تابناک: چالش زاینده رود و دغدغه احیای آن حالا فراتر از مرزهای ایران رفته است و سالهاست که آلمانی ها به دنبال تحقیق برای چرایی این مشکل هستند که در این میان ژاپنی ها هم طی روزهای اخیر آمادگی خود را درجهت چاره جویی برای زنده رود اصفهانی ها اعلام کرده اند.
کد خبر: ۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷ 21 February 2015
به گزارش خبرنگار تابناک، نجات رودخانه زاینده رود از وضعیت فعلی خود که البته حدود 10 سال گریبان این رودخانه را گرفته تا جایی که این شرایط گلوی زاینده رود را خشک کرده است و دیگر سال هاست آبی برای جریان همیشگی این رودخانه وجود ندارد.

رودخانه ای که در طول تاریخ همواره جریان داشته است و تنها در برهه ای از زمان با مشکل خشکی روبرو شده بود و حتی زمانی نیز طغیان می کرد، حالا بر اثر تغییر اقلیم، خشکسالی و برداشت های بی رویه و خارج از حیطه قانون از سوی بالادست، نیازمند استیفای حق خود شده است.

حقی که قرار است از سوی مدیران و کارشناسان این حوزه، و در نشست های مشترک با استان های مرتبط در این زمینه به زاینده رود بازگردد.

تقریبا در دوران تمام استانداران اصفهان طرح های مختلفی برای احیای رودخانه زاینده رود ارائه شد. که در نهایت در تمامی این دوران جمع بندی ثمربخشی دراین خصوص به دست نیامد تا زاینده رود بتواند برای همیشه در اصفهان زنده بماند.

در دوران استانداری علیرضا ذاکر اصفهانی در دولت دهم بود که خبر از حضور کارشناسان آلمانی برای ارائه طرحی در خصوص احیای رودخانه زاینده رود به گوش رسید و این کارشناسان در اصفهان نیز حضور یافته و جوانب امر را بررسی کردند اما دوران استانداری ذاکر اصفهانی هم به پایان رسید اما طرحی مدون از سوی گروه آلمانی ارائه نشد.

البته در خردادماه سال جاری وزارت نیرو از پیگیری گروه آلمانی در این مورد خبر داد و گفت: یک شرکت تحقیقاتی آلمانی چند سال است که در بخش مطالعات آبگیر زاینده‌رود مشارکت دارد که اکنون این مطالعات به مرحله اجرا رسیده است.

علیرضا دائمی در مورد اجرای نتایج مطالعات نیز با تاکید بر این‌که اجرا باید توسط ایران صورت بگیرد، گفت: یک شرکت تحقیقاتی آلمانی حدود چهار سال است که کار مطالعه در زمینه زاینده رود را انجام می‌دهد و این کار را با اعتباراتی از سوی موسسات علمی و فنی آلمان پیگیری میشود.

وی افزود: مطالعات انجام شده می تواند در مدیریت یکپارچه منابع به ما کمک کند و انجام این کار به رفع مشکل در کل حوضه که شامل استان‌های چهار محال و بختیاری، اصفهان و یزد می‌شود کمک می‌کند.

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو با بیان این‌که مطالعات شرکت تحقیقاتی آلمانی در بخش‌های گوناگون مربوط به حوضه زاینده رود از جمله جمیعت شناسی، کشاورزی، صنعت و ... را شامل می شود، گفت: در حال حاضر به اجرای مطالعات و مدیریت به هم پیوسته آب رسیده‌ایم.

دائمی با تاکید بر این‌که اجرای نتایج مطالعات با توجه به درگیر بودن سازمان‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، استانداری‌ها و وزارت نیرو حتما توسط ایران صورت می‌گیرد، گفت:‌ براساس نتایج مطالعات منابع آب حوضه زاینده رود به دلیل تغییرات اقلیم، کاهش بارندگی‌ها و تغییر الگو و همچنین بارگذاری بیش از اندازه در حوضه که می‌توان به افزایش اراضی کشاورزی و توسعه صنایع اشاره کرد کاسته شده است.

مواردی که از سوی محققان آلمانی به عنوان علل خشکی زاینده رود عنوان شده است سالهاست
از سوی کارشناسان داخلی حوضه آب و جغرافیا نیز مطرح شده است، و بر مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود همواره تاکید داشته اند اما به بنا به اختلاف سلایق در دولت های مختلف و ایجاد تشنج های هرازگاهی از سوی نمایندگان برخی استانها هنوز این مدیریت که نجات زاینده رود را در دل خود به مرحله اجرا گذاشته نشده است.

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو نیز همین نکته را مورد توجه قرار می دهد، و در این مورد می افزاید: براساس نتایج به دست آمده مدیریت به هم پیوسته آب اعمال می‌شود و نکته مهم این است که این مدیریت باید با مشارکت مردم انجام شود و مشارکت مهمترین نکته این بحث است.

اینکه راهکار احیای زاینده رود بعد از این همه سال، اجرای مدیریت یکپارچه و مشارکت مصرف کنندگان در مدیریت مصرف آب است، بر همگان روشن است و شاید نیاز به این همه گذر زمان برای رسیدن به این نتایج از سوی کارشناسان خارجی نبوده است. اما آنچه اهمیت دارد و این تحقیقات روی کاغذ را پای عمل می برد، اهتمام برای اجرای نتایج این دسته از تحقیقات است.

در هفته ای که گذشت نیز پای ژاپنی ها به اصفهان باز شد و آنها نیز برای احیای رودخانه زاینده رود اعلام آمادگی کردند.

قائم مقام وزیر محیط زیست ژاپن در دیدار با استاندار اصفهان ضمن ابراز تمایل برای گسترش روابط دو کشور، اظهار داشت: حفظ محیط زیست برای ژاپن بسیار اهمیت دارد و در این راستا از هرگونه همکاری در این زمینه استقبال می‌نماییم.

وی تصریح کرد: علاقه‌مند به انتقال تجربیات خود در زمینه های زیست محیطی به دیگر کشورها هستیم و خوشبختانه تفاهم‌نامه سران دو کشور ایران و ژاپن زمینه لازم را برای این کار فراهم نموده است.

سوچیروسکی عنوان کرد: کشور ژاپن آماده هر نوع کمک و همکاری برای شناخت چالش‌های زیست محیطی به منظور اتخاذ بهترین تصمیم‌ها و خصوصا تصمیم گیری در مورد مسائل حوضه آبریز زاینده رود است.

گرچه هنوز ژاپن به طور رسمی به چرخه تحقیق در خصوص زاینده رود و چالش های آن وارد نشده است اما بهتر است به جای صرف زمان که برای زاینده رود حیاتی است، به عمل برای احیای رودخانه زاینده رود که به قول استاندار اصفهان در طرح 9 ماده احیای رودخانه آمده است، اهتمام ورزیم و طرحی در این راستا به تصویب برسد که در صورت تغییر دولت با تغییر نگرش و نحوه اجرا بعد از این همه کار کارشناسی مواجه نشود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار