رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: ۲ هزار و ۶۲۴ دانش‌آموز در استان همدان در ۶۱ مدرسه استثنایی تحصیل می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶ 18 February 2015

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: ۲ هزار و ۶۲۴ دانش‌آموز در استان همدان در ۶۱ مدرسه استثنایی تحصیل می‌کنند.

به گزارش تسنیم پروین قربانیان  در شورای آموزش و پرورش استان همدان اظهار داشت: اداره آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه شامل دانش‌آموزان دارای اختلال شنوایی، بینایی، جسمی و حرکتی، یادگیری، مشکلات ویژه و چند معلولیتی را زیر پوشش دارد و خدمات اجرای سنجش آمادگی تحصیلی برای ورود به مدرسه را ارائه می‌دهد.

وی افزود: تعیین جایگاه آموزشی، خدمات مشاوره‌ای، توانبخشی، سنجش شنوایی، انجام آموزش‌های هوشی برای دانش‌آموزانی که قصد جهش تحصیلی دارند، هدایت و راهنمایی والدین از دیگر خدماتی است که به دانش‌آموزان مشکل‌دار در یادگیری و غیره از سوی آموزش و پرورش استثنایی ارائه می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان تصریح کرد: ۶ ۱ مدرسه استثنایی از بدو تحصیل تا مقطع متوسطه دوم در استان همدان وجود دارد که از این تعداد ۳۸ مدرسه مستقل و ۱۱ مدرسه ضمیمه‌دار در کنار مدارس عادی و ۱۲ مدرسه مختص اختلالات فعال هستند.

وی با بیان اینکه ۱۶۹ کلاس به صورت تک پایه برقرار است، گفت: در مدارس آموزش و پرورش استثنایی تعداد یک‌هزار و ۴۷۹ نفر دانش‌آموزان در گروه خاص تحصیل می‌کنند و ۹۳۰ نفر دارای اختلالات یادگیری هفته‌ای ۲ ساعت به مدارس برای دریافت آموزش مراجعه میکنند.

قربانیان با شاراه به اینکه ۲۱۵ نفر از دانش‌اموزان نیز دارای نیازهای ویژه هستند و توانایی تحصیل در مدارس عادی را دارند، افزود: در مجموع ۲ هزار و ۶۲۴ دانش‌آموز در استان همدان در ۶۱ مدرسه استثنایی تحصیل می‌کنند و توسط ۶۳۵ مربی آموزش‌های لازم را دریافت میکنند.

وی عمدهترین مشکلات آموزش و پرورش استثنایی همدان را سرویس ایاب و ذهاب برشمرد و گفت: تعداد مدارس آموزش و پرورش استثنایی محدود و پراکنده است و بر این اساس بیشتر این دانش‌آموزان از شهرها و روستاهای تابعه حضور مییابند بر این اساس به سبب عدم توانایی رفت و آمد باید سرویس ایاب و ذهاب داشته باشند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان بیان کرد: اعتباری که در اختیار این مدارس قرار دارد ناچیز و کفاف هزینهها را نمیدهد در این راستا هزینه سرویس مدرسه دانش‌آموزان استثنایی از والدین دریافت می‌شود که این امر سبب ترک تحصیلی دانش‌آموزان روستاهای دور افتاده شده است.

وی عنوان کرد: ماهانه ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی هزینه می‌شود که نیاز ما ۸۰ میلیون تومان اعتبار است در این راستا لازم است شهرداری این خدمات را به صورت رایگان ارائه دهد.

قربانیان افزود: کمبود نیروهای توانبخشی، اعتبارات و تجهیزات در این اداره و ناچیز بودن سرانه دانش‌‌آموزان استثنایی از دیگر مشکلات آموزش و پرورش استثنایی در استان همدان استچرا که در کارگاه‌های دوره متوسطه، حرفهای را دانش‌اموزان کم توان ذهنی باید چندین بار تمرین کنند تا مدنظر هنرآموز برآورده شود بر این اساس باید سرانه دانش‌آموزان استثنایی باید بیشتر از عادی باشد.

وی کمبود فضاهای آموزشی و چرخشی بودن مدارس را از دیگر مشکلات اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان برشمرد و گفت: پنج پروژه در حال ساخت داریم که پروژه مربوط به شهرستان اسدآباد آماده بهره‌برداری است اما پروژه شهر همدان با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی بلاتکلیف است و برای تکمیل ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است تا برای سالتحصیلی آینده به بهره‌برداری برسد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان بیان کرد: پروژه ورزشی ملایر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروزه امید تویسرکان از سال ۷۸ رها شده و همچنین پروژه اردوگاه امیرالمؤمنین غرب کشور که ویژه دانش‌آموزان استثنایی است به سبب کمبود اعتبار نتوانسته است ۱۵۵ میلیون تومان عوارض شهرداری را پرداخت کند و نیازمند بخشودگی است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار