حتما تاکنون به این جمله برخورده اید یا در بسیاری محاورات عامیانه شنیده اید که به فردی می گویند "سرت سلامت" آیا می دانید سرسلامتی برای چیست؟سر مرکز ثقل وفرماندهی انسان است جمجمه محتوی مغز ،یعنی مرکز فرماندهی اعضا وجوارح انسان را درخود جای داده است وبا ضربه ای به آن دچارشکستگی ،خونریزی ونهایتا مرگ مغزی وپایان حیات اومی شود
کد خبر: ۵۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲ 06 July 2015
به گزارش تایناک ایلام،حتما تاکنون به این جمله برخورده اید یا در بسیاری محاورات عامیانه شنیده اید که به فردی می گویند "سرت سلامت"! آیا می دانید سرسلامتی برای چیست؟سر مرکز ثقل وفرماندهی انسان  است. جمجمه  محتوی مغز ،یعنی مرکز فرماندهی اعضا وجوارح انسان را درخود جای داده است وبا ضربه ای به آن دچارشکستگی ،خونریزی ونهایتا مرگ مغزی وپایان حیات اومی شود.
واصطلاح "سرسلامتی" نیزبخاطر اهمیتی است که از دوران گذشته برای سر انسان یا همان جمجمه ومحتویات آن قایل شده اند وسلامتی سر یعنی سلامتی انسان وتضمین تداوم بقای حیات او.
باگذشت زمان وپیشرفت علم وافزایش وسایل خصوصا در زمینه حمل ونقل شاهد افزایش  تصادفات ومرگ ومیرهای ناشی از ضربه به این عضو حیاتی انسان هستیم.موتورسیکلت یکی از وسایلی است که این روزها به عنوان بلای جان انسان تلقی ودرصد بالایی از مرگ ومیرهای ناشی از ضربه مغزی را به خود اختصاص داده است.
محدودیت های ترافیکی، گره های ترافیکی و با توجه به اینکه موتورسیکلت ها سوخت کمتری مصرف می کند و هزینه هایش کمتر است ، هر روز شاهد افزایش تعداد این وسایل نقلیه در شهر هستیم.آمارها نشان می دهد بیشترین کشته شدگان در شهرهای بزرگی چون تهران مربوط به موتور سیکلت سواران و عابرین پیاده است .
متاسفانه شفاف نبودن قانون و عدم استمرارنظارت بر اجرای قانون از طرف پلیس در موتور سیکلت سواران از مسائلی است که هر روزه بر تعدا کشته شدگان و مصدومیت های ناشی از آن افزوده شود دمسئله موتور سیکلت سواران و سوانح رانندگی در دنیا به عنوان یکی از مسائل جدی خطرناک و تهدید جان انسانها به شمار می رود.
از بین یک میلیون و دویست و چهل هزار نفری  که دردنیا در طی یک  سال به دلیل سوانح ترافیکی کشته می شوند بیست و سه درصد آن مربوط به موتور سواران است  یعنی در حدود سالی دویست وهشتاد تا دویست و نود هزار مرگ  دربین  راکبین  موتور سیکلت سوار رخ می دهد  که ازاین  تعداد کشته ها سهم کشورهای کم درآمد و متوسط  از کشورهای توسعه یافته به مراتب بیشتر است.
از نظر مناطق شش گانه سازمان بهداشت جهانی بیشترین مرگها در جنوب شرقی آسیا اتفاق می افتد. کشورهایی هم چون ویتنام ،تایلند ،مالزی و ...که موتور سیکت سواری در آنها رایج تر است از آمار مرگ و میر و مصدویمت های بیشتری برخوردارند  همچنین در برخی از کشورهای جنوب شرقی اسیا  بیش از شصت هفتاد درصد مرگ و میر سوانح رانندگی به موتور سواران اختصاص دارد و سهم ایران در این بین 23درصد است در حالی که آمار کشته شدگان ساونح موتور سیکلت در اروپا 12 درصد است.
استان ایلام نیز یکی از استانهایی است که این سالها شاهد رشد استفاده ازموتورسیکلت درآن خصوصا دربین جوانان ونوجوانان هستیم ،متاسفانه فرهنگ استفاده از موتورسیکلت وعدم استفاده ازکلاه ایمنی برای راکبین آنها دراین استا ن هنوز به خوبی رشد نکرده و شاهد افزایش مرگ ومیر های ناشی از تصادف موتورسیکلت درسطح استان هستیم.
سرهنگ خادم، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام دراین زمینه گفت:  موتور سیکلت،وسیله ای است که در تصادفات از ایمنی بسیار کمی برخوردار است وباید به منظور رانندگی با این نوع وسیله ی نقلیه،خود را به وسایل ایمنی بخش بخصوص کلاه ایمنی مجهز نمایند.

کلاه ایمنی صدفی است برای محافظت از مروارید جان شماست و ساده ترین راه برای کاهش خطرات تهدیدکننده جان موتورسواران استفاده از کلاه ایمنی برای محافظت سر او در برابر ضربات ناشی از تصادفات است.

با توجه به اینکه سر انسان در تصادفات بیشترین احتمال آسیب دیدگی را دارد، بنابراین محافظت از آن در برابر بارهای ضربه ای دارای اهمیت فراوانی است زیرا شواهد و آمار ها حاکی از آن است که مهمترین عامل مرگ و میر در تصادفات جاده ای ضربه وارده  به سر بوده و موارد بسیاری بخاطر این مورد مشاهده شده است .

راهنمایی ورانندگی استان ایلام  بر اساس وظیفه و رسالتی که بر عهده دارد وبرابرطرحهای اجرایی پیش بینی شده،به منظور کاهش تلفات وخسارات ناشی از تصادفات،به طور پیوسته وقاطعانه با موتور سیکلت سوارانی که فاقد کلاه ایمنی باشند،برخورد قانونی به عمل می آورد.

در راستای ارتقاء سطح دانش و آگاهی موتور سیکلت سواران افراد جامعه پیرامون قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ ترافیک و همچنین آشنایی موتور سیکلت سواران با قوانین جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی ، مفادآیین نامه مرتبط با موتور سیکلت و تخلفات مربوط به آنها، کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی از ابتدای سال همانند سال های گذشته برنامه آموزش حضوری و همگانی را  ویژه موتور سواران در دستور کار خود دارند.

انشااله با افزایش سطح آگاهیها مردم خصوصا قشرجوان ونوجوان ونهادینه شدن فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی برای راکبین موتورسیکلت شاهد تنزل رشد تصادفات ومرگ ومیرهای ناشی ازضربه مغزی وافزایش "سرسلامتی" برای هم استانی هایمان باشیم

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
خدمات دهی بهزیستی ایلام به 720 زائر حسینی از سراسر کشور
کارشناس رفاه اداره کل بهزیستی استان ایلام گفت: از ابتدای ماه محرم تاکنون این سازمان به 720زائر اربعین حسینی از کارکنان ادارات بهزیستی سراسر کشور خدمات دهی انجام داده است.
خداداد عبدالهی روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: خدمات دهی به این افراد که بصورت شبانه روزی انجام شده شامل اسکان در خوابگاه های مهران، صالح آباد و ایلام و همچنین پارکینگ خودرو این زائران به تعداد 120 دستگاه بوده است.
وی ادامه داد: بیشترین پذیرش زائر در این استان مربوط به استان تهران و کمترین نیز از استان مرکزی بوده است.
وی اظهار کرد: خوشبختانه در این مدت با وجود افزایش چشمگیر متقاضیان برای عزیمت به عتبات عالیات از طریق مرز مهران تمامی زائرانی که از ادارات بهزیستی سراسر کشور درخواست خوابگاه برای اسکان یا پارکینگ خودرو در شهرستان مهران یا ایلام داشته اند خدمات دهی لازم انجام گرفته است.
عبداللهی از همراهی و تعامل مدیر کل، معاون پشتیبانی، رئیس اداره نیروی انسانی و رئیس بهزیستی و همکاران شهرستان مهران برای اسکان و پذیرایی از زائران عتبات عالیات تقدیر کرد.
پایان/
منبع خبر:
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار