مدیرکل تعاون روستایی استان فارس:بنای دولت به خرید سیب‌زمینی بی‌کیفیت نبوده و نیست، عنوان کرد: امسال تنها در 3 استان گلستان، کرمان و خوزستان خرید تضمینی سیب‌زمینی انجام می‌شود و استان فارس شامل این 3 استان نبوده است.
کد خبر: ۶۲۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 26 June 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: خبری مبنی به خراب شدن 100 هکتار از سیب‌زمینی‌های کشاورزان داراب در فضای مجازی این شهرستان منتشر شد، در متن این خبر آمده است حدود یک هفته پیش جمعی از سیب‌زمینی‌کاران داراب با تجمع در اداره تعاون روستایی داراب خواستار خرید تضمینی سیب‌زمینی بر مبنای کیلو 412 تومان شدند که به تجمع‌کنندگان قول مساعد برای خرید تضمینی این محصول تا دو روز دیگر داده شد اما با گذشت بیش از یک هفته این وعده عملی نشد و سیب‌زمینی کشاورزان فورگ و فسارود فاسد و خراب شد.

در تماس تلفنی با مدیرکل تعاون روستایی استان فارس پیگیر صحت و سقم این خبر شدیم، احد بهجت حقیقی در گفت‌وگو با تسنیم با تکذیب این موضوع، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت سیب‌زمینی بسیار مناسب است و سیب‌زمینی درجه یک از کشاورزان بین 500 تا 700 تومان خریداری می‌شود.

استان فارس شامل استان‌های خرید تضمینی سیب‌زمینی نیست

وی با بیان اینکه بنای دولت به خرید سیب‌زمینی بی‌کیفیت نبوده و نیست، عنوان کرد: امسال تنها در 3 استان گلستان، کرمان و خوزستان خرید تضمینی سیب‌زمینی انجام می‌شود و استان فارس شامل این 3 استان نبوده است.

مدیرکل تعاون روستایی استان فارس افزود: در عین حال تمهیدی که برای کشاورزان داراب اندیشیده شده این بوده که سردخانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار داده شود تا بتوانند از این سردخانه برای نگهداری سیب‌زمینی استفاده کنند و محصول خود را یک دفعه‌ای و با حجم زیاد وارد بازار نکنند و در واقع بدون عجله و با تامل سیب‌زمینی‌های خود را بدون ضرر و زیان به فروش برسانند تا از این طریق بازار عرضه و تقاضا کنترل شود.

قیمت متعادل و روبه‌رو رشد سیب‌زمینی در فارس

وی با بیان اینکه وقتی در استان فارس بحث خرید تضمینی سیب‌زمینی نباشد وارد بحث خرید توافقی و حمایتی می‌شویم و در شهرستان داراب این ورود را داشتیم و بازخورد آن نیز خوب بوده و کاملا بر روی قیمت تاثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: در یکی دو روز گذشته قیمت سیب‌زمینی در شهرستان‌هایی که کشت بهاره سیب‌زمینی داشته‌اند رو به رشد بوده است.

بهجت حقیقی گفت: اما اگر توقع این است که کشاورزان سیب‌زمینی بی‌کیفیت را به دولت بفروشند طبق دستور العمل خرید تضمینی سیب‌زمینی که ابلاغ شده دولت توان خرید سیب‌زمینی درچه چندم را ندارد و کشاورز هم توقع نداشته باشد که دولت بیت‌المالی که برای فراهم کردن زیرساخت‌های کشور است را صرف خرید سیب‌زمینی درجه چهار و بی‌کیفیت بکند.

وی افزود: برخی کشاورزان سیب‌زمینی درجه یک و دو خود را به قیمت مناسب می‌فروشند و سیب‌زمینی درجه سه و چهار خود را می‌خواهند با همان قیمت به دولت بفروشند و در شرایط نبود اعتبارات دولتی این خواسته بسیار غیرمنطقی است و جفا در حق خود کشاورزان است زیرا در اصل از جیب خود کشاورزان دارد هزینه می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان فارس خاطرنشان کرد: وزارت جهاد وقتی براساس شرایط کشت استان‌ها فقط 3 استان را شامل خرید تضمینی سیب‌زمینی می‌کند این را در نظر دارد که سایر استان‌ها کشت‌اش آنقدر نیست که شرایط بازار آنها دچار نوسان شود.

هیچ مشکلی در بازار سیب‌زمینی فارس وجود ندارد

وی عنوان کرد: در استان فارس با تمهیدی که سازمان تعاون روستایی اندیشید از ورود یکجای سیب‌زمینی جلوگیری شد و کمک کردیم به کشاورزان که از سردخانه شهرستان استفاده کنند و سیب‌زمینی خود را با یک تاخیر زمانی وارد بازار کنند.

بهجت حقیقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر عملا هیچ مشکلی در بحث سیب‌زمینی نداریم ضمن اینکه روزانه و حتی ساعتی بازار فروش سیب‌زمینی رصد می‌شود، گفت: در صورتی که قیمت دچار نوسان شود به سرعت وارد بحث حمایت و تنظیم بازار می‌شویم.

وی با بیان اینکه روزهای آخر برداشت سیب‌زمینی بهاره است و 12 روز دیگه برداشت سیب زمینی به پایان می‌رسد، افزود: کلا سه شهرستان داراب، جهرم و شیراز کشت بهاره سیب‌زمینی داشته‌اند و با وجود اینکه شامل استان‌های خرید تضمینی سیب‌زمینی نبودیم بازار سیب‌زمینی در این چند روز مدیریت کرده‌ایم و در کنار کشاورز بوده‌ایم.

تنظیم بازار جایگزین خرید تضمینی

مدیرکل تعاون روستایی فارس عنوان کرد: با این خلا اعتبارات وقت تنظیم بازار است و همه باید دست به دست هم دهیم و به دنبال تنظیم بازار باشیم و امیدواریم که درخواست‌های کشاورزان به این سمت و سوق برود که از ما درخواست تامین سردخانه، انبار سرد داشته باشند تا ما در اختیار آنها قرار دهیم تا محصولات کشاورزان با یک فرجه زمانی مناسب وارد بازار شود.

وی افزود: امسال دستورالعملی که برای سایر استان‌ها برای خرید تضمینی سیب‌زمینی ابلاغ شده بسیار سختگیرانه است و امسال سیب‌زمینی درجه یک و دوی بدون مواد زائد، خاک، بدون زدگی با توری سیب زمینی که قابل روئت باشد خریداری می‌شود و در ضمن هر سیب‌زمینی باید بین 45 گرم تا حداکثر 200 گرم باشد و همه اینها برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان ابلاغ شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار