رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب:به شعار هفته ملی مبارزه با دخانیات که «قلیان، سمی برای سلامت خانواده» انتخاب شده است.
کد خبر: ۶۱۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵ 30 May 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:حمیدرضا قاسم پور رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب، گفت: به دنبال بازرسی‌های کارشناسان سلامت محیط از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در نوبت‌های صبح و شب، ۳ واحد کافی شاپ متخلف در شیراز شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه کافی شاپ‌های متخلف، نسبت به اخطار‌های کتبی صادر شده در زمینه عرضه قلیان بی‌توجهی داشته اند، افزود: پس از تشکیل پرونده و ارجاع به مقام‌های قضایی، با حضور کارشناسان واحد سلامت محیط این مرکز بهداشت و با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی، کافی شاپ‌های متخلف تعطیل شد.

حمیدرضا قاسم پور با بیان اینکه کارشناسان واحد سلامت محیط مرکز بهداشت شهدای انقلاب در راستای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات طبق روال سال‌های گذشته، با جدیت بیشتر اقدام به بازدید از مراکز عرضه کننده قلیان می‌کنند، هشدار داد: در صورت بی اعتنایی متصدیان به اخطار‌های بازرسان بهداشت محیط، پرونده متخلف برای رسیدگی به دادسرا ارجاع می‌شود.

قاسم پور از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و عرضه قلیان، مراتب را برای رسیدگی به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

قلیان و مضرات آن
در مورد قلیان چند سوء تفاهم و اشتباه رایج در جامعه وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها می‌توانیم به اصلاح باور‌های غلط در خانواده و اطرافیان، کمک کنیم.

محمد مفتح کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کازرون با اشاره به شعار هفته ملی مبارزه با دخانیات که «قلیان، سمی برای سلامت خانواده» انتخاب شده است، گفت: در سال‌های اخیر و با ورود تنباکوی میوه ای، الگوی سنتی مصرف قلیان تغییر کرده و در سراسر کشور به ویژه در میان جوانان و در سفره خانه‌های سنتی و مکان‌های مشابه، شایع شده است.

نیکوتین یک ماده اعتیادآور
وی با اشاره به باور برخی از افراد که قلیان اعتیادآور نیست، افزود: دود هر نوع محصول توتون مانند توتون مورد استفاده در قلیان، دارای نیکوتین به عنوان یک ماده اعتیادآور است و چند بار مصرف آن موجب اعتیاد می‌شود.

وی با بیان اینکه عبور دود قلیان از داخل آب موجب کاهش سموم آن نمی‌شود، اضافه کرد: تنها نقش آب، کاهش دمای دود و افزایش رطوبت آن و در نتیجه قابل تحمل کردن استنشاق آن برای فرد مصرف کننده است و بر خلاف باور‌های سنتی، دود منتشر شده از قلیان دارای مقادیر بسیاری مواد سمی است.

انتقال بیماری‌های واگیردار از راه مصرف قلیان
این کارشناس بهداشت محیط، ادامه داد: مصرف قلیان در مقایسه با سیگار، دود بیشتری را وارد ریه‌های فرد مصرف کننده می‌کند، افزایش احتمال انتقال بیماری‌های واگیردار و مسری، یکی از عوارض احتمالی قلیان است و درصد بروز آن با استفاده مشترک، بیشتر می‌شود.

مفتح با اشاره به اینکه استنشاق تحمیلی دود دخانیات شامل مصرف قلیان هم می‌شود، گفت: دود قلیان نه تنها برای مصرف کننده آن، بلکه هر فرد در معرض دود قلیان خطرناک است؛ به نحوی که یک ساعت در معرض دود قلیان دیگران بودن، معادل ۶ تا ۸ نخ سیگار است.

وی، مصرف تفریحی قلیان در برخی خانواده‌ها را زمینه اعتیاد ناآگاهانه نوجوانان و جوانان دانست و جلوگیری از توزیع و مصرف قلیان و دخانیات در اماکن عمومی را به عنوان اصلی‌ترین برنامه کنترل و مبارزه با آن، بیان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار