وزیر امور خارجه آمریکا گفت، دولت واشنگتن تاکید دارد که عربستان محدودیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم را همانند سایر کشورهای خاورمیانه پذیرفته است.
کد خبر: ۶۱۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲ 25 May 2018

به گزارش تابناک : مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است اگر عربستان به دنبال همکاری در زمینه انرژی ایجاد شده از انرژی اتمی و بخش تجاری در این زمینه است و می‌خواهد با کمپانی‌های آمریکایی همکاری داشته باشد نباید به غنی سازی اورانیوم دست بزند.

وی ادامه داد: عربستان گفته است که به دنبال برنامه صلح آمیز انرژی اتمی است و ما به آنها گفتیم که از آنها توافق بخش ۱۲۳ را می‌خواهیم که براساس آن نباید غنی سازی اورانیوم صورت گیرد.

اظهارنظرهای وزیر امور خارجه آمریکا در جریان جلسه استماع در مقابل کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطرح شده است.

پامپئو در پاسخ به سوالی از سوی رند پل، سناتور آمریکایی درباره اینکه دولت آمریکا چگونه می‌تواند بر یک معیار با ایران و سایر کشورهای خاورمیانه تاکید داشته باشد، گفت: ما دقیقا به سعودی‌ها آنچه را گفتیم که از ایرانی‌ها خواسته‌ایم.

این نخستین اظهارنظر دقیق آمریکا درباره سیاست همکاری اتمی با ریاض است که باعث اختلاف نظر در میان برخی از قانونگذاران آمریکایی، مقام‌های دولتی و کارشناسان منع تسلیحات شده است. عربستان اعلام کرده که به دنبال ساخت دو راکتور اتمی برای به دست آوردن وجهه بین‌المللی است.

این درخواست از سوی دولت ریاض از سوی پنج گروه بین‌المللی شامل کنسرسیومی تحت امر کمپانی وستینگهاوس که هم اکنون با ورشکستگی روبروست و کمپانی "بچل" در حال بررسی است و دولت عربستان گفته بود که یکی از آنها را تا پایان مارس سال جاری میلادی انتخاب می‌کند.

با این حال عربستان هنوز نیازمند مذاکره برای پذیرفتن توافق ۱۲۳ آمریکا مبنی بر عدم غنی سازی اورانیوم است.

این در حالی است که یکی از کمپانی‌های کره‌ جنوبی که از تکنولوژی‌های آمریکایی استفاده می‌کند در حال ساخت چهار راکتور در امارات است.

عربستان این مساله را مطرح کرده است که حق غنی سازی اورانیوم خود را دارد و به قوانین مربوط به توافق منع گسترش تسلیحات (NPT) پایبند است.

اما برخی از قانونگذاران آمریکایی نسبت به دستیابی عربستان به تجهیزات اتمی نگرانی خود را ابراز کرده‌اند به ویژه پس از آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با شبکه خبری سی‌بی‌اس اعلام کرد: عربستان به دنبال دستیابی به بمب اتمی نیست اما اگر ایران بمب اتمی خود را داشته باشد عربستان نیز به دنبال آن خواهد بود.

همچنین ۱۴ تن از کارشناسان منع گسترش تسلیحات در نامه‌ای به مقام‌های ارشد کمیته امور خارجه کنگره آمریکا نوشتند: ایالات متحده هرگز نباید وارد توافق همکاری اتمی با کشوری شود که علنا اعلام کرده تحت شرایط خاص به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است و این مساله نقض الزامات و تعهدات براساس NPT است.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار