حمایت از کالای ایرانی در شرایط سخت اقتصادی که دشمنان با استفاده از همه ابزارها علیه جمهوری اسلامی جنگ تجاری به راه انداخته اند، در حکم سنگری راهبردی و مستحکم برای حفاظت از اقتصاد ملی است.
کد خبر: ۶۴۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 28 August 2018

به گزارش تابناک قم، تحریم اقتصادی و ارائه نکردن کالاهای موردنیاز کشور در کنار تهدید به جلوگیری از فروش نفت، از جمله نقشه هایی است که دشمنان در جنگ تجاری علیه ایران به کار گرفته اند که در این شرایط بهترین راهکار ترسیم خطوط دفاعی و ایجاد سنگرهای حفاظتی در مقابل تهاجم دشمن است تا شدت آسیب های احتمالی به کمترین میزان خود برسد.

براساس دیدگاه کارشناسان، حمایت از کالای ایرانی، راهبردی ترین کاری است که همه مردم می توانند انجام دهند و اقتصاد ملی خود را یک بار برای همیشه از خطر تحریم و تهدید دشمنان در امان دارند.

اگر مردم ایران با نگاه به ضرورت حمایت از کالای ایرانی در شرایط جنگ اقتصادی دشمنان، مصرف کالاهای خارجی را که نمونه داخلی دارد تحریم کنند، فرصت حضور کالای ایرانی در بازار کشور بیش از پیش فراهم می شود و در گذر زمان، محصولات خارجی توان رقابت با کالاهای ساخت ایران را از دست خواهند داد.

خبرنگار ایرنا با شماری از مسئولان اقتصادی استان قم دراین خصوص به گفت و گو نشسته و نظر آنان را در خصوص اهمیت حمایت از کالای ایرانی در شرایط کنونی جویا شد.

صنایع داخلی با حمایت مردم دردوران تحریم به شکوفایی برسند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در این خصوص گفت: شرایط اقتصادی جدید با وجود برخی تهدیدها، می تواند عامل به کار افتادن تمام ظرفیت تولید کارخانه ها و افزایش سطح توان صنایع داخلی به منظور پاسخگویی به نیازهای کشور باشد.

محمود سیجانی بیان کرد: در شرایطی که دشمن با تحریم های غیرانسانی حاضر به ارائه کالاهای مورد نیاز به ملت ایران نیست و می خواهد کشور را در فشار اقتصادی قرار دهد، صنایع داخلی ما می توانند با حمایت مردم، نیازهای بازار را تامین کنند.

وی اظهار داشت: اگر حمایت مردم از مصرف کالای ایرانی بیشتر شود، واحدهای صنعتی ظرفیت افزایش تولید را دارند که این کار در نهایت منجر به ایجاد فرصت های شغلی جدید و توسعه اقتصادی کشور می شود.

سیجانی ادامه داد: با تحریم های دشمنان شرایط ورود کالاهای خارجی به بازارهای کشور کاهش یافته است که این مساله با وجود برخی آسیب ها می تواند برای حضور جدی تر صنعت داخلی امید آفرین باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با تاکید بر این که واحدهای تولیدی کشور با شرایط ویژه ای مواجه هستند، ادامه داد: وظیفه مردم و مسئولان در حمایت از کالای ایرانی سنگین تر است و باید با ترویج و مصرف کالای داخلی و ممنوعیت ورود کالاهای مصرفی و مشابه ،تحریم های پیش رو را به فرصت تبدیل کنیم.

وی رفع مشکل اشتغال را در گرو خرید کالای داخلی دانست و گفت: اصناف به عنوان حلقه واسط میان واحدهای تولیدی و مردم با ترویج و معرفی کالای ایرانی می توانند در جهت مصرف کالای تولید داخل و رونق اقتصادی گام بلندی بردارند که در این مسیر توجه به خواسته های اصناف ضروری است.

سیجانی با تاکید بر این که باید تمام ظرفیت های استان برای حمایت از بخش تولید به میدان بیایند، افزود: باید با خرید کالای ایرانی زمینه را برای تثبیت و تشویق واحدهای صنعتی به منظور تامین کالای مورد نیاز کشور فراهم کرد.

بیش از 2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 90 درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و 10 درصد به صنایع بزرگ اختصاص دارد و بیش از 53 هزار نفر در این واحدها فعالیت می کنند.

استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

مسئولان از کالای ایرانی حمایت کنند

رئیس اتاق اصناف قم نیز حمایت واقعی از کالای ایرانی را کمک مسئولان برای کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: شرط رقابت با رقبای خارجی در بازارهای داخلی و بین المللی عرضه محصول با کیفیت و با قیمت مناسب است.

حسن احمدلو، کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت و کار فرهنگی برای خرید کالای ایرانی را مهمترین اقدامات برای تحقق این هدف دانست و افزود: حمایت واقعی از کالای ایرانی یعنی ارائه تسهیلات با حداقل نرخ سود به تولیدکنندگان و دادن تخفیف مالیات به این واحدها است.

وی با تاکید بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی گفت: با وجود تولید محصولات با کیفیت در واحدهای تولیدی، به دلیل استقبال نکردن مردم ،هم اکنون برخی از باکیفیت ترین پوشاک و البسه تولید قم با برند خارجی در استان های مختلف کشور توزیع می شود.

رئیس اتاق اصناف استان قم برخورد قاطع با قاچاق کالا، دادن مشوق های صادراتی و فراهم کردن تخفیفات مالیاتی را از دیگر اقدام های لازم برای حمایت از کالای ایرانی برشمرد و اظهار داشت: به دلیل تحمیل هزینه های بسیار به تولید کننده و گران بودن مواد اولیه قیمت تمام شده کالای ایرانی افزایش پیدا می کند و تا دراین زمینه فکری نشود ، کالای داخلی توان رقابت را نخواهد داشت.

وی آموزش فروشندگان برای فروش کالای ایرانی را از ضرورت ها برشمرد و افزود: یک خریدار حرف فروشنده را بهتر از هر کس دیگری قبول می کند به همین دلیل فروشنده توانایی سوق دادن مشتری به سمت یک کالای خاص را دارد که باید آموزش لازم به اصناف و کسبه ها برای سوق دادن خریداران به سمت استفاده از کالای ایرانی داده شود.
نسخه شفابخش اقتصاد حمایت از کالای ایرانی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری قم نیز در خصوص لزوم حمایت از کالای ایرانی، گفت: نسخه شفابخش اقتصاد ملی حمایت از کالای ایرانی است که نیازمند تهیه پیوست فرهنگی و جلب مشارکت های مردمی است .

مهرداد غضنفری بیان کرد: پاشنه آشیل کشور حوزه اقتصادی است که از دولت تا مصرف کنندگان در آن نقش تاثیرگذاری دارند، از این رو باید درک و باور مشترک در حمایت از کالاهای داخلی ایجاد شود.

وی افزود: درطرح جامعی باید نقش دستگاه های اجرایی و فرهنگی و بسترسازی درحمایت از کالای ایرانی توسط نهادهای متولی تهیه شود تا عملکرد دستگاه ها در این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد.

غضنفری با بیان این که مخاطب رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامگذاری سال با عنوان حمایت از کالای ایرانی دولت و اقشار مختلف مردم است، ادامه داد: فرمانده خط مقدم دولت است که باید تسهیل کننده و بسترساز تولیدکنندگان باشد و درمرحله بعد دستگاه ها باید بدون مانع تراشی به حمایت از تولید بپردازند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری قم اظهار داشت: دراین حوزه نقش تولیدکنندگان بسیار ملموس است چرا که باید کالاهایی با رقابت پذیری بالاٰ، کیفیت و قیمت مناسب عرضه کنند تا جلب نظر مصرف کنندگان را فراهم سازند.

وی بیان کرد: توزیع کنندگان نیز باید به معرفی کالاهای ایرانی و نوع کیفیت آنان دربازار بپردازند، تامصرف کنندگان با تعصب به خرید تولیدات داخلی گرایش پیدا کنند.

غضنفری با تاکید بر این که حمایت از کالای ایرانی کارجمعی را می طلبد، خواستار حرکت حمایتی همه مردم و دستگاه ها مانند حلقه ای به هم متصل در رونق تولید و اقتصاد ملی شد.

وی بر ارتباط صنعت و دانشگاه درکیفیت بخشی تولیدات تاکید و تصریح کرد: در مقطع زمانی قرار داریم که با کارهای سنتی نمی توان به موفقیت دست یافت بلکه باید با فناوری، خلاقیت ها و با بهره گیری از توان علمی و پژوهشی کالاهای فاخر تولید کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری قم ادامه داد: برندسازی مقدمه بازار فروش است و باید از نخستین مرحله تولید تا مصرف بر روی این موضوع کار علمی و تخصصی صورت بگیرد تا کالای ایرانی در بازارهای داخلی و بین المللی به جایگاه مطلوب خود دست یابد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار