کد خبر: ۶۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷ 13 July 2015
همزمان با سخنان صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان مبنی بر پایان مذاکرات و اعلام آسوشتدپرس مبنی بر اعلام توافق در روز دوشنبه معاونان وزیرامور خارجه با وندی شرمن همتای امریکایی خود تشکیل جلسه داده اند و ممکن است پس از این جلسه، با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد مذاکره شوند.

علاوه بر جلساتی که در دو سوی کوبورگ در جریان است، رفت و امدها به این هتل هم رو به فزونی گذاشته ؛ یوکیا امانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دقایقی پیش وارد هتل کوبورگ شد و قرار است با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت و گو کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در راه است تا به مذاکره کنندگان در کوبورگ بپیوندد. ساعتی پیش فابیوس به کوبورگ امده بود.

طرفین مذاکره کننده امیدوارند پیش از پایان تمدید سه روزه اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو یعنی قبل از 13 جولای به توافق برسند.

رییس جمهور:  خوشحالم

رییس جمهور کشورمان هم امشب با قدردانی از تلاش های خستگی ناپذیر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در دو سال گذشته اظهارداشت: هر زمان که با مذاکره کنندگان صحبت می کنم خستگی از صدای دیپلمات های کشورمان به وضوح نمایان است اما آنان با اقتدار ایستاده اند.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه دولت، مردم و مذاکره کنندگان هسته ای، وظیفه خود را در خصوص این مذاکرات به خوبی انجام داده اند.

رییس جمهوری با قدردانی از حمایت های مردمی و مقام معظم رهبری در پیمودن راه بسیار طولانی مذاکرات هسته ای، گفت: در حال حاضر به قله بسیار نزدیک هستیم ولی هنوز قدم هایی تا رسیدن به این قله فاصله داریم، ان شاء الله به حول و قوه الهی مذاکره کنندگان ایرانی در این مصاف سخت و پیچیده، پیروز خواهند بود.

آخرین خبر

از آخرین خبرها و اظهارات مقامات دو طرف این طور می‌توان نتیجه گرفت که توافق به دست آمده و صرفا اقداماتی برای آماده سازی اعلام توافق از جمله تکمیل و مرور کامل توافق، ترجمه آن به زبان های مختلف هر یک از کشورها، بازبینی های نهایی باقی مانده است که با توجه به حجم بالای تعداد صفحات آن این هماهنگی ها نیاز به زمانی بیشتر از امشب دارد.

در عین حال پایتخت های دو طرف در حال آماده باش برای اعلام توافق و اقداماتی در ارایه توضیح به افکار عمومی خود هستند. در این چارچوب باید منتظر فکت شیت ها و جمع بندی هایی باشیم که به ویژه آمریکایی ها نشان داده اند بیشتر از متن توافق برای توجیه افکار عمومی خود به فکت شیت وابسته اند.

خبرنگاران و تحلیل گران حاضر در محل مذاکرات به این مساله اشاره دارند که اکنون بیش تر از متن توافق مهم آن است که مقامات این کشورها به مردم خود چه خواهند گفت.

آخرین جمله ظریف در بالکن هتل کوبورگ

ظریف در پاسخ به سئوالات خبرنگاران ایرانی مبنی بر اینکه چه زمانی به ایران بازمی گردیم، گفت: فردا کار داریم. وی افزود: تمدیدی در کار نیست، کار را امیدوارم تمام کنیم.

«موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در اظهاراتی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشته است: «غرب آماده امضای توافق پر از سازش بی سابقه با ایران است».

سخنان مهم صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «تقریباً در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفاً در حال مرور نوشته‌ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم. مطمئن باشید نمایندگان شما در این مذاکرات نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا هیچ تصمیمی اتخاذ نشود که موجب توقف یا حتی کُند شدن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شود.»

وی افزود: «وقتی وارد مذاکره می‌شویم طبیعی است که یکی از مبانی مذاکره، داد و ستد است. ایران نیز یک سری محدودیت‌هایی را پذیرفت اما تلاش هیأت ایرانی این بود که محدودیت‌های شکل گرفته نه تنها هیچ تأثیری بر نشاط هسته‌ای کشورمان نداشته باشد و حرکت صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان را کُند نکند بلکه در بخشی از زمینه‌های واقعی هسته‌ای شتاب بیشتری خواهیم داشت.»

صالحی با بیان اینکه "جنبه‌های کاربردی صنعت هسته‌ای در بخش های مختلف صنعتی،سلامت، کشاورزی و تولید برق و آب شیرین و نیز جنبه‌های تجاری و اقتصادی آن افزایش می‌یابد"، اضافه کرد: «در امور نیروگاهی و ساخت سوخت، وارد جنبه‌های تجاری و اقتصادی می شویم، به گونه‌ای که هزینه فایده آن را در نظر می‌گیریم.»

صالحی با بیان اینکه بحث‌های فنی تمام شده است، تاکید کرد: «زمینه‌های انتقال تجارب دیگران بخصوص در ابعاد تجاری‌سازی صنعت هسته‌ای در بُعد نیروگاهی و ساخت سوخت در مذاکرات لحاظ شده است و بنا داریم که تولیدات استراتژیک خود را همچون «اورانیوم غنی شده» و «آب سنگین» را بفروشیم، یعنی عملا وارد مجموعه کشورهایی می‌شویم که در نظام بین‌الملل می‌توانند از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای خود در جهت تجاری‌سازی استفاده کنند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تصریح کرد: «دستاورد بزرگ دیگری که در این مذاکرات به دست آمد این است که برای بازطراحی، یک گروه کاری تشکیل می‌شود که صاحب اصلی و مدیر پروژه جمهوری اسلامی ایران است ولی این کمیته کاری بین‌المللی نیز تشکیل خواهد شد که مدیریت اصلی آن با چین است ولی کشورهای 1+5 از جمله ایالات متحده آمریکا می‌تواند در آن مشارکت کند و حتی کشورهایی غیر از اعضای 1+5 نیز می‌توانند در صورت تایید ایران، درون این کمیته فنی وارد شوند.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی کار ایران با این کمیته گفت: «جمهوری اسلامی ایران با این کمیته قرارداد الزام‌آور برای بازطراحی منعقد می‌کند. به دلیل اینکه پس از ژنو 3 فعالیت‌های ما در نیروگاه اراک کمتر شد، برای جبران این عقب‌ماندگی همکاری با کشورهای دارای فن‌آوری هسته‌ای را سرعت می‌بخشیم.»

رئیس فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان دستاور مهم دیگر مذاکرات هسته‌ای در وین را موضوع آزمایشات پسا تشعشعات (PIE) دانست و افزود: «آزمایشات پسا تشعشعات اقدام بسیار مهمی است.»

صالحی درباره این آزمایشات توضیح داد: «زمانی که سوخت رآکتور را می‌سازیم به دلیل حساسیت ویژه، اگر برخی مسائل پیش‌بینی نشود ممکن است سوخت نشتی بدهد و باعث حوادث ناگواری شود، لذا سوخت باید با حساسیت‌های زیادی تولید شود و امکان انواع آزمایشات وجود داشته باشد که آزمایشات پسا تشعشعات یکی از این آزمایش‌های مهم است.»

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «هنگامی که امکان ساخت سوخت از طریق کمیته فنی برای ما فراهم بشود در تولید سوخت رآکتور اراک بسیار جلو می‌افتیم و با اطمینان خاطر سوختی را تولید می‌کنیم که همه جنبه‌های ایمنی‌اش رعایت شود.»

رئیس فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به اینکه "خوشبختانه تیم مذاکره‌کننده در وین به صورت فشرده مذاکرات را به گونه‌ای به سرانجام رساند که همه مسائل فنی پایان یافته است"، گفت: «تقریبا در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفا در حال مرور نوشته‌ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم.»

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به ملت ایران پیام داد که «مطمئن باشید نمایندگان شما در این مذاکرات نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا هیچ تصمیمی اتخاذ نشود که موجب توقف یا حتی کُند شدن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شود.»


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار