جنجالی‌ترین پرونده‌ فوتبال ایران
یک هفته مانده تا آغاز لیگ برتر، فدراسیون فوتبال با فراز و فرودهای فراوان سرانجام تکلیف تنها تیم بلاتکلیف لیگ را روشن کرد اما همانطور که از این رای برمی‌آید ابعاد مختلف آن به خوبی مشخص نشد و ابهامات فراوانی در آن وجود دارد.
کد خبر: ۶۵۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 23 July 2015
با نقش‌آفرینی سازمان لیگ برتر در ماجرای پرونده پیکان و راه‌آهن، میراث بابک زنجانی در لیگ برتر ماندنی شد و پیکان سقوط کرده راهی لیگ یک شد تا یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فوتبال ایران هم سرانجام عجیبی به خود بگیرد. آنچه در تغییر رای کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ایران تاثیر زیادی داشت نقش سازمان لیگ برتر فوتبال ایران در تغییر این رای بود. چنانکه طی گزارش کمیته استیناف، رای به دلیل پس گرفته شدن گزارش سازمان لیگ تغییر ماهیت داد.

به گزارش تابناک یزد، سقوط یا حضور راه‌آهن چنان تفاوت مالی داشت که بابک زنجانی را هم از اوین بران داشت با ارسال نامه‌ای خواهان رسیدگی به وضعیت تیم‌اش شود. تیمی که البته به دلیل بدهی‌های وی توسط قوه‌قضائیه و در عوض بخشی از بدهی‌های بابک زنجانی به شرکت نفت واگذار شد و اما به طرز عجیبی در روزهای اعلام رای به سود پیکان کمترین تحرکی از سوی مدیران این وزارت‌خانه برای تعیین تکلیف این تیم صورت نگرفت تا سرانجام بعد از چند روز تعلیق و عدم اعلام حکم امروز مشخص شود که این پیکان است که باید راهی لیگ یک شود و راه‌آهنی‌ها در لیگ برتر باقی می‌مانند.

کمیته استیناف چندی پیش و در پی اعتراض باشگاه پیکان به حکم کمته انضباطی در خصوص استفاده باشگاه راه‌آهن از بازیکن غیر مجاز در ترکیب‌اش، بعد از بررسی‌های فراوان تخلف باشگاه راه‌آهن در این زمینه را محرز اعلام کرد و پنج بازی این تیم را که با حضور موتومبا صورت گرفته بود را سه بر صفر به سود حریفان اعلام کرد. حکمی که زلزله‌ای در جدول لیگ برتر ایجاد کرد و راه‌آهن را راهی لیگ یک کرد و پیکان را در لیگ برتر باقی نگه داشت. اما در ادامه با تجدیدنظرخواهی ویژه باشگاه راه‌آهن به این حکم و با پس گرفتن گزارش سازمان لیگ در خصوص تخلف باشگاه راه‌آهن در استفاده از موتومبا کمیته استناف رای خود را تغییر داد و دلیلی برای بررسی اعتراض باشگاه پیکان ندید. چرا که رای صادر شده توسط کمیته استیناف از سوی در خصوص باقی ماندن پیکان در لیگ برتر بر اساس گزارش سازمان لیگ بوده و با پس گرفته شدن این گزارش دلیلی هم برای صدور چنین حکمی وجود ندارد.  آنچه در رای قطعی کمیته استیناف امده به شرح زیر است:
راجع به تجدیدنظرخواهی ویژه باشگاه فرهنگی ورزشی راه آهن شهرری نسبت به رأی قطعی شماره 20 مورخ 94/4/2 صادره از این کمیته که به موجب آن تجدیدنظرخواهی باشگاه فرهنگی ورزشی ایران خودرو نسبت به رأی شماره 185 مورخ 94/3/3 صادر از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پذیرفته شده و رأی مزبور در بخش "ج" نقض و نتیجه بازی های باشگاه فرهنگی ورزشی راه آهن شهرری در مقابل تیم‌های سایپای کرج، پرسپولیس تهران، استقلال صنعتی خوزستان، نفت مسجد سلیمان و پیکان تهران به لحاظ تخلف آن باشگاه در استفاده از بازیکن خارجی به نام مارتین کایونگو موتومبا که با مدارک فاقد اعتبار و به روش غیرقانونی و متقلبانه جذب آن باشگاه شده سه بر صفر به نفع تیم های یاد شده اعلام گردید. در این مقام با عنایت به ارجاع پرونده به منظور رسیدگی به درخواست مزبور بر اساس ماده 51 آیین نامه انضباطی از سوی رییس محترم فدراسیون فوتبال و عنایت به نامه واصله از سازمان لیگ فوتبال ایران به شماره 110/2218 مورخ 94/4/31 دایر به استرداد گزارش اولیه آن سازمان در اعلام تخلف باشگاه فرهنگی ورزشی راه آهن شهرری و انعکاس مراتب اعتراض باشگاه های مقابل بر اساس پاسخ استعلام شماره 2015/100 باشگاه اردواسپور ترکیه که اشعار می دارد "با توجه به توافقی که میان ما و بازیکن "مارتین کایونگو موتومبا" صورت گرفته است، قرارداد موجود میان ما و ایشان به صورت شفاهی و دو طرفه فسخ گردیده است. بازیکن مذکور با یکی از باشگاه‌های مربوط به فدراسیون کشور ایران به تفاهم رسیده و فردا در یک مسابقه حضور خواهد داشت. در این رابطه، مسئولیت هر نوع پیش آمد غیرمنتظره را به صورت غیرقابل فسخ قبول می نمائیم. لغو ثبت نام بازیکن در کلوپ‌ها که در فدراسیون فوتبال ترکیه موجود می‌باشد و انجام اقدامات لازم در جهت ثبت فسخ قرارداد ایشان که به صورت یک طرفه از جانب اردواسپور صورت گرفته و ارسال ITC ایشان برای فدراسیون طرف مقابل را درخواست می‌نمائیم. "

بنابر مراتب و عنایت به اینکه پرونده حاضر بر مبنای گزارش سازمان لیگ تشکیل یافته و شکایت متعاقب باشگاه فرهنگی ورزشی ایران خودرو و نیز پیرو گزارش مزبور اقامه گردید و با استرداد گزارش و مبنای رسیدگی صورت گرفته، موجبی برای صدور حکم و تغییر نتایج بازی های تیم راه آهن فراهم نخواهد بود بعلاوه این که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز به موجب نامه شماره 566/الف/261 مورخ 94/4/14 اعلام داشته رأی صادر در بند "ج" راجع به اعتراض باشگاه فرهنگی ورزشی پیکان قطعی و غیر قابل تجدیدنظرخواهی می باشد لهذا مستنداً به مواد 37 – 41 و 51 آیین نامه انضباطی ضمن نقض دادنامه شماره 20 مورخ 94/4/2 قرار رد تجدیدنظرخواهی باشگاه فرهنگی ورزشی ایران خودرو نسبت به دادنامه شماره 185 مورخ 94/3/3 کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال صادر می‌گردد.
رأی صادره قطعی است.
همانطور که مشخص است نقطه کلیدی در این ماجرای نامه باشگاه ترکیه‌ای است که اگر چنین باشد گزارش قبلی سازمان لیگ حاوی اطلاعات نادرستی بوده و همین مسئله موجب صدور چنین رایی شده است.

یک نکته کلیدی دیگر هم در این ماجرا وجود دارد و آن هم خبر روز گذشته خبرگزاری ایسنا است که از قول یکی از اعضای کمیته استیناف مدعی شده بود که رای صادره در خصوص ماندن پیکان در لیگ برتر قطعی است. خبری که از سوی هیچ یک از اعضای کمیته استیناف تکذیب نشد اما فدراسیون فوتبال آن را ساعتی بعد تکذیب کرد تا بیست و چهار ساعت بعد رای مخالف آنچه منتشر شده بود صادر شود.

در فاصله یک هفته مانده تا آغاز لیگ برتر فوتبال ایران فدراسیون فوتبال با فراز و فرودهای فراوان سرانجام تکلیف تنها تیم بلاتکلیف لیگ را روشن کرد اما همانطور که از این رای برمی‌آید ابعاد مختلف آن به خوبی مشخص نشد و ابهامات فراوانی در آن وجود دارد. چرا سازمان لیگ بعد از این ماراتن طولانی گزارش خود را پس گرفت یا اینکه چرا هیچ یک از اعضای کمیته استیناف خبر روز گذشته خبرگزاری ایسنا را تکذیب نکردند و یا اینکه چرا رای با وقت‌کشی‌های فراوان در فاصله یک هفته تا آغاز لیگ برتر اعلام شد تا دست تیم متضرر کوتاه بماند همه و همه ابهاماتی است که در این پرونده موجود است و البته گویا قرار است گرد فراموشی برآن بنشیند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار