گزارشی از وضعیت مالی بیمارستان های خصوصی در یزد؛
استان یزد از دیرباز به در عرصه پزشکی و طبابت شهره بوده و از صد سال پیش تاکنون وجود بیمارستان در یزد ثابت شده است. در حوالی سالهای 1277 خورشیدی دواخانه ای کوچک در یزد توسط تعدادی جامعه مبلغين مسيحي ساخته شده بود. چندی بعد دكتر وايت و همسرش ( که از اتباع انگلیسی در ایران بودند ) يك درمانگاه عمومي در فضاي باز داخل باغي تاسيس كردند و پس از آن به خانه اي اجاره اي نقل مكان نمودند.
کد خبر: ۶۰۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵ 05 May 2018

انگلیسی های بیمارستان ساز در یزد
به گزارش «تابناک یزد»، اندكي پس از ورود «دكتر وايت» به يزد، بازرگاني زرتشتي به نام «گودرز مهربان» يك كاروانسراي بزرگ و زيبا را با تمام متعلقاتش از جمله منزلي در مجاورت آن براي احداث ساختمان بيمارستان مردان اهدا نمود. ساختمان خاص اين منزلگاه موقتي كاروان ها به نحوي شگفت با استفاده اي كه بيمارستان از آن مي خواست بكند متناسب از آب در آمد. حياط اصلي مركزي كه زماني جاي خران و اسبان و قاطران و شتران بود مبدل به باغ زيبايي شد و حجره هاي قديمي ساربانان و چارواداران و مكاري ها به اطاق ها و بخش هاي استراحت و درمان و ساير اقدامات خيرخواهانه بيمارستاني تبديل شد.
زرتشتيان 200 پوند و مسلمانان نيز مبالغي براي احداث اين بيمارستان پرداختند. مريض خانه انگليسي ها در يزد كه پس از واحد «كرمان» و پيش از واحد «شيراز» آغاز به كار كرد، همانند بيمارستان هاي اين دو شهر به نام «بيمارستان مرسلين انگليس» ناميده شد. ميسيونر هاي مسيحي، يك سال بعد، بيمارستاني جديد براي زنان و زايمان در يزد تاسيس كردند.
در ابتدا، بيمارستان مردان يك پزشك تمام وقت و سه دستيار ارمني داشت و بيمارستان زنان كه كوچك تر بود توسط يك بانوي پزشك اداره مي شد كه از سال1280 دو دستيار ارمني آموزش ديده در «بيمارستان جلفاي اصفهان» به ياري وي شتافتند.
هر دو بيمارستان داراي بخش هاي ضد عفوني شده مناسب با تخت هاي خوب، درمانگاه و اطاق تشريح بود. در ضمن در بيمارستان مردان، يك اطاق تاريك خانه هم براي جراحي و درمان بيماري آب مرواريد كه در يزد شايع بود اختصاص داشت.
از اواسط سال 1283 خورشیدی ديگر مردم ارزش كار هاي درماني انگليسي ها را فهميده بودند. در آن زمان افزون بر يك بيمارستان مردان با درمانگاه به مديريت آقاي دكتر هنري وايت و يك بيمارستان زنان با درمانگاه به مديريت خانم دكتر السي تايلور در شهر، دو دوا خانه هم در روستا هاي دور داير شده بود و اینچنین صنعت پزشکی به استان یزد رسید و اینک بیش از صد سال از آن روزها می گذرد.
هم اکنون بالغ بر بیست بیمارستان بزرگ دولتی و خصوصی در استان فعال است و تعداد بسیار زیادی درمانگاه دولتی و خصوصی نیز به مردم خدمات میدهند که بخشی از آنها شبانه روزی هستند.
صنعت پزشکی از گذشته های دور در یزد بر شانه بخش خصوصی بوده و تجربیات ارزشمند و چهره های فاخر و ماندگاری همچون دکتر مجیبیان و مرتاض و ... را در تاریخ یزد به یادگار گذاشته است.

این روزهای صنعت پزشکی در یزد
اما گویی این روزها حال بیمارستان های یزد خوب نیست وخود به سان بیماری هستند که با کپسول اکسیژن روزگار سپری میکند و به شوک بزرگی برای ادامه حیاتشان نیاز دارند.
ماجرا از این قرار است که به دلیل اجرای طرح تحول سلامت و هزینه های بسیار زیاد آن، شرکت های بیمه با کمبود پول مواجه شده و به همین دلیل فاکتورهای ارسالی بیمارستان ها را پرداخت نکردند.
بدهی های بیمارستان ها از یک ماه تاخیر به یکسال رسیده است و گفته می شود برخی بیمارستان ها هنوز درحال نقدکردن طلب های در سال قبل هستند.
مبالغ این طلب ها در هر بیمارستانی در یزد تا ده ها میلیاردتومان رسیده است و این طلب سنگین تاثیر بسزایی بر عملکرد بیمارستان ها در حوزه مدیریت شده اند.
خبرهایی از احتمال تعطیلی بخش یا بخش هایی از برخی بیمارستانها تا تعطیلی کامل بیمارستان دست به دست شده است و حتی برخی از این مراکز درمانی را مجبور به تعدیل نیرو و پرسنل خود کرده است.
مدیر یکی از بیمارستان های خصوصی در یزد در گفتگو با خبرنگار پرگار با تایید بحران مالی بیمارستانها گفت: مشکل طلب های وصول نشده بیمارستان ها از بیمه ها، در کل کشور هست و جالب آنکه حتی بیمارستان های دولتی هم چنین مشکلی دارند اما چون آنها حقوق پرسنلشان از ردیف های دیگر بودجه دولتی تامین می شوند هنوز مثل بخش خصوصی دچار چالش جدی نشده اند.
وی با اعلام اینکه انتشار اسم من ممکن است تبعاتی برای مجموعه ما داشته باشد و خواست نامش منتشر نشود، گفت:این بدهی ها به شدت بر مدیریت بیمارستانها تاثیرگذاشته است. بیمارستان برای مدیریت به گردش مالی نیاز دارد تا بتواند خدمات مناسب به بیمارش بدهد، هزینه حقوق و پزشکان را پوشش دهد، تجهیزات و امکانات تهیه کند، سیستم هایش به روز و دستگاه ها مدرن باشند.


تعطیلی بیمارستان ها نزدیک است؟
این مدیر بیمارستان بخش خصوصی و موفق در یزد در پاسخ به این سوال که ماجرای ورشکستگی بیمارستا نها تا چه حد واقعیت دارد، گفت: اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند این اتفاق نامبارک می افتد.هرچند بیمارستان ها یک مرکز خدمات عام هستند ودر بنگاه اقتصادی هستند و باید درآمد و هزینه آنها باهم سازگار باشد اگر این رابطه بلنگد، بی شک دچار مشکلات می شوند.
وی در خصوص اینکه بیمارستان های یزد اکنون در چه مرحله ای هستند، گفت: بیمارستان های خصوصی یزد هرکدام داستان خودشان دارند اما درد مشترک آنها طلب های وصول نشده است. نمیتوان گفت که تا چه زمانی ورشکستگی اتفاق می افتد چرا باید آیتم های مختلفی مثل نحوه مدیریت بیمارستان، تعداد تخت و تخت های خالی، بحث پزشکان و پرسنل و ده ها شاخص دیگر را بررسی کرد اما همه در یک نکته مشترک هستند که خدای ناکرده اگر روند موجود ادامه داشته باشد ناگزیر هستند در مرحله اول بخش های مختلف بیمارستان را تعطیل کنند و این مسئله یعنی تعدیل پرسنل و پزشک و از همه مهمتر حذف ارائه خدمات به مردم بیمار و که به نظر من به زودی خبرهایی در این خصوص خواهید شنید.
وی در پایان گفت در مرحله بعد هم متاسفانه تعطیلی بیمارستان هاست که یک ضربه محکم به وجهه استان یزد در حوزه پزشکی است و امیدوارم مسئولان امر در این مسئله همت لازم را داشته باشند.
اگرچه صد سال قبل دکتر وایت انگلیسی با کمک های خیریه مردم یزد توانست صنعت پزشکی را در استان پایه گذاری کند اما امروز به مدیریت صحیح در حوزه دولت نیاز است تا راه سنگلاخ پیش روی صنعت استراتژیک و البته پردرآمد پزشکی جان تازه ای بگیرد تا هر روز خبر اخراج پرسنل این بیمارستان و مهاجرت فلان پزشک حاذقی را نشنویم.

 

 

//پرگار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار