رقبه متعلق به استان فارس است.

ریاحی با بیان اینکه اراضی وقفی در تقسیم‌بندی کارشناسی به 11 گروه تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: تمام مسئولان اوقاف باید برای هزینه‌کردن درآمد موقوفات در راستای نیت واقف تلاش کنند و در زمینه وصول موقوفات باید حقوق موقوفات و مردم رعایت شود و در نهایت منجر به ایجاد ارزش افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه باید ارزش اقتصادی و میزان درآمد موقوفاتی که مدیریت و نظارت بر آن بر عهده ماست به‌طور کامل مشخص شود، افزود: اجرای از طرح برون‌سپاری و استفاده از افراد معتمد و علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه می‌تواند راهگشا باشد و بر اقتصاد کشور نیز تأثیر گذارد.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بر اجرای طرح برونسپاری و استفاده از تخصص‌های متعهد و نهادینه کردن آن‌ها در راستای احیای حقوق موقوفات و افزایش درآمد آنها تأکید کرد و گفت: تعامل با هیئت‌امنا، بازبینی در روابط مالک و مستأجر، مشارکت در احیای موقوفات و تبدیل احسن و نکات اقتصادی در وقف‌نامه‌های جدید به متولیان این حوزه پیشنهاد می‌شود.

ریاحی با بیان اینکه نگاه اقتصادی به سرمایه‌های موقوفات نگاهی نو است، خاطرنشان کرد: با این نگرش و استفاده از تجربیات استادان دانشگاه نه‌تنها برای مردم و واقفان اعتمادسازی می‌شود بلکه زمینه هدایت سرمایه‌های اجتماعی در کنار سرمایه‌های اقتصادی فراهم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار