رییس محیط زیست شهرستان بافق با اشاره به لازمه ناشناخته ماندن غار الماس در اين شهرستان، مي‌گويد: لازمه رسانه‌ای شدن و شناساندن اين جاذبه‌‌ي طبيعي، ارتقای فرهنگ عمومی نحوه برخورد با اين جاذبه‌هاست.
کد خبر: ۶۱۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹ 10 June 2018

 غار «چيل» معروف به «غار الماس»  یکی از جاذبه‌های شگرف و كمتر شناخته شده‌ي طبيعي استان يزد در دل كوير بافق است.

با توجه به واقع شدن اين غار در عمق 150 متری از سطح زمین، غارنوردی در اين محل بسيار دشوار و نيازمند تبهر و مهارت‌هاي تخصصي غارنوردان است ولي جاذبه‌های آن چنان چشم‌نواز و زيباست که انسان را از تحمل این دشواري و سختی، پشیمان نمی‌کند. 

با اين وجود مسئولان شهرستان بافق تلاش مي‌كنند كه براي حفاظت از اين جاذبه بكر طبيعي، همچنان آن را از دسترس علاقمندان و گردشگران دور نگه دارند و ناشناخته ماندن آن را حفظ كنند.

«سید جلال موسوی» رییس محیط زیست شهرستان بافق در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در اين رابطه اظهار مي‌كند: غار الماس كه عنوان دقیق آن غار «چیل» است در روستای درگون کوچیل قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی غنی و حیرت انگیز شهرستان کویری بافق محسوب می‌شود. 

وی در مورد ویژگی‌های این غار مي‌گويد: ورودی این غار برخلاف ورودی اکثر غارها، به شكل عمودی است و حدود شش متر شیب منفی دارد به نحوي كه غارنوردی در این محل برای افراد عادی به راحتی امکان‌پذیر نيست و خطر سقوط  وجود دارد. 

این مسئول با بیان این که برای شناساندن این غار تاکنون هیچ برنامه‌ای در نظر گرفته نشده است، در اين رابطه عنوان مي‌كند: لازمه رسانه‌ای شدن و شناساندن غار چیل، ارتقای فرهنگ عمومی نحوه بر با جاذبه‌های طبیعی است.

وي با اشاره به تخريب برخي ديگر از جاذبه‌هاي طبيعي شهرستان، ادامه مي‌دهد: از طرفی هنوز زیرساخت‌های لازم در اين خصوص فراهم نشده و نظارت درستی نیز بر این مکان صورت نمی‌گیرد لذا امکان تخریب آن توسط مردم و بازدیدکنندگان وجود دارد. 

موسوي با تاكي بر اين كه غار الماس علاوه بر يك جاذبه‌‌ی طبیعی، واحدی اکولوژیکي محسوب می‌شود، بيان مي‌كند: غار الماس بافق محیطی مناسب را برای زاد و ولد برخی گونه‌های وحشی به ویژه خفاش‌ها فراهم کرده است و ورود انسان به این زیستگاه مي‌تواند سلامت و محل زندگی اين گونه‌ها را تهدید كند. 

وي استفاده کنونی از اين مكان را به عنوان ژئوتوریسم در صنعت گردشگری بافق ناممکن مي‌داند و تصريح مي‌كند: نمی‌توان این محل را برای گردش عموم، آزاد گذاشت چرا که علاوه بر نياز به حفاظت و نظارت، اين غار در منطقه شکار ممنوع آریز بافق نيز واقع شده است.

رییس محیط زیست بافق در پايان اظهار مي‌كند: البته در صورتی که داورطلبی به عنوان متصدی و متولی برای نظارت و محافظت از این غار اعلام آمادگي كند، امکان استفاده از این محل در صنعت گردشگری بافق و استان نیز فراهم خواهد شد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار