مدیر فنی مهندسی شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس از آغاز عملیات بازگشایی مسیر انتقال آب خلیج فارس به استان‌هاي يزد و کرمان از مهرماه امسال خبر داد.
کد خبر: ۶۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴ 12 July 2015
به گزارش تابناک یزد"حسن قاسمعلی زاده" در خصوص زمان اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس تصريح كرد: مسیر انتقال آب خلیج فارس در سه فاز نهایی شده است و عملیات اجرایی بازگشایی مسیر انتقال از مهرماه سال جاری آغاز خواهد شد.

" محمود نوریان" مدير عامل شركت معدني و صنعتي چادرملو استان يزد نيز به عنوان يكي از مشاركت‌كنندگان اجراي اين طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، اظهار كرد: مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درطرح انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی ایران یکی از اهداف این شرکت در راستای تحقق محور توسعه پایدار در اقتصاد کلان کشور و منطقه است .

وي در اين رابطه تصريح كرد: ايران به دليل واقع شدن در منطقه خشک و نيمه خشک، با كمبود آب به ويژه در مناطق مرکزی مواجه است و از طرفي، بخش مهمي از ذخاير مواد معدنی، نظير معادن سنگ آهن و مس در استان های كرمان و يزد واقع شده‌اند که برای توسعه کشور نیازمند بهره‌برداری از این معادن هستیم.

نوريان با اشاره به لزوم رعایت یکسری اصول زیست محیطی و نیز زیرساختارهای اقتصادی براي بهره برداری از معادن و ذخایر موجود، خاطرنشان کرد: اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی یکی از این طرح‌هاي عظیم در سطح ملی است که در شرایط فعلی می‌تواند راهگشای بخشی از مشکلات ناشی از بحران آب در این مناطق باشد .

وی افزود: با توجه به ظرفیت بسيار بالاي استان یزد، علاوه بر معادن در دست بهره‌برداري، سرمايه‌گذاري عظيمي هم براي طرح‌هاي بزرگ توسعه معادن و صنايع فرآوري معدني در حال انجام است.

اين فعال اقتصادي ادامه داد: بدون تردید اين سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم، اين منطقه را از نظر توسعه اقتصاد غير نفتي، ايجاد اشتغال پايدار و افزايش ظرفیت‌های اقتصادی بسیار حائز اهميت کرده است، اما بر اساس مطالعات انجام شده و شرایط  مشهود، استان  یزد به دليل بروز خشكسالي‌ها و افزايش تقاضا در بخش‌هاي شرب و كشاورزي و صنعت  با  كمبود منابع آب مواجه است، بنابراین برای رفع نیازهای آبی این محدوده، استفاده از آب خليج فارس به ‌عنوان يكي از منابع تامين آب مطمئن و پايدار برای ساکنان استان و صنايع و معادن اجتناب‌ناپذیر است.

نوریان افزود: با بهره‌برداری از این طرح عظیم، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو  25 میلیون متر مکعب و یا به میزان  20 درصد از توان تولید آب را به خود اختصاص خواهد داد که با ایجاد تاسیسات آب شیرین‌کن بخشی از نیاز آب شرب ساکنین استان نیز تامین خواهد شد.

وي با بیان این که کار مطالعاتی این طرح از سال 1393 آغاز شده است، افزود: تاسیسات شیرین‌سازی فاز نخست آب شیرین‌کن شامل واحد آبگیری از دریا به ظرفیت 4.8 میلیون مترمکعب در روز جهت تامین آب خام مورد نیاز فازهای یک و دو و توسعه‌ای آتی واحد آب شیرین‌کن به روش Ro به ظرفیت 295 هزار مترمکعب در روز و همچنین روش MEDبه ظرفیت 90 هزار متر مکعب در روز، ساخته خواهد شد.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطرنشان کرد: هزینه‌های اجرایی طرح، تاسیس آبگیر و شیرین‌سازی فاز اول 640 میلیارد ریال هزینه دارد که طبق برنامه در مدت زمان سه سال اجرایی خواهد شد.

این مدیر صنعتی افزود: قطعه اول این طرح 12 هزار میلیارد ریال هزینه دارد که باید در مدت چهار سال، قطعه دوم با هزینه چهار هزار میلیارد ریال در چهار سال و قطعه سوم با چهار هزار و 500 میلیارد ریال در چهار سال ساخته خواهد شد.

وی زمان اجرای کل طرح عظیم انتقال آب به مرکز کشور را با توجه به اجرای همزمان طرح، مدت اجرای فاز اول آب‌شیرین‌کن به همراه اجرای قطعات یک تا سه خط انتقال آب، را معادل چهار سال براساس برآورد اولیه کارشناسان عنوان کرد.

نوریان با اشاره به این که براي طرح انتقال فاضلاب شهر اردکان به مجتمع گندله‌سازی نيز بالغ بر يك‌هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است، گفت: اين  شرکت با هدف مصرف بهینه و حفظ منابع آب در محدوده شهرستان اردکان، طرح ساخت تاسیسات و شبکه جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهر اردکان را از بهمن 92 آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود درصورت همکاری مسئولان و شهروندان اردکاني در نیمه دوم امسال به اتمام برسد.

وي یادآور شد: با بهره‌برداری از این طرح در شهرستان اردکان، علاوه بر تامین نیاز صنایع از پساب‌های خانگی و عدم استفاده مستقیم از سفره‌های آب زیرزمینی، بخش مازاد آب تصفیه شده برای سایر مصارف شهری و روستایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وي اذعان كرد: مهمترین تاثیر اجرای این طرح، پیشگیری از آلودگی سفره‌های آب زیر زمینی به دلیل انتقال و رسوخ آلاینده‌های زیست محیطی از طریق چاه‌های فاضلاب خانگی  است .

نوریان در پايان نيز با اشاره به آمار منتشره از سوی متولیان امور آب در وزارت نیرو، گفت: سالا‌نه در كشور 95 ميليارد متر مكعب آب مصرف مي‌شود كه 92 درصد آن در بخش كشاورزي، 6 درصد در بخش عمومی و شرب و تنها دو درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود بنابراین بهتر است بجای انتقادهای یک سویه و غیر کارشناسانه، نظر افکار عمومی و شهروندان را در جهت مصرف صحیح آب چه در بخش کشاورزی و چه بخش خانگی جلب کنیم نه تحریک آنها علیه صنایع مولد که هر کدام سهم قابل توجهی در اقتصاد و معیشت خانواده‌ها و رونق کسب و کار در منطقه دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار