بانک شهر در شهرهای مختلف در حالی به عنوان یکی از فرصت های مالی شهرداری ها تبدیل شده که در اردبیل فعالیت آن به تعبیر مدیران با عملکرد ضعیف شورا و شهرداری در حد یک شعبه متوقف مانده است.
کد خبر: ۶۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰ 23 July 2015

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه جلسه شورای شهر اردبیل مهمانی متفاوت داشت که زخم خورده از دور سوم در دور چهارم آماده بود تا حرف های گفته شده چند سال قبل را دوباره برای اعضای شورای شهر تکرار کند.

نمایندگان بانک شهر اینبار به دعوت شورای دور چهارم حاضر شدند تا گزینه های بی استفاده مانده احیای مالی شهرداری را دوباره معرفی کنند. مواردی که به نظر می رسد برای اکثر اعضا تازگی داشت و مخالفت ها و موافقت های طرح شده نیز گواه این عدم شناخت بود.

بانک شهر که در شهرها شهرداری را به عنوان سهام دار اصلی خود می داند نه تنها در اردبیل موفق نبوده بلکه مدیران این بانک از رفتارهای عجیب و متفاوت در این شهر ابراز گله مندی می کنند.

بطوری که سرپرست منطقه شمال غرب بانک شهر در فرصتی که شورای شهر اردبیل بعد از سالها و برای اولین بار در اختیارش قرار داد گفت: بانک شهر متعلق به شهرداری است و در اکثر شهرها خدمات قابل توجه ارائه می کند؛ ما پل هایی با عمر بیش از سه سال ساخت داریم که با مشارکت بانک شهر در مدت شش ماه به فرجام رسیده و این بانک در خدمات شهرداری مشارکت داشته است.

محمد اسد زاده خطاب به اعضای شورای شهر تصریح کرد: ۸۰ درصد این بانک متعلق به شهرداری و ۲۰ درصد متعلق به کارکنان است و شهرداری باید از این بانک کار بخواهد امانبود همکاری موجب شده ما حتی قادر نباشیم در این شهر شعبه بزنیم و کمبود منابع شهرداری به این موضوع دامن زده و مشارکت شهرداری اردبیل حداقل است.

در ادامه رئیس شعبه اردبیل نیز با تاکید به اینکه وظیفه بانک شهر آبادانی شهر است، تصریح کرد: شورا و شهرداری بیاید بررسی کند که بانک شهر چه عملکردی خواهد داشت.

توحید غفار زاده با اذعان به اینکه به اندازه کافی بانک و موسسه مالی هست که خدمات می دهند نقطه تمایز بانک شهر را توجه به آبادانی شهر عنوان و اضافه کرد: در رابطه متقابل بانک و شهرداری هر دو سود می برند و شهرداری با استفاده از سرمایه بانک برای آبادانی شهر اقدام خواهد کرد.

بی توجهی به یک تفاهم نامه به مدت سه سال

تاکیدات این دو مدیر بانکی در حالی تکمیل شد که معاون شعبه اردبیل مهدی فرح بخش گفت: در شبکه بانکی کشور خدمات بانک شهر برای شهرداری در هیچ کدام تعریف نشده است.

وی افزود: ما به عنوان مثال کارت شهروندی صادر می کنیم که می تواند به عنوان کارت شناسایی، کارت بانکی و کارت مترو استفاده شود که البته سایر بانک ها به دلیل هزینه آن نسبت به صدور اقدام نمی کنند.

معاون شعبه اردبیل استفاده از کارت شهروندی را در حل مشکلات پارکومتر ضروری دانست و گفت: در وضعیت فعلی پارکومتر در اردبیل یک معضل است و دلیل آن این است که من شهروند نمی دانم از کجا باید کارت تهیه کنم در حالی که کارت شهروندی قابل شارژ است.

وی به ناکام ماندن پروژه شهر نت اشاره کرد و افزود: در آن مقطع به ما با این بهانه که سرانه فضای سبز کاهش می یابد اجازه فعال سازی ندادند در حالی که از قابلیت های شهر نت غفلت شد.

فرح بخش از سرگردانی سه ساله تفاهم نامه بانک شهر با شهرداری اردبیل گفت و با ابراز گله مندی از این موضوع تصریح کرد: ما با شهر نت می خواستیم کاغذ بازی را در فرایند اداری شهرداری جمع کنیم و به جای آن خدمات شهری نرم افزاری فعال کنیم.

وی همچنین به فعال سازی اتوبانک اشاره کرد و گفت: در این طرح فرد معلول و جانباز می تواند با خودرو در مقابل دستگاه ای تی ام پارک کرده و از حساب خود پول بردارد که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون بانک شهر شعبه اردبیل با اشاره به تخفیف سه درصدی در تسهیلات پرداختی به شهرداری و کارکنان آن اضافه کرد: ما حتی توان حل مشکل چک مودیان را داریم.

موافقت نامه مجددا طرح شود

در پی صحبت های مدیران بانک شهر که اعضا را به سکوت واداشته بود و خدمات و مفاهیم جدید مرتبا در کاغذها یادداشت می شد در ابتدا موافقان همکاری بانک با شهرداری از اقدامات قابل توجه این بانک تقدیر کردند و خواستار توجه به قابلیت های آن شدند.

عضو شورای شهر اردبیل رحیم آقازاده بعد از اظهارات موافق اسفندیار هوشیاردیگر عضو شورا گفت: بنده به شهردار سابق التماس کردم از خدمات این بانک استفاده کند که البته مورد بی توجهی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه درآمد و سود مشارکت با این نهاد مالی به نفع شهرداری است، اضافه کرد: اینکه چراتاکنون از ظرفیت ها استفاده نشده خود سوال است و باید دست به دست هم بدهیم و از ظرفیت های مالی استفاده کنیم.

آقازاده به کارنامه موفق شهر تبریز در مشارکت با بانک شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری تبریز توانسته با استفاده از ظرفیت بانک مشارکت مردمی را جلب کند.

در ادامه سالار شاکر نایب رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل نیز با یادآوری انعقاد تفاهم نامه این بانک با شهرداری در دور سوم تصریح کرد: این بانک بهترین بانک برای حل مشکلات شهرداری است و بهتر است مجددا توافق نامه مطرح شود.

علی هدایتی عضو شورا نیز تاکید کرد: بانک های تخصصی عموما فعالیت تخصصی دارند و با یک نهاد مالی باید مذاکره ای صحبت کرد و به خدمات این بانک توجه داشت؛ چراکه بانک شهر یکی از راهکارهای نوین مالی شهرداری است و به عقیده بنده بهترین خروجی این جلسه این می تواند باشد که تفاهم نامه ای نوشته شود.

رئیس شورای شهر اردبیل نیز که موافق همکاران خود بود بانک شهر را مصداق صندوق شهرداری دانست و گفت: حتی سود خواهی این بانک منطقی است و بانک یا هر سرمایه گذار دیگر حق دارد در مقابل مشارکت خود چشم داشتی برای سود داشته باشد.

ذکی اله خوشبخت به ضرورت انعقاد تفاهم نامه مناسب تاکید کرد و افزود: در دور سوم تفام نامه منعقده محدود بوده و باید تغییر یابد.

قدرت مانور دهی محدود بانک

در وضعیتی که اغلب اعضای شورای شهر موافقت خود را با خدمات بانک شهر اعلام کردند عضو جدید الالحاق شورا بیشتر اظهارات طرح شده از سوی مدیران بانکی را غیر قابل اجرا دانست و گفت: شما با یک شعبه قدرت مانور ندارید.

ناصر ناطق درآبادی با بیان اینکه بنده نقد کارشناسی می کنم، صحبت های خود را اینطور آغاز کرد که شهرداری اردبیل سهام دار بانک شهر نیست ارائه خدمات این بانک به سهام داران خود است و شهرداری اردبیل به دلیل مشکلات بانکی هنوز نتواسنته سهام دار شود.

وی در حالی که به ضرورت شفاف سازی نرخ برگشت سرمایه و سود تاکید می کرد ادامه داد: شهرداری یک سازمان پیچیده با سه هزار نفر عضو است و این بانک چطور می خواهد به این تعداد کارمند خدمت ارائه کند و به ویژه در پایان هر ماه با ترافیک کاری قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود.

ناطق درآبادی ریسک سرمایه و سقف سرمایه گذاری و مشارکت بانک را موضوعاتی نیازمند توضیح عنوان و اضافه کرد: حتی ساختمان این بانک از آن خودش نیست و فردا اگر محل بانک تغییر کند نحوه ارائه خدمت با مشکل مواجه خواهد شد.

این عضو شورا با اذعان به پتانسیل بالای بانک شهر اضافه کرد: با این وجود شهرداری متکی به بودجه خودش است و ما در این بانک سهام دار نیستیم و دغدغه بنده نحوه ارائه خدمت به کارکنان است.

شهرداری سهام دار ما است

اما در وضعیتی که موج صداها در شورا با اظهارات این عضو بالا می گرفت سرپرست منطقه شمال غرب بانک شهر از رئیس شورای شهر فرصتی خواست تا پاسخ این نقدها را بدهد.

اسد زاده تصریح کرد: ما در تبریز حقوق ۱۲ هزار نفر کارمند را در دو روز پرداخت می کنیم و بعد چطور نمی توانیم خدمات سه هزار نفر را انجام دهیم که اگر نمی توانستیم به این جلسه نمی آمدیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما در خدمت رسانی جزیره ای نیست، ادامه داد: ما از نظر نقدینگی مشکلی نداریم و حقوق پرداختی ما توسط تمامی ای تی ام ها قابل دریافت است و اینکه فقط یک شعبه داریم و قادر به ارائه خدمت نیستیم صحیح نیست.

اسدزاده با بیان اینکه وظیفه بانک شهر تامین نیاز شهرداری است، اضافه کرد: بر اساس تعریف خدمت این بانک شهرداری ها سهام داران عمده بانک شهر هستند و اگر شهرداری با بانک تعامل کند حتما به نتایج مناسب دست خواهد یافت.

وی با مقایسه مبلغ موظفی پرداختی بانک به دو شهر اردبیل و تبریز اضافه کرد: رقم اردبیل کمتر از یک دهم است و این باعث تاسف است که به ضعف تعامل ها بر می گردد.

این جلسه که در نهایت با کشمکش هایی مابین عضو مخالف و مدیران بانکی همراه شد در نهایت با خداحافظی از مدیران بانکی با هدف بررسی بیشتر در انعقاد یک تفاهم نامه با بانک شهر خاتمه یافت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار